تینا ترنر، ستاره راک‌اندرول، درگذشت

از تینا ترنر، که روز چهارشنبه درگذشته، نه تنها در دنیای موسیقی به شهرت رسید بلکه در دهه‌های ۱۹۸۰و ۱۹۹۰ به‌ دنیای سینما نیز پا گذاشت

AFP

تینا ترنر، ستاره موسیقی راک‌اندرول در دهه ۱۹۸۰، پس از پشت سر گذاشتن یک دوره بیماری سخت و بلند مدت در روز چهارشنبه، ۲۴ مه ۲۰۲۳، در سن ۸۳ سالگی درگذشت. 

به‌گزارش روزنامه گاردین، ترنر در سال ۲۰۱۶ به سرطان روده مبتلا شد و کمی بعدتر، یعنی سال ۲۰۱۷، به‌علت ابتلا به بیماری کلیوی مجبور شد به عمل پیوند کلیه تن دهد. 

تینا ترنر از جمله زنان رنگین پوستی بود که توانست به واسطه فعالیت‌های هنری‌اش به یک معنا بازتاب صدای زنان سیاه‌پوست ایالات متحده آمریکا باشد و موقعیت آنها را در موسیقی راک‌اندرول و دیگر حوزه‌های هنری ارتقا بخشد. 

جدای از این او در زندگی دیگر هنرمندان تراز اول نیز نقش پررنگی داشت. به‌عنوان مثال مایک جگر، خواننده بریتانیایی، با انتشار توییتی در حساب کاربری خود، ضمن آنکه ترنر را مجری و خواننده‌ای با استعداد توصیف کرد، نوشت ترنر در شکل دادن به فعالیت‌های حرفه‌ای‌اش نقشی موثر ایفا کرد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به‌گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، تینا ترنر در سال ۱۹۳۹ و در یکی از شهرهای ایالت تنسی آمریکا متولد شد اما سال‌های پایانی عمر خود را در ملک شخصی‌اش در سوئیس گذراند؛ کشوری که ترنر در ۱۰ سال پایانی عمرش شهروند آنجا بود. 

ترنر از طریق آواز خواندن در گروهِ کُرِ کلیسای محل زندگی‌اش به دنیای موسیقی پا گذاشت و بعدها، یعنی در ژوئیه ۱۹۶۰، با اجرای ترانه A Fool In Love به دنیای حرفه‌ای موسیقی وارد شد.

اما چهار سال طول کشید تا ترنر توانست نخستین آلبوم خود را منتشر کند: او در سال ۱۹۶۴ با کمپانی برادران وارنر قراردادی امضا کرد و نخستین آلبوم موسیقی خود را به بازار فرستاد. با این حال او بعدها در مستندی که از زندگی‌اش ساخته شد گفت اگرچه تا سال ۱۹۸۴، پنج آلبوم منتشر کرده بود، اما آلبوم «رقاص خصوصی» (Private Dancer) را که در همان سال منتشر شد نخستین اثر هنری خود به‌حساب می‌آورد.

جدا از فعالیت‌های ترنر در حوزه موسیقی، او به‌عنوان بازیگر سینما نیز درخشید و در دهه‌های ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ با ستاره‌هایی چون میل گیبسون جلوی دوربین رفت.  

برخی منتقدان موسیقی در مورد ترنر و آثارش در حوزه موسیقی نوشتند او ترکیبی از «راز و رمز و نور» بود و همواره با «خطر معاشقه می‌کرد.»

بیشتر از موسیقی