هشدار اورشلیم‌پست درباره قدرت گرفتن دوباره تروریست‌های وابسته به تهران در عراق

از زمانی که دولت السودانی روی کار آمد، حضور شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران مانند کتائب حزب‌الله در خیابان‌های بغداد آشکارتر شد

نیروهای گروه کتائب حزب‌الله در عراق‌ــ رویترز

روزنامه اسرائیلی اورشلیم‌پست در گزارشی با اشاره به قدرت گرفتن دوباره گروه کتائب حزب‌الله، از گروه‌های مسلح تحت‌حمایت جمهوری اسلامی در عراق، درباره تلاش‌های این گروه برای ساقط کردن دولت عراق و حمله به نظامیان آمریکا هشدار داد.

این روزنامه با پرداختن به گزارش‌های تحقیقی که در عرب‌نیوز و موسسه واشنگتن برای سیاست خاور نزدیک منتشر شده، می‌نویسد اگرچه این گروه پس از کشته شدن فرمانده‌اش، ابومهدی المهندس، در حمله پهپادی آمریکایی‌ها، مدتی از عرصه سیاسی عراق محو شد، حالا دوباره اقدام‌های مسلحانه تازه‌ای را آغاز کرده است تا قدرت دولت مرکزی عراق را تا جای ممکن تضعیف و راه را برای نفوذ بیشتر جمهوری اسلامی در این کشور هموار کند.

کتائب حزب‌الله که از سال ۲۰۰۹ در فهرست گروه‌های تروریستی ایالات متحده قرار دارد، یک گروه شبه‌نظامی شیعه در عراق و بخشی از حشدالشعبی است که حکومت جمهوری اسلامی ایران تمام هزینه‌های مالی و نیازهای نظامی آن را تامین می‌کند. این گروه در جریان جنگ‌های داخلی عراق، علیه نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا می‌جنگید و در جنگ سوریه نیز به نفع جمهوری اسلامی شرکت داشت.

بر اساس مقاله‌ای در عرب‌نیوز به قلم حسن المصطفی، محقق عراقی، یکی از اعضای گروه کتائب حزب‌الله در ترور هشام الهاشمی، محقق و مورخ عراقی، دست داشته است. هشام الهاشمی که در حوزه امور امنیتی، راهبردی و گروه‌های افراطی تحقیق می‌کرد و در پرونده داعش و حامیان آن نیز تخصص داشت، مشاور دولت عراق در حوزه مبارزه با تروریسم بود. او ۶ ژوییه ۲۰۲۰ در یک حمله مسلحانه مقابل منزلش کشته شد.

احمد عوید الکنانی، افسر پلیس وزارت کشور عراق، ژوییه ۲۰۲۱ در یک اعتراف‌ تلویزیونی که از شبکه دولتی عراق پخش شد، اعلام کرد که او هشام الهاشمی را ترور کرده است.

حسن المصطفی می‌نویسد: «وابستگی الکنانی به وزارت کشور عراق برای بسیاری شوکه‌کننده بود، اما نکته مهم‌تر این است که او یکی از اعضای کتائب حزب‌الله، یکی از افراطی‌ترین گروه‌های شبه‌نظامی عراق و یکی از یگان‌های حشد‌الشعبی بود. من با شخصیت‌های مهم دولت عراق از جمله مصطفی‌ الکاظمی، نخست‌وزیر سابق، ارتباط داشتم. او در صحبت با من تایید کرد که کتائب حزب‌الله پشت این ترور بود؛ با این حال، دولت عراق و قوه قضاییه این کشور هیچ‌گاه این حقیقت را رسانه‌ای نکردند.»

به نوشته اورشلیم‌پست، در حالی که دولت عراق قاتل الهاشمی را به حبس محکوم کرد،  مشکل این است که اغلب تنها یکی از اعضای گروه‌های شبه‌نظامی محاکمه می‌شوند و با ساختار کلی گروه‌های تروریست کاری ندارند؛ «دقیقا شبیه موردی که حزب‌الله لبنان سال گذشته یک کاروان سازمان ملل را هدف قرار داد و مامور حافظ صلح این سازمان که ایرلندی بود، به قتل رسید، اما حزب‌الله این‌گونه وانمود کرد که فرد حمله‌کننده خودسر این کار را انجام داده است و سپس او را به دولت لبنان تحویل داد. نکته کلی این است که یک نفر تحویل داده شد، اما حزب‌الله لبنان به‌ عنوان گروه تحت حمایت ایران، به‌آرامی به بلعیدن دولت ادامه می‌دهد؛ همان‌طور که یک آناکوندا [مار بوآ] طعمه‌اش را می‌بلعد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

