اجرای سه اعدام دیگر در زندان‌های ایران

دادستان مراغه از اجرای حکم اعدام یک متهم درملأعام خبر داد

اعدام‌ها در جمهوری اسلامی در یک ماه گذشته بی‌توجه به اعتراضات مردمی و واکنش نهادهای حقوق بشری بین‌المللی، کماکان ادامه دارد. سحرگاه روز پنجشنبه چهارم خردادماه، حکم اعدام یک زندانی که پیش از این بابت اتهام قتل به اعدام محکوم شده بود، در زندان ارومیه به اجرا درآمد. به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، سحرگاه پنجشنبه چهارم خرداد ۱۴۰۲، علی پیری ۴۰ ساله در زندان ارومیه اعدام شد.

این زندانی مدت سه سال در زندان ارومیه محبوس بود و پیش‌تر بابت اتهام قتل بازداشت و در مراجع قضایی به اعدام محکوم شده بود. هرانا روز گذشته در گزارشی از انتقال زندانی مذکور به سلول انفرادی برای اجرای حکم اعدام، خبر داد.

کمپین فعالین بلوچ نیز اعلام کرد که حکم اعدام یک زندانی بلوچ در زندان جیرفت به اجرا درآمده است. بر اساس این گزارش، سحرگاه روز پنجشنبه ۴ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲، حکم اعدام یک زندانی بلوچ که روز گذشته به سلول انفرادی منتقل شده بود در زندان جیرفت به اجرا درآمد.

این رسانه حقوق بشری هویت این زندانی را «محمد دارایی گله بچه» معروف به احمد، ۳۰ ساله فرزند ناصر، متاهل(‌دارای دو فرزند) و اهل زاهدان عنوان کرده است. محمد دارایی در سال ۹۸ به اتهام‌های مرتبط با مواد مخدر در شهرستان فاریاب بازداشت و سال ۹۹ نیز حکم اعدام او صادر شده بود. حکم اعدام این زندانی طی ماه‌های گذشته تایید شد. خانواده این زندانی بلوچ روز چهارشنبه ۳ خردادماه آخرین ملاقات را با او داشته‌اند.

محمود نعمتی، دادستان عمومی و انقلاب مراغه، نیز صبح روز پنجشنبه اعلام کرد که یک فرد متهم به «افساد فی‌الارض» سحرگاه روز پنجشنبه در مراغه اعدام شد. بر اساس گزارش رسانه‌های داخل ایران، این اعدام درملأعام انجام شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نعمتی با اعلام این خبر گفت: «این فرد با نام مستعار امیرمهدی در شهر مراغه و شهرهای منطقه، به اشاعه گسترده فساد و فحشا اقدام می‌کرده است. متهم به بهانه ازدواج از طریق جعل عناوین شغلی و فیش‌های حقوقی مجهول و کارت‌های بازرگانی، زنان و دختران را اغفال می‌کرد. این فرد در روابط نامشروع با زنان و دختران از آنان فیلم تهیه می‌کرد.»

این متهم در سال ۹۵ و بر اساس گزارش‌های مردمی، بازداشت شده بود. حکم اعدام این فرد به جرم «افساد فی‌الارض» در دادگاه انقلاب صادر شد و پس از چندین بار فرجام‌خواهی، در دیوان عالی کشور تایید و سرانجام سحرگاه روز پنجشنبه در یکی از میدان‌های شهر اجرا شد.

بر اساس گزارش سالانه مرکز آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران در سال ۲۰۲۲، تعداد ۴۵۷ گزارش به ثبت رسیده است که شامل محکومیت ۹۲ نفر به اعدام، ازجمله محکومیت شش نفر به اعدام درملأعام و اجرای حکم اعدام ۵۶۵ نفر است. از این میزان دو حکم اعدام درملأعام اجرا شده است. همچنین پنج نفر که در زمان ارتکاب جرم انتسابی کمتر از ۱۸ سال داشته‌اند و در اصطلاح حقوقی آن‌ها را کودک-مجرم می‌خوانند نیز در میان اعدام‌شدگان قرار دارند.