نگرانی از تکرار سناریوی سوریه و یمن در عراق

مرجعیت نجف باید خواهان انحلال سازمان بسیج مردمی شود ‏

اعتراضات عراق، میزان نفوذ و تهدید جناح های مسلح در این کشور را نمایان کرد. عکس از: گیتی (اندیپندنت عربی) 

در پی تداوم اعتراضات مردمی و متهم شدن جناح های مسلح به کشتار و تهدید معترضان در عراق، مرجعیت نجف ضمن ابراز حمایت از جنبش اعتراضی و نکوهش خشونت علیه تظاهر کنندگان، تأکید کرد که به جز نیروهای دولتی دیگر هیچ فردی نباید سلاح در دست داشته باشد.

ناظران باور دارند که نگرانی مرجعیت نجف این است که ادامه تظاهرات می تواند منجر به تکرار سناریوی سوریه و یمن در عراق شود، به ویژه این که گروه های مسلح که منافع مشترک با رژیم ایران دارند و خود را در چارچوب مقاومت قرار می دهند، به هیچ صورتی حاضر نخواهند شد تا افراد خود را خلع سلاح کنند، زیرا برهم خوردن ساختار های نظامی موجود در عراق به سود این گروه ها تمام نمی شود.

از سوی دیگر، بروز خشونت در اعتراضات اخیر عراق، پرده از میزان نفوذ ایران و خطر جناح های مسلح وابسته به این کشور در عراق برداشت و همگان به این نتیجه رسیدند که حضور افراد مسلح در عراق، می تواند ثبات و امنیت این کشور را به شدت آسیب پذیر کند، بنا بر این، تأکید همه بر این است که به غیر از نیروهای دولتی، دیگر باید هیچ فردی اجازه حمل سلاح را نداشته باشد. اما جناح های مسلح سعی می کنند از مشروعیتی که در گذشته و هنگام مبارزه علیه داعش برای آن ها در نظر گرفته شده بود، سوء استفاده کرده و از تسلیم  دادن سلاح های خود به مقامات امنیتی خودداری کنند، در حالی که اوضاع کنونی در عراق، قابل مقایسه با زمان جنگ با داعش نیست. افزون بر آن، پس از کشتار معترضان توسط گروه های مسلح، مرجعیت نجف خواستار جمع آوری سلاح از تمام گروه های مسلح شده و تأکید کرده است که تنها نیروهای دولتی حق حمل سلاح را دارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کارشناسان سیاسی خاطر نشان می کنند که تحولات اخیر، عراق را در معرض مداخلات خارجی قرار داده و تداوم این وضعیت می تواند منجر به ناهنجاری های بسیاری شود، همین امر باعث شده است تا مرجعیت نجف نسبت به اوضاع کشور ابراز نگرانی کند. اما از آن جا که بیشتر گروه های مسلح عراقی، وابسته به قدرت های منطقه ای هستند، بعید به نظر می رسد که این گروه ها از دستور مرجعیت نجف اطاعت کنند و سلاح های خود را به زمین گذارند.

امیر الساعدی، یکی از کارشناسان امنیتی گفت: جناح های مسلح در تلاش اند تا اعتراضات مردمی را به هر شیوه ای که ممکن باشد مهار کنند. وی در صحبتی که با اندیپندنت عربی داشت، افزود که مرجعیت نجف نگران آینده کشور است که مبادا عراق نیز مانند سوریه و یمن، در باتلاق درگیری های داخلی فرو افتد، برای همین منظور، مرجعیت نجف پیوسته بر عدم دخالت گروه های مسلح در تظاهرات تأکید می کند. زیرا ناهنجاری های اخیر، عراق را در معرض تهدیدها و دخالت های خارجی قرار داده و لازم است پیش از این که اوضاع از کنترل خارج شود، از افزایش آشفتگی در کشور جلوگیری به عمل آید. نامبرده علاوه کرد که متأسفانه هیچ یک از گروه های مسلح به شمول "جریان صدر" به رهبری مقتدا صدر تا هنوز به دستورات مرجع عالی نجف عمل نکرده اند.

