نسبت تعداد گوسفند به انسان در نیوزیلند به پایین‌ترین سطح ۱۷۰ سال اخیر رسید

نیوزیلند زمانی آنقدر گوسفند داشت که گفته می‌شد هر شهروند می‌تواند یک گله کوچک داشته باشد

در اوایل دهه ۱۹۸۰ به ازای هر انسان در نیوزیلند ۲۲ گوسفند وجود داشت- Canva

نسبت تعداد گوسفند به انسان‌های ساکن نیوزیلند در سال‌های اخیر به شدت کاهش یافته است و بنابر آمار، برای نخستین بار از زمان شروع ثبت ملی جمعیت (اواخر دهه ۱۸۵۰)  از پنج به یک کمتر شده است.

به گزارش گاردین، هرچند نیوزیلند پیش از این به داشتن گله‌های بزرگ گوسفند مشهور بود و سال‌ها با این موضوع شوخی می‌شد که تعداد گوسفندان در این کشور بیش از تعداد انسان‌های ساکن آن است، حالا گزارش‌ها از واقعیت دیگری خبر می‌دهند.

نیوزیلند زمانی آنقدر گوسفند داشت که گفته می‌شد هر شهروند می‌تواند یک گله کوچک داشته باشد. اوایل دهه ۱۹۸۰ این نسبت با ثبت شمار ۲۲ گوسفند برای هر انسان به اوج خود رسید، اما داده‌های منتشرشده در این هفته بیانگر آن است که تعداد گوسفندان در ژوئن ۲۰۲۲ به ۲۵.۳ میلیون راس رسیده که در مقایسه با سال قبل از آن، کاهش ۴۰۰ هزار راس گوسفند را نشان می‌دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کارشناسان می‌گویند که در مقایسه این تعداد گوسفند با جمعیت انسانی تخمین‌زده شده نیوزیلند (۵.۱۵ میلیون نفر)، این کمترین نسبت شمار گوسفندان به انسان‌ها در این کشور از دهه ۱۸۵۰ است.

با این حال، نیوزیلند همچنان در رقابت با استرالیا در جایگاه بالاتر است، زیرا با اینکه استرالیا در حال حاضر سه برابر نیوزیلند گوسفند دارد، نسبت تعداد گوسفند به هر استرالیایی، سه به یک گزارش شده است.

کاهش بلندمدت استقبال از بازارهای بین‌المللی پشم و نیز ظهور جنگلداری به منزله شیوه پرسودتر استفاده‌ از زمین، از دلایل کاهش تعداد گوسفندان در نیوزیلند دانسته می‌شود.

قیمت جهانی پشم در دهه گذشته به طرز چشمگیری کاهش یافته است. میانگین قیمت‌ پشم صادراتی نیوزیلند بین ۲۰۱۳ و ۲۰۲۱ تقریبا به نصف رسیده و از کیلویی ۶.۷۴ دلار به کیلویی ۳.۷۷ دلار بدل شده است. با توجه به این شرایط،‌ روز به روز تعداد بیشتری از صاحبان گوسفندان، مزارع خود را می‌فروشند یا از دامپروری‌ به جنگلداری رو می‌آورند.

گزارش مستقلی در ۲۰۲۲ که به سفارش یک گروه حمایت از کشاورزان تهیه و تنظیم شد، نشان داد که از ۲۰۱۷ به این سو، ۱۷۵ هزار هکتار از مزارع پرورش گوسفند و گاو، با هدف تبدیل به جنگلداری فروخته شده است. این بررسی همچنین نشان داد که دلیل فروش ۳۹ درصد از مزارع پرورش گوسفند از ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۱، تبدیل کاربری آن‌ها به جنگلداری بوده است.

بیشتر از زندگی