واکنش خوانندگان پاپ به ادعای وزیر ارشاد: دروغ تحویل مردم ندهید

محمدمهدی اسماعیلی ادعا کرده بود خبر ممنوع‌الکاری خوانندگان شایعه است

تعدادی از خوانندگان شناخته شده در داخل ایران با تصمیم کمیته پیگیری وضعیت چهره‌ها از ادامه فعالیت هنری منع شده‌اند

ماجرای مانع‌تراشی‌های حکومت برای خوانندگان شناخته‌شده و تکذیب‌های پیاپی وزارت ارشاد طی روزهای اخیر با خبر ممنوع‌الکاری پنج خواننده پاپ ابعاد تازه‌‌تری یافت. پس از اینکه محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، ادعا کرد اخبار مربوط به ممنوع‌الکاری خوانندگان «شایعه‌سازی» و «التهاب‌آفرینی» است، رضا صادقی، امید حاجیلی و امیر مقاره، خواننده ماکان بند، به سخنان وزیر ارشاد واکنش نشان دادند و به او توصیه کردند دروغ نگوید.

امیر مقاره در روایتگر (استوری) حساب کاربری‌اش در اینستاگرام خطاب به وزیر ارشاد نوشت: «یا دروغ تحویل مردم ندهید یا بگویید ما اطلاع نداشتیم یا بگویید یکی لج کرده (سلیقه شخصی) و داریم درستش می‌کنیم یا بگویید تصمیمی بوده که من در جریانش نبودم و تازه صبح جمعه فهمیدم.»

رضا صادقی نیز که نام او در میان خوانندگان ممنوع‌الکار مطرح شده بود، در اینستاگرام خبر داد که از بیستم اردیبهشت تاکنون تمام فعالیت‌هایش را متوقف کرده‌اند و دفتر موسیقی وزارت ارشاد هم به او پاسخ درستی نداده است.

امید حاجیلی، دیگر خواننده ممنوع‌الکار، نیز افشا کرد که مدت‌ها از ممنوع‌الکاری‌اش می‌گذرد و تمام پیگیری‌هایش هم بی‌نتیجه بوده است. او به وزیر ارشاد کنایه زد و نوشت: «احتمالا دوستان زیرمجموعه شما اطلاعات صحیح و کاملی در اختیارتون قرار نمی‌دهند که شما این‌گونه تمام مشکلات و ممنوعیت‌ها را تکذیب می‌کنید.»

واکنش‌ها به ممنوع‌الکاری خوانندگان پس از آن آغاز شد که بهمن‌ بابازاده، خبرنگار حوزه موسیقی، در توییتی خبر داد پنج خواننده مطرح، رضا صادقی، امید حاجیلی، ماکان‌ بند، بابک جهانبخش و محسن یگانه، ممنوع‌الکار شده‌اند اما محمد معتمدی، خواننده نزدیک به حکومت، به‌سرعت این خبر را تکذیب شد و خبرگزاری رکنا نیز در گزارشی، به نقل محسن یگانه نوشت که او ممنوع‌الکار نیست. چند ساعت پس از انتشار این مصاحبه، محسن یگانه به آن واکنش نشان داد و در پستی نوشت که اصلا با جایی مصاحبه نکرده است. او خبر ممنوع‌الکاری‌اش را هم تکذیب نکرد.

بر مبنای گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر، پنج خواننده مطرح با تصمیم کمیته پیگیری وضعیت چهره‌ها از ادامه فعالیت هنری منع شده‌اند اما وزیر ارشاد در حاشیه نشست هیئت دولت این خبر را تکذیب و منتشرکنندگان آن را به ایجاد «التهاب» متهم کرد.

این نخستین بار نیست که وزیر ارشاد دولت رئیسی ممنوع‌الکاری خوانندگان مطرح را تکذیب می‌کند. اسفندماه گذشته نیز پس از اینکه اعتماد آنلاین خبر داد تعدادی از خوانندگان پاپ با پایان جشنواره موسیقی فجر وارد لیست سیاه دفتر موسیقی وزارت ارشاد شده‌اند، اسماعیلی به خبرگزاری ایلنا گفت خوانندگانی که در جشنواره فجر شرکت کردند، ممنوع‌الکار نیستند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اعتماد آنلاین نوشته بود دفتر موسیقی وزارت ارشاد به دلایل نامعلوم مجوز کنسرت‌های سهراب پاکزاد، امید حاجیلی، مسیح و آرش و شماری دیگر از خوانندگان را صادر نکرده است.

ممانعت از ادامه فعالیت هنرمندان در حالی است که وزیر ارشاد در هفته‌های منتهی به جشنواره موسیقی فجر به‌تناوب از خوانندگان دعوت کرده بود کنسرت برگزار کنند. او حتی افشا کرد که نهادهای امنیتی پیگیر ازسرگیری فعالیت‌های هنری‌اند که با آغاز خیزش سراسری متوقف شده بود.

در جریان خیزش انقلابی مردم ایران، شماری از خوانندگان مطرح به صف مردم پیوستند و این بار آن‌ها بودند که برنامه‌های هنری خود را لغو کردند. همایون شجریان، یکی از نخستین هنرمندانی بود که کنسرت‌هایش را لغو کرد. مجید انتظامی، کیهان کلهر، سهراب پاکزاد، آصف آریا، ناصر زینلی، اشوان، فرزاد فرزین، مسیح و آرش هم یکی‌یکی کنسرت‌های خود در داخل و خارج ایران را لغو کردند.

برخی خوانندگان و اطرافیان آن‌ها نیز طی ماه‌های اخیر افشا کردند که نهادهای امنیتی برای از سرگیری فعالیت‌های هنری و اجرای کنسرت آن‌ها را تحت‌فشار گذاشته‌اند.

وزارت ارشاد از یک سو خواستار بازگشت شرایط به حالت عادی است و از سوی دیگر نمی‌تواند حضور مردم با پوشش اختیاری در کنسرت‌ خوانندگان پاپ را تحمل کند. اوایل اردیبهشت‌ماه در جریان کنسرت سیروان خسروی، یک مامور حراست به زنی که حجاب اجباری را رعایت نکرده بود، سیلی زد. این مسئله در سالن تنش به پا کرد و برنامه زودتر از موعد تمام شد.

سیروان خسروی که در جریان خیزش انقلابی اعلام کرده بود کنار مردم می‌ماند، اواخر اردیبهشت پس از رفع ممنوع‌الخروجی، از ایران خارج شد و برخی رسانه‌ها، گمانه‌هایی را درباره مهاجرت دائمی این خواننده پاپ مطرح کردند.

صرف‌نظر از ادعاهای وزیر ارشاد و اطلاع‌رسانی‌ها درباره منع فعالیت هنرمندان، برای درک بهتر وضعیت امروز کنسرت‌های موسیقی در ایران، کافی است به یکی از سایت‌های فروش آنلاین بلیت مراجعه کنیم و به برنامه‌های سه ‌ماه گذشته و سه‌ ماه پیش روی نگاهی بیندازیم؛ آن‌گاه خواهیم دید که این جدول از حضور خوانندگان مطرح و محبوب خالی است و همین مسئله نشان می‌دهد که خبرهای مربوط به ممنوع‌الکاری شایعه نیستند.