رویترز: کانادا و عربستان سعودی روابط دیپلماتیک را از سر می‌گیرند

عربستان سعودی بزرگترین بازار صادراتی برای کانادا در منطقه بود

شاهزاده محمد بن سلمان و جاستین ترودو-AFP

عربستان سعودی و کانادا روز چهارشنبه سوم خرداد (۲۴ مه) اعلام کردند که برای از سرگیری روابط کامل دیپلماتیک و معرفی سفرای جدید به توافق رسیده‌اند. این اقدام درحالی انجام می‌شود که عربستان سعودی در حال تقویت بیش از پیش قدرت منطقه‌ای، تثبیت جایگاه جهانی و بهبود روابط با کشورهای منطقه است.

عربستان سعودی و کانادا در سال ۲۰۱۸ پس از تنش‌هایی که به مخدوش شدن روابط سیاسی و اقتصادی منجر شد، روابط دیپلماتیک را قطع کرده بودند.

به گزارش رویترز، این تصمیم پس از رایزنی‌های شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی و جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا در حاشیه اجلاس شورای همکاری آسیا-اقیانوسیه در نوامبر گذشته اتخاذ شده است.

به گزارش این خبرگزاری بریتانیایی، دو طرف تصمیم دارند روابط دیپلماتیک خود را براساس احترام دوجانبه و منافع مشترک احیا کنند.

روابط عربستان سعودی و کانادا در سال ۲۰۱۸ و پس از محکومیت کشته شدن جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار سعودی در ترکیه، مخدوش شد. در آن زمان سفارت کانادا در ریاض توییتی به زبان عربی منتشر کرد و خواستار آزادی فوری زنان فعال حقوق بشر در عربستان سعودی شد.

این اقدام به فراخواندن سفیر عربستان سعودی از کانادا و ممنوعیت تجارت جدید منجر شد.

اکنون منبعی در دولت کانادا به رویترز گفته است که این اقدامات تنبیهی روی موضوعات تجاری برداشته خواهد شد.

عربستان سعودی بزرگترین بازار صادراتی برای کانادا در منطقه بود و حجم روابط تجاری در سال ۲۰۲۱، یک میلیارد و ۶۵۰ میلیون دلار برآورد شده است.

بیشتر از جهان