نشتی روده می‌تواند عامل چاقی باشد

اندوتوکسین‌ها موادی سمی‌اند که در داخل دیواره سلولی باکتری‌ها وجود دارند و در صورت پاره شدن یا از هم پاشیدگی، آزاد می‌شوند

اندوتوکسین‌ها ممکن است باعث چاقی و بیماری‌های مرتبط با آن، مانند دیابت نوع ۲ شوند- Canva

پژوهش‌ها نشان می‌دهند که ذراتی از باکتری‌هایی که از روده به بدن نشت می‌کنند، به سلول‌های چربی آسیب می‌زنند و باعث افزایش وزن می‌شوند.

دانشمندان دانشگاه ناتینگهام ترنت دریافته‌اند که این ذرات میکروبی که به اندوتوکسین‌ها شهرت دارند، می‌توانند وارد جریان خون شوند و مستقیما بر عملکرد سلول‌های چربی تاثیر بگذارند.

پژوهشگران گفتند که یافته‌های آن‌ها که به تازگی در مجله پزشکی بی‌ام‌سی (BMC) منتشر شده است، به روشن کردن این موضوع کمک می‌کند که چگونه اندوتوکسین‌ها ممکن است باعث چاقی و بیماری‌های مرتبط با آن، مانند دیابت نوع ۲ شوند.

به گفته محققان، مداخلات کاهش وزن، مانند جراحی چاقی، «قادر است آسیب احتمالی روده ما را به سلول‌های چربی معکوس کند، و در نهایت تاثیر زیادی بر سلامت ما بگذارد.»

اندوتوکسین‌ها موادی سمی‌اند که در داخل دیواره سلولی باکتری‌ها وجود دارند و در صورت پاره شدن یا از هم پاشیدگی، آزاد می‌شوند.

در روده‌های سالم، اندوتوکسین‌ها بخشی از چرخه زندگی میکروب‌ها به شمار می‌روند که نقش کلیدی در سلامت عمومی انسان دارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دیواره روده در افرادی که اضافه وزن دارند شکننده‌تر است و می‌تواند نشتی داشته باشد و به اندوتوکسین‌ها اجازه دهد به خون، و در نتیجه سایر قسمت‌های بدن، وارد شوند.

به گزارش بخش علوم پی‌ای مدیا (PA Media)، برای این مطالعه، پژوهشگران ۱۵۶ نفر را بررسی کردند که ۶۳ نفر از آن‌ها در گروه چاق طبقه‌بندی شدند.

هدف آن‌ها این بود که دریابند اندوتوکسین‌ها چه نقشی در افزایش خطر چاقی و دیابت نوع ۲ دارند.

این گروه نمونه‌های خون و چربی را از شرکت‌کنندگان، از جمله افراد چاقی که تحت عمل جراحی چاقی قرار گرفته بودند، جمع‌آوری کردند.

آنان سپس دو نوع سلول چربی را بررسی کردند: سلول‌های چربی سفید که انرژی را ذخیره می‌کنند، و سلول‌های چربی قهوه‌ای‌ مانند که انرژی مصرف می‌کنند و با فعالیت متابولیک مرتبطند.

پژوهشگران دریافتند که سلول‌های چربی سفید مشتق‌شده از افراد چاق، در مقایسه با سلول‌های چربی افراد لاغر، کمتر به سلول‌های چربی قهوه‌ای‌مانند تبدیل می‌شوند.

این امر احتمالا به دلیل سطوح بالاتر اندوتوکسین موجود در خون شرکت‌کنندگان مبتلا به چاقی است.

این گروه همچنین دریافتند که جراحی چاقی، میزان اندوتوکسین‌ها را در خون افراد کاهش می‌دهد که با بهبود سلامت متابولیک سلول‌های چربی در ارتباط است.

پروفسور مارک کریستین، پژوهشگر ارشد دانشکده علم و فناوری دانشگاه ناتینگهام ترنت، گفت: «ذرات میکروب روده که وارد جریان خون می‌شوند، عملکرد طبیعی سلول‌های چربی و فعالیت متابولیکی آن‌ها را (که با افزایش وزن تشدید می‌شود و به افزایش خطر دیابت کمک می‌کند) کاهش می‌دهند.»

او گفت: «به نظر می‌رسد که با افزایش وزن، ذخایر چربی ما کمتر قادر به محدود کردن آسیب‌هایی است که ذرات میکروب روده ممکن است به سلول‌های چربی وارد کنند.»

«اندوتوکسین از روده، فعالیت متابولیک سلول‌های چربی و توانایی آن‌ها را برای تبدیل شدن به سلول‌های چربی قهوه‌ای‌مانند کاهش می‌دهد و می‌تواند برای کمک به کاهش وزن مفید باشد.»

«مطالعه ما، اهمیت روده و چربی را به مثابه اندام‌های مهم مرتبط به هم که بر سلامت متابولیک ما تاثیر می‌گذارد، برجسته می‌کند.»

او افزود: «به این ترتیب، این کار نشان می‌دهد که نیاز به محدود کردن آسیب سلول‌های چربی ناشی از اندوتوکسین در زمانی که اضافه‌وزن دارید، مهم‌تر است، زیرا اندوتوکسین به کاهش متابولیسم سلولی سالم کمک می‌کند.»