چرا کتائب حزب‌الله دوباره در کانون توجه قرار گرفت؟

اورشلیم‌پست می‌نویسد کتائب حزب‌الله حدود ۲۳ سال پیش تاسیس شد و افرادی مانند ابومهدی المهندس سال‌ها به‌عنوان چهره کلیدی آن، در گسترش سیطره اختاپوس‌مانند جمهوری اسلامی در منطقه نقش مهمی ایفا کردند. نام کتائب حزب‌الله مشابه حزب‌الله لبنان است. این نوع گروه‌ها نقش‌های مشابهی هم ایفا می‌کنند؛ اینکه ابتدا یک دولت را از درون تهی می‌کنند و سپس نفوذ ایران و شبه‌نظامیانش در آن کشور را گسترش می‌دهند.

در ادامه مقاله عرب‌نیوز آمده است: «دوشنبه هفته گذشته در محله البویثه در جنوب غربی بغداد، یک درگیری مسلحانه بین گروهی از شبه‌نظامیان با نیروهای امنیتی عراق رخ داد. رسانه‌های محلی می‌گویند افراد مسلح و حمله‌کننده عضو گروه کتائب حزب‌الله بودند. به گزارش الشرق‌الاوسط، این درگیری‌ها نتیجه اصرار یک فرد شبه‌نظامی بر به تملک درآوردن برخی زمین‌های کشاورزی این منطقه بود. اما برخی از گزارش‌های دیگر می‌گویند افسران پلیس به یک پایگاه قاچاق نفت که تحت کنترل کتائب حزب‌الله بوده، حمله کردند.»

برخی معتقدند که دولت کنونی عراق می‌تواند گروه‌هایی مانند کتائب حزب‌الله را مهار کند و می‌گفتند دولت‌هایی که با غرب و آمریکا نزدیکی فکری دارند، با شبه‌نظامیان تحت‌حمایت ایران برخورد خواهند کرد، اما تجربه نشان داده که این تفکر نوعی حیله‌گری است؛ «عراق همچنان عمیقا تحت نفوذ جمهوری اسلامی قرار دارد و دولت فعلی عراق هم طرفدار ایران است. عده‌ای خیال می‌کنند ملی‌گرایان در دولت عراق با جمهوری اسلامی مقابله می‌کنند، اما واقعیت این است که ایران عراق را «خارج نزدیک» می‌بیند. پس از حمله آمریکا در سال ۲۰۰۳، تهران به‌سرعت از خلا قدرت برای کنترل بغداد استفاده کرد.»

در سرمقاله اندیشکده واشنگتن آمده است: «از زمانی که دولت محمد شیاع السودانی، نامزد گروه چارچوب هماهنگی، روی کار آمد، حضور شبه‌نظامیان تحت‌حمایت ایران مانند کتائب حزب‌الله در خیابان‌های بغداد آشکارتر شد. مثلا در خیابان فلسطین در پایتخت عراق ایست بازرسی گذاشتند، در حالی که در دولت الکاظمی در سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۲ چنین نبود. گروه‌های مسلح مانند کتائب حزب‌الله هم داخل و هم خارج از عراق فعالیت می‌کنند و به‌عنوان نیروی شبه‌نظامی از دولت عراق حقوق می‌گیرند با این حال با غیرنظامیان و سایر نیروهای امنیتی هم وارد درگیری‌های مسلحانه می‌شوند. یک دولت مرکزی نباید این‌گونه عمل کند؛ یعنی نمی‌شود که پلیس محلی با ارتش و گارد ملی درگیری مسلحانه داشته باشد؛ اما این اتفاق یک مدل ایرانی است که در لبنان، سوریه، یمن و عراق هم در حال رخ دادن است. رژه اخیر ارتش حزب‌الله در لبنان به عنوان یک ارتش ترور نمونه‌ای از این پدیده است.»

تحلیلگر اورشلیم‌پست در ادامه می‌افزاید: «مهم این است که کتائب حزب‌الله دوباره در کانون توجه قرار گرفته است؛ سازمانی که جنایتکاری، تروریسم و فرقه‌گرایی مطلوب ایران را درهم می‌آمیزد، عراق را نابود می‌کند و ثابت می‌کند که دولت این کشور احتمالا هرگز نخواهد توانست گروه‌های شبه‌نظامی را مهار کند. اینکه توافق جدید ایران و عربستان سعودی یا سایر معاملات منطقه‌ای ممکن است روشی برای کاهش نقش این گروه‌ها باشد، نمی‌توان اثبات کرد. کتائب حزب‌الله در گذشته، عربستان سعودی را تهدید کرده بود و اکنون هم مانند گذشته امنیت مردم عراق را تهدید می‌کند.»

بیشتر از جهان