حمایت آمریکا از اوکراین چگونه به دفاع بهتر از تایوان کمک می‌کند

حمایت از اوکراین به مدرن‌سازی، توسعه و تسریع فرایندهای ساخت و تولید سلاح نیروهای آمریکایی کمک کرده است

تصویری از تفنگداران اوکراینی، اوت ۲۰۲۲ــ SERGEY BOBOK / AFP

نشریه فارین افرز می‌نویسد در بحث‌های سیاسی ایالات متحده، انتقادی که اغلب به دولت وارد می‌شود این است که آمریکا با کمک نظامی به اوکراین، منابع موردنیاز برای مقابله با چین به عنوان یک تهدید خطرناک‌تر را از دست می‌دهد. این منتقدان استدلال می‌کنند تمام کمک‌های مالی، تسلیحاتی و سایر کمک‌ها برای حمایت از اوکراین و جلوگیری از تجاوز روسیه در اروپا باید به سمت اقیانوس آرام برود و به تهدید چین علیه تایوان اختصاص یابد. آن‌ها می‌گویند، پیروزی اوکراین در واقع یک پیروزی پیروسی [پیروزی که از شدت خسارات و تلفات تفاوتی با شکست ندارد] خواهد بود، زیرا حمایت لازم برای دستیابی به چنین پیروزی تلاش‌های مشابه برای حمایت از تایوان را تضعیف خواهد کرد و اهمیت این مشکل از آنجا بیشتر می‌شود که ظرفیت صنایع دفاعی ایالات متحده با چالش‌های جدی روبرو است. حمایت ایالات متحده از اوکراین ممکن است از نظر اخلاقی درست باشد اما در نهایت برای متوقف کردن چین در مسیر خود برای ابرقدرت شدن مرگبار خواهد بود.

با این حال، در حال حاضر، اقدام‌های انجام‌شده برای حمایت از اوکراین به مدرن‌سازی نیروهای آمریکایی، توسعه و تسریع فرایندهای ساخت و تولید سلاح ایالات متحده و متحدانش در ۴۰ سال گذشته کمک کرده است. تمام این مزیت‌ها برای ایالات متحده بدون استفاده از نیروهای آمریکایی در جنگ اوکراین حاصل شده‌‌اند.

نشریه فارین افرز، در گزارشش اشاره می‌کند که توجه به چهار نکته آشکار می‌کند که چگونه حمایت آمریکا از اوکراین توانایی این کشور را برای بازدارندگی چین از حمله به تایوان یا شکست دادن چنین حمله‌ای، تقویت خواهد کرد.

جنگ اوکراین باعث شد که سرمایه‌گذاری‌های نظامی ایالات متحده و متحدان آسیایی‌اش به میزان قابل‌توجهی افزایش یابد

با اینکه جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، به دنبال کاهش هزینه‌های دفاعی در سال‌های مالی ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ بود، کنگره این بودجه را بیش از ۲۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۲ و ۴۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۳ افزایش داد. علاوه بر این، ۴۴ میلیارد دلار کمک دفاعی به اوکراین نیز اعلام شد؛ این بودجه‌ به ارتش ایالات متحده تخصیص می‌یابد؛ زیرا این کمک‌ها عمدتا از ذخایر موجود و سلاح‌های قدیمی‌تر انجام می‌شوند.

کنگره آمریکا همچنین در نهایت به تفاوت هزینه‌های دفاعی و غیردفاعی پایان داد و روشن کرد که درخواست بودجه دفاعی بایدن برای سال ۲۰۲۴ از ۸۸۶ میلیارد دلار نیز بیشتر خواهد بود.

جنگ اوکراین ایالات متحده را به سمت توسعه و مدرن‌سازی نیروهایش سوق داد

ارتش آمریکا از بودجه اختصاص‌یافته برای اوکراین برای خرید هفت سیستم موشکی توپخانه با توانایی مانور بالا در سال مالی ۲۰۲۵ استفاده خواهد کرد. این سیستم‌های توپخانه دوربرد برای اوکراین حیاتی‌اند و ممکن است در سناریو جنگ در تایوان نیز مفید باشند.

