نظرسنجی‌ها از حضور دسنتیس در انتخابات چه می‌گویند؟

فرماندار فلوریدا جدی‌ترین تهدید برای ترامپ است اما آمارهای او افول کرده است

ران دسنتیس، فرماندار فلوریدا، با تحویل مدارک، نامزدی خود برای ریاست‌جمهوری [آمریکا] را اعلام کرد. دسنتیس اواخر وقت چهارشنبه در یک اسپیس توییتری به همراه ایلان ماسک، مدیرعامل [توییتر]، به طور رسمی کارزارش برای انتخابات سال ۲۰۲۴ را آغاز کرد و به این ترتیب فرماندار فلوریدا مستقیم با دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق آمریکا، درگیر خواهد شد.

قسمت اعظم کارزار دسنتیس برای رئیس‌جمهوری شدن بر قابلیت انتخاب شدن متمرکز است؛ با این ادعا که او تنها نامزد جمهوری‌خواه است که می‌تواند رئيس‌جمهوری جو بایدن را شکست دهد. دسنتیس همچنین با تصویب قانون محدودسازی دسترسی به خدمات سقط جنین و ایجاد محدودیت برای تدریس گرایش جنسی و هویت جنسیتی در مدارس، خود را جنگجویی محافظه‌کار معرفی کرده است.

در عین حال، حامیان مالی او نیز استدلال می‌کنند جوانی نسبی‌اش (با ۴۴ سال سن جوان‌ترین فرماندار مرد آمریکا است) و همچنین تمرکزش بر محیط‌ زیست می‌تواند رای‌دهندگان میانه‌رو را جذب کند.

نضج‌ گرفتن این استدلال‌ها عمدتا بعد از انتخابات میان‌دوره‌ای سال ۲۰۲۲ و شکست چند نامزد تحت‌حمایت ترامپ شروع شد. در حالی که دسنتیس تقریبا با ۲۰ درصد اختلاف، دوباره در فلوریدا برنده و انتخاب شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در ماه‌های بعد، دسنتیس رفته‌رفته در نظرسنجی‌ها از ترامپ پیش افتاد. نظرسنجی دانشگاه سافولک/موسسه یواس‌ای تودی در دسامبر پارسال نشان داد ۵۶ درصد جمهوری‌خواهان و مستقل‌های متمایل به جمهوری‌خواهان ترجیح می‌دادند دسنتیس نامزد جمهوری‌خواهان باشد. به علاوه بر اساس همین نظرسنجی، او می‌توانست در مبارزه رودررو با بایدن او را با اختلاف سه درصد شکست دهد.

ترامپ یک هفته بعد از انتخابات میان‌دوره‌ای اعلام کرد که برای کسب مجدد مقام ریاست‌جمهوری به میدان می‌آید و از همان موقع بود که اوضاع برای دسنتیس رو‌ به‌ وخامت گذاشت.

ترامپ در روزهای قبل از انتخابات میان‌دوره‌ای ۲۰۲۲ حملات دست‌گرمی به فرماندار فلوریدا را آغاز کرد و در گردهمایی لاتروب در پنسیلوانیا، او را «ران دسنکتیمونیوس» [جانماز آب‌کش] نامید. ترامپ در ماه‌های بعد از آن نیز حملات خود را تشدید کرد.

اما فرماندار فلوریدا تقریبا هرگز به حملات ترامپ پاسخ نداد و در عوض یک تور معرفی کتاب به راه انداخت که بیشتر پیش‌‌درآمدی برای کارزار رسیدن به کاخ سفید بود. او به برخی ایالت‌های صحنه رقابت اولیه مثل آیووا و نیوهمپشایر سفر کرد. گروهی از متحدان سابق ترامپ نیز یک انجمن عالی اقدام سیاسی (Super PAC) به نام عقب‌نشینی هرگز را تشکیل دادند.

روند نزولی دسنتیس در نظرسنجی‌ها از همین اوقات آغاز شد. دسنتیس در نظرسنجی ماه ژانویه هاروارد سی‌ای‌پی‌اس/هریس فقط ۲۰ درصد از ترامپ عقب بود اما این فاصله در فوریه پنج درصد بیشتر شد.

این افول با سر زدن رشته‌حرکت‌های اشتباهی از دسنتیس هم‌زمان بود؛ از جمله انتقاد از ترامپ بابت حق‌السکوت دادن ادعایی به استورمی دانیلز، هنرپیشه فیلم‌های بزرگسالان و «مناقشه ارضی» خواندن حمله روسیه به اوکراین.

اما اخیرا حمایت از دسنتیس در میان جمهوری‌خواهان به‌شدت رو به کاهش گذاشت. در آغاز ژانویه، فاصله بین ترامپ و دسنتیس طبق نظرسنجی مورنینگ کانسالت، فقط ۱۳ درصد بود. اما حمایت از ترامپ به طور شگفت‌آوری رشد کرد؛ در حالی که دسنتیس چنان افتی داشت که به میزان قابل‌توجه ۳۸ درصد از ترامپ عقب افتاد.

با این حال بر اساس نظرسنجی مورنینگ کانسالت، در صورت مقابله با بایدن، وضعیت دسنتیس از ترامپ اندکی بهتر است. بایدن و ترامپ در پیکار مجدد فرضی امتیاز برابر ۴۲ درصد کسب کردند، اما دسنتیس ۴۳ به ۴۰ درصد بایدن را شکست داد.

هنوز تا روز انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ بیش از یک سال باقی است و ترامپ و دسنتیس وقت زیادی دارند تا پیام‌های خود را تندوتیزتر و رای‌دهندگان را به سوی خود جذب کنند. اما اگر دسنتیس می‌خواهد شانس خود در برابر ترامپ را افزایش دهد، شاید لازم باشد تغییر روش دهد.

© The Independent

بیشتر از جهان