پاسخ وزیر کشور به نماینده‌ای که پرسید چرا به مغز معترضان تیراندازی شد: «به پا هم شلیک شده بود»

غلامحسین اسماعیلی: ۵۰ درصد رقم قبلی بازداشتی‌های اعتراض‌های اخیر آزاد شدند

عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور/عکس از ایرنا

محمود صادقی، نماینده تهران در گفت‌و‌گو با سایت امتداد جزئیات تازه‌ای را از نشست کمیسیون مجلس با وزیر کشور درباره اعتراض‌های آبان‌ماه مطرح کرده است.

عبدالرضا رحمانی فضلی که قبلا در گفتگوی تلویزیونی در برنامه «نگاه یک» در صدا و سیما خواستار پخش اعتراف بازداشتی‌های اعتراض‌‌های آبان‌ماه شده بود،‌ هفته گذشته در جلسه‌ای با حضور نمایندگان درخواست کننده استیضاح او در مجلس شرکت کرد. محمود صادقی به امتداد گفته که نماینده حوزه انتخابیه کرج و شهر قدس در این جلسه از وزیر کشور سئوال کرده که در حوزه انتخابیه او دو نفر با اصابت گلوله به مغزشان جان باخته‌اند و آیا امکان تیراندازی به پا یا کمر به پایین وجود نداشته است؟ رحمانی فضلی هم در پاسخ به او می‌گوید، خب به پا هم شلیک شده بود.

محمود صادقی می‌گوید پاسخ بی‌خیال وزیر کشور به چنین مساله‌ای باعث شد نمایندگان شگفت‌زده شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او در بخش دیگری از این گفتگو به لزوم اعلام آمار کشته‌ها و بازداشتی‌های اعتراض‌های آبان‌ماه اشاره کرده است. محمود صادقی که از امضاء کنندگان استیضاح رحمانی فضلی به‌شمار می‌رود بر این باور است که در حوزه مدیریت پیامدهای تصمیم افزایش سه برابری بهای بنزین ابهام‌هایی وجود دارد و به گفته او «آقایان» باید پاسخگو باشند.

در جریان اعتراض‌های مردمی که از ۲۴ آبان علیه وضعیت وخیم معیشتی شروع شد و دست کم به مدت یک هفته در بیش از ۱۰۰ شهر در سراسر ایران ادامه داشت، به گزارش عفو بین‌الملل ۳۰۴ نفر کشته شدند. البته آمار غیر رسمی کشته‌ها تا بیش از ۴۵۰ نفر هم اعلام شده و تعداد بازداشتی‌ها نیز بیش از ۷ هزار نفر برآورد شده است.

با این حال مقامات جمهوری اسلامی با گذشت یک ماه از سرکوب خشن اعتراض‌های مردمی که از اعلام تعداد کشته‌ها و بازداشتی‌ها خودداری می‌کنند و در عین حال ادعا می‌کنند که آمار رسانه‌ها و سازمان‌های خارجی نیز درست نیست. امروز غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری مدعی شد که اغلب بازداشتی‌های اعتراض‌های اخیر آزاد شده‌اند. 

به گزارش تسنیم اسماعیلی گفت: «هیئتی که توسط رئیس قوه قضائیه برای پیگیری وضعیت بازداشتی‌های حوادث اخیر تعیین شده، در راستای تحقق سیاست‌های کلان دستگاه قضایی بود که این هیئت نیز عملکرد کاملاً موفقی داشت و اکثریت قریب به اتفاق بازداشتی‌های حوادث اخیر تا به امروز آزاد شدند».

سخنگوی قوه قضاییه در ادامه گفت: «عددی که قبلاً درباره بازداشت‌شدگان حوادث اخیر اعلام کرده بودیم، امروز بیش از 50 درصد کاهش یافته است». اسماعیلی در کنفرانس خبری ۱۲ آذر تعداد بازداشتی‌ها در تهران را ۳۰۰ نفر اعلام کرده بود. اما همچنان آمار بازداشتی‌های دیگر شهرهای ایران روشن نیست و اسماعیلی نیز به طور دقیق نگفته که اکنون چند نفر در تهران در بازداشت به سر می‌برند. 

عفو بین‌الملل می‌گوید که اغلب کشته شدگان با شلیک مستقیم گلوله به سر، قلب، گردن و دیگر اعضای حیاتی جان خود را از دست داده‌اند و در بین آن ۱۲ کودک هم به چشم می‌خورد.

بیشتر از