امیر الساعدی افزود: در حالی که اقدامات خشونت آمیز گروه های مسلح وفادار به ایران علیه معترضان عراقی برای همه آشکار است، اما این گروه ها، اتهامات وارده علیه خود را پیوسته انکار می کنند و سعی دارند دیگران را مسئول حمله به معترضان قلمداد کنند. مشکل این جا است که رهبران جناح های مسلح وابسته به تهران، در صدد مهار کردن اعتراضات هستند و بارها تأکید کردند که در صورت لازم، برای پایان دادن به تظاهرات، از سلاح استفاده خواهند کرد.

در همین راستا، برخی از سیاستمداران بدین باورند که مرجعیت نجف به این نتیجه رسیده است که برخی از نیروهای نزدیک به تهران از مرجعیت نجف سوء استفاده کرده و تلاش دارند مشروعیت قبلی حمل سلاح که در گذشته به منظور مبارزه علیه داعش برای آن ها داده شده بود، را در حال حاضر نیز به عنوان دلیلی برای حمل سلاح توجیه کنند، در حالی که مرجعیت نجف در این اواخر بارها تأکید کرده است که جز نیروهای دولتی، دیگر هیچ فردی حق حمل سلاح را ندارد.

جوزف صلیوا، نماینده پیشین در مجلس عراق، ضمن انتقاد از موضع مرجعیت نجف، گفت: مشروعیتی که در گذشته مرجعیت نجف به حمل سلاح برای سازمان نیروهای بسیج مردمی وفادار به ایران داد بود، اکنون تبدیل به معضل بزرگی برای کشور شده است، زیرا در حال حاضر بسیاری از گروه های مسلح، از مشروعیت مرجع نجف، استفاده ابزاری کرده و با تمسک به این بهانه، از پذیرش دستور واگذاری سلاح به مقامات امنیتی عراق، خودداری می کنند. این سیاستمدار عراقی در صحبتی که با اندیپندنت عربی داشت، افزود که برخی از جناح های مسلح نزدیک به رژیم ایران با سوء استفاده از پوشش مرجعیت، دست به خشونت علیه ملت زده و مرتکب جنایت ها و خلاف ورزی های زیادی شده اند. بنابر این، مرجعیت نجف بایستی خواهان انحلال سازمان بسیج مردمی شود تا افراد مسلح وابسته به این سازمان، در چارچوب نیروهای امنیتی عراق مدغم شوند. تردیدی نیست که جناح های مسلح وابسته به ایران به آسانی دعوت مرجعیت نجف مبنی بر تسلیم کردن سلاح به مقامات امنیتی عراق را نخواهند پذیرفت، زیرا مرجعیت نجف تا کنون گروه های مسلح را به صورت مستقیم دعوت به واگذاری اسلحه نکرده است.

از سوی دیگر، کارشناسان سیاسی می گویند: وخامت اوضاع امنیتی عراق، نگرانی مرجعیت نجف را نسبت به آینده عراق بر انگیخته است و شکی نیست که تداوم ناهنجاری های کنونی می تواند عراق را در ورطه یک جنگ پایان ناپذیر داخلی فرو برد. در پرتو همین نگرانی، مرجعیت نجف پیوسته گروه های مسلح عراقی را به تسلیم کردن سلاح به مقامات امنیتی عراق دعوت می کند.

فاضل بدرانی، استاد دانشگاه عراق، گفت: تحولات اخیر باعث شده است تا مرجعیت نجف نگران درگیری جناح های مسلح عراقی شود، مسئله ای که می تواند عراق را در عمق بحران جنگ داخلی قرار دهد، بنابر این، مرجعیت نجف سعی در جلوگیری از وقوع این بحران دارد.

البته حمله به معترضان در بسیاری از شهرهای عراق، نمایانگر وخامت اوضاع است و گسترش این روند، می تواند منجر به شعله ور شدن آتش درگیری های داخلی در سراسر عراق شود.

از سوی دیگر، البدرانی افزود که هدف قرار دادن منافع و پایگاه های آمریکایی در عراق توسط جناح های مسلح وفادار به ایران، پیامی از جانب رژیم ایران به واشنگتن است و تهران سعی می کند ایالات متحده را بدین شیوه، وادار به نرمش در برابر ایران کند تا زمنیه ای از سرگیری مذاکرات میان واشنگتن و تهران فراهم شود.

https://www.independentarabia.com

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

© IndependentArabia

بیشتر از دیدگاه