فزولینتانت، داروی غیرهورمونی درمان یائسگی، چیست؟

این دارو که مجوز اف‌دی‌ای را دریافت کرده تا پایان سال برای مصرف در بریتانیا تایید می‌شود

فزولینتانت در ۱۲ ماه مه در ایالات متحده آمریکا مجوز گرفت - Canva

کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند فزولینتانت برای هزاران زنی که مبتلا به گرگرفتگی یائسگی‌اند، درمانی «تحول‌آفرین» باشد.

این دارو که نخستین درمان غیرهورمونی یائسگی است، به‌تازگی تاییدیه سازمان غذا و دارو ایالات متحده آمریکا، اف‌دی‌ای را دریافت کرد. کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند این دارو روی زنانی که داروهای جایگزین هورمونی (اچ‌آرتی) برایشان مناسب نیست، بسیار تاثیرگذار باشد.

فزولینتانت در ۱۲ ماه مه در ایالات متحده آمریکا مجوز گرفت و تا پایان سال برای مصرف در بریتانیا تایید می‌شود.

براساس نظرسنجی انجمن یائسگی بریتانیا، ۷۹ درصد زنان ۴۵ تا ۶۵ ساله در نتیجه دوره انتقال یائسگی دچار گرگرفتگی می‌شوند، و بین ۱۰ تا ۲۰ درصدشان این گرگرفتگی را «تحمل‌ناپذیر» توصیف کرده‌اند.

در ادامه تمام چیزهایی که باید درباره فزولینتانت بدانید آورده‌ایم:

این دارو چه چیزی را درمان می‌کند؟

از این دارو برای درمان گرگرفتگی که از نشانه‌های یائسگی است، استفاده می‌شود. این دارو که تاییدیه اف‌دی‌ای را دریافت کرده ساخت شرکت داروسازی آستلا (Astella) است و طبق توصیه این شرکت باید روزانه یک قرص ۴۵ میلی‌گرمی وزوا (VEZOAH) (فزولینتانت) به صورت خوراکی مصرف شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یک کارآزمایی بالینی گسترده روی فزولینتانت که پیش‌تر در سال جاری منتشر شد، نشان داد که بعد از ۱۲ هفته مصرف، نوسان گرگرفتگی را تا حدود ۶۰ درصد در زنان که نشانه‌های شدید یا متوسط داشتند کاهش داد، در مقابل، زنانی که دارونما دریافت کردند ۴۵ درصد کاهش علائم داشتند.

زنان شرکت‌کننده در این کارآزمایی گفتند که مصرف این دارو شدت گرگرفتگی را در آن‌ها کاهش داده و کیفیت خوابشان را بالا برده است.

کارکرد این دارو به چه صورتی است؟

این دارو جلوی پروتئینی در مغز به نام نوروکینین-۳ را که در تنظیم دمای بدن در زنان یائسه نقشی ویژه ایفا می‌کند، می‌گیرد. شرکت‌کنندگان در این کارآزمایی گفتند که بعد از مصرف نخستین قرص تاثیر آن را مشاهده کرده‌اند.

در مقابل اچ‌آرتی که برای کاهش نشانه‌های یائسگی مصرف می‌شود، جایگزین استروژنی می‌گردد که در طول دوره یائسگی چه به صورت خالص و چه در ترکیب با پروژسترون از بین می‌رود.

عوارض جانبی آن چیست؟

به گفته اف‌دی‌ای، شایع‌ترین عوارض جانبی این دارو درد شکمی، اسهال، بی‌خوابی، کمردرد، گرگرفتگی و افزایش ترانس‌آمینازهای کبدی (hepatic transaminas) است.

نظر متخصصان درباره این دارو چیست؟

پروفسور والجیت دیلو، متخصص غدد امپریال کالج لندن که در سال ۲۰۱۷ آزمایشی روی این دارو انجام داد، به نشریه گاردین گفت: «این دارو بسیار پرفروش خواهد بود. مثل سوئیچ است. ظرف یکی دو روز تمام گرگرفتگی‌ها از بین می‌رود. باورنکردنی است که این‌قدر می‌تواند موثر باشد. این برای بسیاری از زنان تحول‌آفرین است.»

© The Independent