مانورهای نظامی بزرگ کره جنوبی و آمریکا در نزدیکی مرز کره شمالی

کره شمالی معمولا با شلیک موشک و دیگر آزمایش‌های تسلیحاتی، به مانورهای این‌چنینی کره جنوبی و آمریکا واکنش نشان می‌دهد

تمرینات نظامی آمریکا و کره جنوبی که مانورهای «قدرت آتش نابودکننده ترکیبی» نامیده می‌شود-REUTERS

ارتش‌ کره جنوبی و آمریکا، روز پنجشنبه ۲۵ مه (چهارم خرداد)‌، مانورهای مشترک با مهمات واقعی را در نزدیکی مرز کره شمالی برگزار کردند. این تمرینات علی‌رغم هشدار‌های کره شمالی انجام شد.

به گزارش آسوشیتدپرس، این مانورها دور اول از پنج دور مانورهایی بودند که تا اواسط ماه ژوئن و هفتادمین سالگرد ایجاد اتحاد نظامی بین سئول و واشینگتن ادامه دارند. کره شمالی معمولا با شلیک موشک و دیگر آزمایش‌های تسلیحاتی، به مانورهای این‌چنینی کره جنوبی و آمریکا واکنش نشان می‌دهد.

کره شمالی از آغاز سال ۲۰۲۲، بیش از ۱۰۰ موشک را آزمایش کرده است، اما از زمان شلیک موشک بالیستیک قاره‌پیما با سوخت جامد در اواسط ماه آوریل، هیچ موشکی شلیک نکرده است. کره شمالی می‌گوید این آزمایش‌ها پاسخی به مانورهای نظامی گسترده میان آمریکا و کره جنوبی است، اما ناظران می‌گویند کره شمالی قصد دارد برنامه توسعه تسلیحات خود را پیش ببرد تا امتیازات بیشتری از رقبای خود در عرصه دیپلماسی بگیرد.

تمرینات نظامی آمریکا و کره جنوبی که مانورهای «قدرت آتش نابودکننده ترکیبی» نامیده می‌شود، بزرگ‌ترین رزمایش از این نوع است. به گفته وزارت دفاع کره جنوبی، این رزمایش از زمان آغاز آن در سال ۱۹۷۷ تاکنون ۱۱ بار برگزار شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته این وزارتخانه، ۲۵۰۰ سرباز و ۶۱۰ سامانه تسلیحاتی مانند جت‌های جنگنده، هلی‌کوپترهای تهاجمی، پهپاد، تانک و توپخانه از کره جنوبی و ایالات متحده در این رزمایش شرکت دارند. آخرین رزمایش از این نوع در سال ۲۰۱۷ و با حضور حدود ۲۰۰۰ سرباز و به‌کارگیری ۲۵۰ سامانه تسلیحاتی از هر دو کشور برگزار شد.

هدف این تمرینات، شبیه‌سازی حملات توپخانه‌ای و هوایی به تاسیسات نظامی خط مقدم کره شمالی در پاسخ به یک حمله است. این نیروها سپس حملات هدایت‌شده دقیق را به اهداف شبیه‌سازی شده در مناطق مرزی با هدف «نابودی کامل» تهدید نظامی کره شمالی انجام دادند.

در بیانیه وزارت دفاع کره جنوبی آمده است که کره جنوبی به دنبال «برقراری صلح از طریق تقویت قاطع» توانایی نظامی این کشور برای مقابله با تهدیدهای کره شمالی است.

خبرگزاری مرکزی کره شمالی اعلام کرد که این کشور به رزمایش‌های آمریکا و کره جنوبی «واکنش» نشان خواهد داد، اما جزئیات این واکنش منتشر نشده است.

در اوایل سال جاری، ارتش کره جنوبی و آمریکا بزرگ‌ترین مانور میدانی خود را در پنج سال گذشته انجام دادند. آمریکا همچنین ناو هواپیمابر هسته‌ای یو.اس.‌اس انترپرایز و بمب‌افکن‌های هسته‌ای خود را برای تمرینات مشترک به کره جنوبی فرستاد.

مون سونگ موک، تحلیلگر موسسه تحقیقاتی استراتژی ملی کره مستقر در سئول، می‌گوید: «کره شمالی می‌تواند از تمرینات نظامی کره جنوبی و آمریکا به‌عنوان بهانه‌ای برای ازسرگیری آزمایش‌های موشک استفاده کند.» او گفت که مسائل داخلی مانند فشار حکومت کره شمالی برای افزایش تولید کشاورزی در فصل کاشت برنج هنوز هم می‌تواند بر تصمیم این کشور در مورد آزمایش‌های تسلیحاتی تاثیر بگذارد.

در جلسه ماه گذشته، جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده و یون سوک یول، همتای کره جنوبی او، اقداماتی را برای تقویت قابلیت‌های بازدارندگی دو کشور تصویب کردند؛ ازجمله این اقدامات، لنگر انداختن دوره‌ای زیردریایی‌های مجهز به سلاح هسته‌ای ایالات متحده در کره جنوبی، تقویت تمرینات آموزشی مشترک و ایجاد یک گروه مشورتی هسته‌ای جدید است. جو بایدن همچنین هشدار داد که هرگونه حمله هسته‌ای کره شمالی به آمریکا یا متحدانش، به پایان این رژیم منجر می‌شود.

در مقابل، کیم یو جونگ، خواهر کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، گفته است: توافق بایدن و یون «خصمانه‌ترین و تهاجمی‌ترین اقدام این دو کشور علیه کره شمالی» است. او تهدید کرد که دکترین هسته‌ای کشورش را تقویت خواهد کرد و گفت: «ایالات متحده و کره جنوبی از این به بعد با کره شمالی به‌عنوان قدرتی قوی‌تر مواجه می‌شوند.»

نگرانی‌ها در مورد برنامه هسته‌ای کره شمالی پس از آن افزایش یافت که این کشور سال گذشته قانونی را تصویب کرد که اجازه استفاده پیشگیرانه از سلاح‌های هسته‌ای را به این رژیم می‌دهد. بسیاری از کارشناسان خارجی می‌گویند کره شمالی هنوز موشک‌های مجهز به سلاح هسته‌ای ندارد.

بیشتر از جهان