بازداشت رضوان تقی؛ قطعه‌ای از پازل ترور‌های منتسب به جمهوری اسلامی

سردسته مافیای «فرشتگان مرگ» به دست داشتن در ترور محمدرضا کلاهی متهم است

مقامات پلیس در کنفرانس خبری مربوط به بازداشت رضوان تقی در دوبی، ۱۶ دسامبر ۲۰۱۹/Jeroen JUMELET / ANP / AFP

یک ماه و نیم پس از اینکه روزنامه تلگراف گزارش داد، رضوان تقی، یکی از مشهورترین تبهکاران هلندی-مراکشی تحت تعقیب اینترپل بین ایران و دوبی در رفت و آمد است، پلیس دوبی از دستگیری او خبر داد.

به گزارش گلف نیوز، رضوان تقی رهبر گروه موسوم به فرشته‌های مرگ است که خطرناک‌ترین سازمان تبهکار در اروپا و آفریقا به‌شمار می‌رود.

پلیس دوبی‌ می‌گوید سردسته این گروه از تبهکاران موتورسوار که خطرناک‌ترین تبهکار هلند شناخته شده در همکاری با مقامات هلند که درخواست بازداشت او را به اینترپل تسلیم کرده بودند، دستگیر شده است.

پلیس می‌گوید رضوان تقی در حالی که با مدارک شناسایی جعلی وارد دوبی شده و در یک ویلای مسکونی اقامات داشت، دستگیر شده است. پلیس هلند برای دریافت اطلاعات در مورد او جایزه‌ای ۱۰۰ هزار یورویی تعیین کرده بود.

Image Credit: Courtesy of Interpol

اما آنچه که پرونده سردسته گروه تبهکار فرشتگان مرگ را به ایران مرتبط می‌کند، نقش او در ترور محمدرضا کلاهی است. کلاهی چهار سال پیش در روز ۲۴ آذر ۱۳۹۴ در شهر آلمیره هلند از سوی فردی هدف گلوله قرار گرفت و کشته شد.

محمدرضا کلاهی عضو حزب جمهوری اسلامی و از عاملان انفجار در ساختمان ریاست‌جمهوری در ۷ تیر ۱۳۶۰ در تهران بود که در آن شماری از مقامات عالی‌رتبه جمهوری اسلامی کشته شدند. مقامات جمهوری اسلامی در آن زمان مدعی شدند کلاهی یک نفوذی سازمان مجاهدین در حزب جمهوری اسلامی بوده است.

کلاهی سپس به هلند رفت و با نام مستعار علی معتمد در این کشور زندگی می‌کرد.

پس از ترور کلاهی سه نفر در ارتباط با پرونده او دستگیر شدند و یکی از آنها به حبس ابد محکوم شد. اما در جریان ادامه تحقیقات در این پرونده روشن شد که متهم ردیف اول به نام ناوفال اف، با شبکه رضوان تقی در ارتباط بوده است. چندی بعد سازمان اطلاعات و امنیت هلند نیز اعلام کرد که تقریبا به طور حتم ایران در پرونده ترور کلاهی نقش داشته است.

این در حالی است سرویس اطلاعات هلند تابستان امسال نیز دو تن از کارکنان سفارت ایران را اخراج کرد و وزیر امور خارجه این کشور نیز گفت به مقامات ایران در مورد دخالت تهران در پرونده‌های ترور در هلند هشدار داده شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

البته تهران با بی‌اساس خواندن این اتهام‌ها، رفتار هلند را غیر دوستانه خواند و در پاسخ به اخراج دیپلمات‌های‌اش، دو دیپلمات هلندی را اخراج کرد.

پس از انقلاب اسلامی، موارد متعددی از دستور ترور مخالفان جمهوری اسلامی در کشورهای اروپایی به مقامات تهران نسبت داده شده است.

از ترور شهریار شفیق، پسر اشرف پهلوی در ۱۶ آذر ۱۳۵۸ در پاریس تا شاپور بختیار در ۱۵ مرداد ۱۳۷۰ و ارتشبد غلامعلی اویسی (۱۸ بهمن ۱۳۶۲) در همین شهر و … فریدون فرخزاد در ۱۶ مرداد ۱۳۷۱ در بن آلمان.

ترور میکونوس در ۲۶ شهریور ۱۳۷۱ در رستورانی با همین نام در شهر برلین آلمان که در آن چهره‌های حزب دمکراتیک کردستان از جمله صادق شرفکندی و همایون اردلان به قتل رسیدند، یکی از مشهورترین نمونه‌های ترورهای منتسب به جمهوری اسلامی است که در آن نام آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، علی فلاحیان، علی اکبر ولایتی و آیت‌الله خامنه‌ای نیز مطرح شد.

روند ترورهای منتسب به جمهوری اسلامی تا دهه اخیر و همین سال گذشته نیز ادامه داشته است.

پس از ترور محمدرضا کلاهی در آذر ۱۳۹۴، احمد نیسی از رهبران گروه موسوم به «جنبش آزادی‌بخش الاحوازی» در ۱۷ آبان ۱۳۹۶ در هلند ترور شد. در هشتم آبان‌ماه سال گذشته نیز دانمارک ادعایی در مورد تلاش ماموران ایرانی برای قتل یکی دیگر از اعضای این گروه را مطرح کردند. فرانسه هم در تابستان مدعی شد افرادی مرتبط با جمهوری اسلامی به دنبال بمب‌گذاری در نشست سازمان مجاهدین در پاریس بوده‌اند.

در نتیجه این اقدامات، اتحادیه اروپا در دی‌ماه گذشته بخشی از وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی را در فهرست سازمان‌های تروریستی این اتحادیه قرار داد.