رکود اقتصادی آلمان در سه ماهه اول ۲۰۲۳

وزیر دارایی آلمان اعلام کرد اقتصاد این کشور پتانسیل رشد خود را از دست داده است

سرانه مصرف خانوارها در آلمان نسبت به سه ماه گذشته، ۱.۲ درصد کاهش یافت‌ــ STEFAN SAUER / DPA / DPA PICTURE-ALLIANCE VIA AFP

اداره آمار آلمان روز پنجشنبه اعلام کرد اقتصاد آلمان در سه ماهه اول سال ۲۰۲۳ در مقایسه با سه ماه قبل از آن، دچار رکود شده است.

به گزارش رویترز، براوردها نشان می‌دهد که تولید ناخالص ملی در آلمان در سه ماهه اول سال جاری، ۰.۳ درصد کاهش یافته است. این به دنبال کاهش ۰.۵ درصدی در سه‌ماهه چهارم سال ۲۰۲۲ رخ می‌دهد. تولید ناخالص داخلی آلمان هم در سه ماهه اول راکد بوده که نشان‌دهنده این است که آلمان در شرایط رکود اقتصادی قرار گرفته است. در مقایسه سالانه هم تولید ناخالص داخلی آلمان ۰.۵ درصد کاهش یافته است.

آندریاس شورله، تحلیلگر دکا بانک، به رویترز گفت: «مصرف‌کنندگان آلمانی زیر بار تورم شدید به زانو در آمده‌اند و این رکود کل اقتصاد آلمان را با خود به زیر می‌کشد.»

بر اساس این آمار، سرانه مصرف خانوارها در آلمان نسبت به سه ماه گذشته، ۱.۲ درصد کاهش یافته و مخارج دولت [شامل تمامی مصارف دولت، سرمایه‌گذاری‌ها و پرداخت‌های انتقالی] در سه ماه گذشته نیز به میزان قابل‌توجه ۴.۹ درصد کم شده است. کریستیان لیندنر، وزیر دارایی آلمان روز پنجشنبه گفت داده‌های تولید ناخالص داخلی آلمان سیگنال‌های منفی شگفت‌آوری را نشان می‌دهد. او اعلام کرد که در مقایسه آلمان با سایر اقتصادهای توسعه یافته، اقتصاد این کشور پتانسیل رشد خود را از دست داده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کارستن برزسکی، رئیس آی‌ان‌جی، هم به رویترز گفت: «زمستان گرم، بهبود فعالیت‌های صنعتی و کاهش اصطکاک‌‌های زنجیره تامین برای خروج اقتصاد از منطقه خطر رکود در آلمان کافی نبوده‌اند.»

در مقابل، سرمایه‌گذاری در سه ماه اول ۲۰۲۳، پس از نیمه دوم ضعیف سال ۲۰۲۲، بیشتر شد. سرمایه‌گذاری در بخش ماشین‌آلات و تجهیزات نسبت به سه ماهه قبل از آن، ۳.۲ درصد افزایش یافت، در حالی که در سه ماه اخیر هم سرمایه‌گذاری در ساخت‌وساز ۳.۹ درصد بیشتر شد. بر اساس این آمار، صادرات در آلمان ۰.۴ درصد افزایش و واردات ۰.۹ درصد کاهش داشته است.

یورگ کریمر، اقتصاددان ارشد کومرتس بانک آلمان، معتقد است که افزایش شدید قیمت انرژی در زمستان خسارت‌های خود را به جا گذاشته است و نمی‌‌شد از رکود جلوگیری کرد؛ اکنون سوال این است که آیا در نیمه دوم سال وضعیت اقتصادی آلمان بهتر خواهد شد یا خیر.

برزسکی، رئیس آی‌ان‌جی، در این مورد می‌گوید: «با نگاهی فراتر از سه ماهه اول، به نظر می‌رسد خوش‌بینی در آغاز سال، جای خود را به واقعیت داده است.»

بر اساس گزارش ماهانه اقتصادی بوندس‌بانک آلمان که روز چهارشنبه منتشر شد، این انتظار وجود دارد که اقتصاد این کشور در سه ماهه دوم، رشد متوسطی داشته باشد.