مرکز اسلامی لندن «تا اطلاع بعدی» تعطیل شد

«به دلیل شرایط خاص، تمامی برنامه‌های فرهنگی و آموزشی این مرکز از جمله دعاهای هفتگی و نماز جماعت تا اطلاع بعدی برگزار نمی‌شود.»

دو هفته پس از اینکه کمیسیون خیریه بریتانیا در بیانیه‌ای از جایگزینی نماینده خامنه‌ای در «مرکز اسلامی انگلستان» خبر داد، پوستر نصب شده روی ورودی مرکز اسلامی لندن حاکی از تعطیل شدن آن است.

روی این پوستر به سه زبان عربی، فارسی و انگلیسی نوشته شده است: «به دلیل شرایط خاص، تمامی برنامه‌های فرهنگی و آموزشی این مرکز از جمله دعاهای هفتگی و نماز جماعت تا اطلاع بعدی برگزار نمی‌شود.»

هنوز مقامات جمهوری اسلامی در این زمینه اظهار نظر نکرده‌اند.

تعطیلی این مرکز که به‌طور مستقیم با جمهوری اسلامی در ارتباط است از جمله خواسته‌های ایرانیان خارج از کشور و به ویژه معترضانی بود که در جریان خیزش سراسری در مقابل این مرکز تجمع کردند.

مرکز اسلامی انگلستان از سال گذشته به دلیل نگرانی درباره عملکرد آن و محتوای وب‌سایت و رویدادهایی که سازمان‌دهی می‌کند، تحت بازرسی کمیسیون خیریه بریتانیا قرار داشت. دولت بریتانیا نیز اعلام کرده بود که تحقیقات درباره این مرکز به دلیل نگرای جدی درباره نحوه اداره آن آغاز شده است. با این حال تایمز لندن قبلا گزارش داده بود که مرکز اسلامی انگلستان از دولت بریتانیا بیش از ۱۰۰ هزار پوند کمک مالی دریافت کرده است. ساندی‌تایمز هم پیش‌تر گزارش داده بود که روحانیونی که این مرکز را اداره می‌کنند، دیدگاه‌های توهین‌آمیزی دارند و در موعظه‌ها «مرگ بر انگلیس» می‌گویند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

متولیان مرکز اسلامی انگلستان که در سال ۱۳۷۷ با نفوذ مستقیم دفتر خامنه‌ای در شمال غرب لندن افتتاح شد، نمایندگان رهبر جمهوری اسلامی در لندن به‌شمار می‌روند. هاشم موسوی آخرین فردی است که خامنه‌ای به عنوان متولی این مرکز معرفی کرده است. موسوی به دنبال کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین نیروی قدس یک عزاداری مفصل در این مرکز به راه انداخته و سلیمانی را «شهید کبیر» خوانده بود. او همچنین دیدگاه‌های به‌شدت ضدزن دارد.

تام توگندات، وزیر امنیت بریتانیا که پیش‌تر از تهدید‌های ماموران رژیم ایران و این مرکز علیه بریتانیا سخن گفته بود در توییتی از برکناری نماینده خامنه‌ای در این مرکز ابراز خرسندی کرد و گفت که پیش‌تر درباره نفوذ جمهوری اسلامی در بریتانیا هشدار داده بود.

آلیشا کرنس، رئیس کمیته امور خارجی مجلس عوام بریتانیا نیز از جمله چهره‌هایی بود که خواستار تعطیلی این مرکز شده بود. او درباره روابط مرکز اسلامی لندن با جمهوری اسلامی و سپاه هشدار داده بود.

در بیانیه کمیسیون خیریه بریتانیا آمده بود که به دلیل کوتاهی متولیان مرکز اسلامی انگلستان در انجام وظیفه و مسئولیت قانونی، مدیر جدید برای آن تعیین شده است و او یافته‌ها و توصیه‌های خود را به این کمیسیون ارایه خواهد داد.

بیشتر از جهان