 حمایت از اوکراین مبنای صنایع دفاعی آمریکا را پس از سه دهه پسرفت به دلیل محدودیت‌های نظامی، تحت تاثیر قرار داد

وضعیت وخیم بخش دفاعی ایالات متحده با انتشار گزارش‌های پی‌در‌پی مستند شده است. کمک تسلیحاتی به اوکراین این مشکل طولانی‌مدت را ایجاد نکرد، بلکه به تسریع توسعه بخش دفاعی آمریکا منجر شد. حمایت ازاوکراین موانع پیشین را از بین برد و تولید صنایع دفاعی را به شکلی توسعه داد که در دهه‌های پیش بی‌سابقه بود. همان‌طور که رئیس بخش خرید و نگهداری پنتاگون در ماه اکتبر گفت: «تولید بازدارندگی است و اگر پکن به این باور برسد که ایالات متحده می‌تواند یک درگیری نظامی طولانی‌مدت را اداره کند، احتمال اینکه از حمله به تایوان اجتناب کند بیشتر خواهد شد.»

 استفاده بی‌سابقه دولت جو بایدن از اختیارات ریاست‌جمهوری برای ارسال سلاح به اوکراین به مسئله تایوان نیز تسری خواهد یافت

این اختیارات که کنگره در سال ۱۹۶۱ تصویب کرد، به رئیس‌جمهوری آمریکا اجازه می‌دهد در صورت لزوم، تجهیزات نظامی و خدمات و آموزش به کشورهای خارجی ارائه دهد.

پس از حمله روسیه به اوکراین، کنگره آمریکا به دولت برای انتقال ۱۱ میلیارد دلار سلاح تا سپتامبر ۲۰۲۲ مجوز داد و سپس این بودجه را به ۱۴.۵ میلیارد دلار دیگر در سال بعد افزایش داد. جو بایدن از زمان آغاز جنگ ۳۷ بار از این اختیارات ویژه موسوم به پی‌دی‌ای استفاده کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این استراتژی به این معنی است که پنتاگون می‌تواند سلاح‌های خود را با سرعت زیاد و بدون استفاده از سفارش‌های خریدی که سال‌ها طول می‌کشند، به اوکراین منتقل کند.  پنتاگون همچنین از این بودجه برای تحویل و خرید سلاح‌های بهتر، متفاوت یا بیشتر از آنچه ارسال شده است، استفاده می‌کند.

نشریه فارین افرز می‌نویسد ایالات متحده هنوز برای جلوگیری از حمله چین به تایوان به اندازه کافی سریع اقدام نکرده است اما کمک‌های نظامی ایالات متحده به اوکراین به این کشور کمک می‌کند برای درگیری مشابه در تایوان نیز آماده باشد. کمک‌های آمریکا به این کشور از زمان جنگ جهانی دوم تاکنون از مدرن‌سازی سریع‌تر نیروهای خود و افزایش تولید صنایع دفاعی گرفته تا افزایش بودجه دفاعی و ارسال سریع‌تر سلاح به اوکراین، یک تجربه بی‌سابقه بوده است.

در نتیجه، ایالات متحده در نهایت تهدید نظامی چین را جدی گرفته است. همان‌طور که جیم تایچلت، مدیرعامل لاکهید مارتین، اخیرا به وال استریت ژورنال گفت: «ما می‌خواهیم سیستم را از حالت شکنندگی خارج کنیم.»

سیاست‌های جو بایدن هنوز هم ممکن است به دو شکست در اوکراین و تایوان منجر شوند. کمک‌های کند و ناکافی به اوکراین نه روسیه را شکست خواهد داد و نه برای کمک به تایوان به اندازه کافی تولیدات جدید فراهم خواهد کرد. تا زمانی که بایدن و کنگره آمریکا به افزایش سریع تحویل تسلیحات به تایوان و افزایش بودجه دفاعی آمریکا تا سطح دوران جنگ سرد تمایلی ندارند، حمایت از کمک‌های بیشتر و سریع‌تر به اوکراین در حال حاضر بهترین کاری است که ایالات متحده می‌تواند برای حفظ صلح و ثبات در آسیا انجام دهد.

بیشتر از جهان