روسیه سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی در بلاروس مستقر می‌کند

این سلاح‌ها در بلاروس مستقر می‌شوند، اما کنترل آن‌ها در دست کرملین باقی می‌ماند

روسیه و بلاروس، روز پنجشنبه ۲۵ مه (چهارم خرداد)‌، توافقی را امضا کردند که بر اساس آن، مسکو استقرار سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی در خاک همسایه‌ متحدش را رسمی می‌کند. اگرچه این سلاح‌ها در بلاروس مستقر می‌شوند، اما کنترل آن‌ها کاملا در دست کرملین باقی می‌ماند.  

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، اوایل سال جاری استقرار سلاح‌های کوتاه‌برد در بلاروس را اعلام کرد. اقدامی که تحلیلگران می‌گویند یک هشدار به غرب بود، به‌ویژه در زمانی که کشورهای غربی حمایت نظامی از اوکراین را افزایش داده‌اند.

به گزارش آسوشیتدپرس، تاریخ استقرار این تسلیحات اعلام نشده‌، اما پوتین گفته است که ساخت تاسیسات ذخیره‌سازی در بلاروس تا یکم ژوئیه تکمیل خواهد شد.

از سوی دیگر، تعداد سلاح‌های هسته‌ای که در بلاروس نگهداری خواهند شد هنوز مشخص نیست. دولت آمریکا بر این باور است که روسیه حدود دو هزار سلاح هسته‌ای تاکتیکی دارد که شامل بمب‌هایی است که می‌توانند به‌وسیله هواپیما، کلاهک‌ موشک‌های کوتاه‌برد و گلوله‌های توپخانه‌ای حمل شوند.

سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی برای از بین بردن نیروها و تسلیحات دشمن در میدان جنگ در نظر گرفته شده‌اند. آن‌ها بردی نسبتا کوتاه و عملکردی ضعیف‌تر نسبت به کلاهک‌های هسته‌ای نصب‌شده بر روی موشک‌های راهبردی دوربرد دارند. موشک‌هایی که قادر به نابودی مناطق وسیعی‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

امضای این توافق در حالی صورت می‌گیرد که روسیه برای ضد‌حمله پیش‌بینی‌شده اوکراین آماده می‌شود. مقام‌های روسی و بلاروسی این ضد‌حمله را ناشی از خصومت غرب توصیف کرده‌اند.

ویکتور خرنین، وزیر دفاع بلاروس، در دیدار با همتای روسی خود، سرگئی شویگو، گفته است: «استقرار سلاح‌های هسته‌ای غیر‌راهبردی یک پاسخ موثر به سیاست تهاجمی کشورهایی است که با ما غیردوستانه رفتار می‌کنند.» وزیر دفاع  روسیه، «تشدید تهدیدها در مرز‌های غربی این کشور و بلاروس» را دلیل این تصمیم خواند و آن را «اقدامات متقابل در حوزه نظامی و هسته‌ای» نامید.  

ولادیمیر پوتین استدلال کرده است که با استقرار سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی در بلاروس، روسیه در واقع مانند ایالات متحده رفتار می‌کند. او اشاره کرد که ایالات متحده نیز دارای سلاح‌های هسته‌ای مستقر در بلژیک، آلمان، ایتالیا، هلند و ترکیه است.

سوتلانا تیخانوسکایا، رهبر مخالفان دولت بلاروس، این اقدام را محکوم کرده است. سوتلانا تیخانوسکایا به آسوشیتدپرس گفت: «ما باید هر کاری برای جلوگیری از طرح پوتین برای استقرار سلاح‌های هسته‌ای در بلاروس انجام دهیم، زیرا این امر کنترل روسیه بر بلاروس را برای سال‌های آینده تضمین می‌کند.»

الیاکساندر آلسین، تحلیلگر نظامی اهل بلاروس، گفت که حدود دوسوم زرادخانه موشک‌های هسته‌ای میان‌برد روسیه در طول جنگ سرد در بلاروس نگهداری می‌شد. او افزود که ده‌ها تاسیسات ذخیره‌سازی از دوران شوروی در بلاروس وجود دارد که هنوز هم می‌توانند مورداستفاده قرار گیرند. سلاح‌های هسته‌ای زمان شوروی که در بلاروس، اوکراین و قزاقستان مستقر بودند، پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۱، در یک معامله با میانجیگری ایالات متحده به روسیه منتقل شدند. به گفته این کارشناس، استقرار این سلاح‌ها در بلاروس برای غرب نشانه خوبی نیست، چرا که روسیه می‌تواند با استفاده از این سلاح‌ها تمام خاک اوکراین، لهستان، کشورهای بالتیک و بخش‌هایی از آلمان را هدف قرار دهد.

وزیر دفاع بلاروس همچنین اعلام کرد که قصد دارد «توانایی جنگی گروه منطقه‌ای نیروهای روسیه و بلاروس،» ازجمله انتقال سیستم موشکی اسکندر-ام، قادر به حمل کلاهک هسته‌ای و سیستم موشکی ضد‌هوایی اس-۴۰۰ را افزایش دهد.

بیشتر از جهان