انجام ورزش هوازی در کاهش خطر مرگ ناشی از آنفلوآنزا موثر است

پژوهشگران دریافتند که انجام تمرین‌های تقویت‌کننده عضلات دست‌کم دو بار در هفته دربرابر مرگ ناشی از آنفلوآنزا یا ذات‌الریه، از بدن محافظت می‌کند

به گفته محققان چنانچه تمرین‌های تقویت‌کننده عضلات هفته‌ای هفت‌ بار یا بیشتر انجام شود، با مخاطراتی همراه است ـ Canva

ورزش هوازی یا کاردیو، نوعی فعالیت بدنی است که ریتم خاصی دارد و ضربان قلب را به شدت بالا می‌برد. این تمرین، قلب، ریه و رگ‌های بدن را به‌طور هم‌زمان درگیر می‌کند و از آن برای افزایش قدرت بدنی، کاهش وزن، بدن‌سازی و تناسب اندام استفاده می‌شود.

پی‌ای مدیا با استناد به مطالعه‌ای جدید می‌نویسد افزایش سطح ورزش هوازی برای افرادی که بیشتر در معرض خطر مرگ در اثر آنفلوآنزا قرار دارند مفید است.

به گفته دانشمندان، حتی انجام ورزش کمتر از استانداردهای توصیه شده ملی نیز در کاهش خطر مرگ در اثر آنفلوآنزا یا ذات‌الریه موثر است. 

مطالعه‌ای جدید که در نشریه بریتانیایی پزشکی ورزشی (British Journal of Sports Medicin) منتشر شد نیز نشان داد انجام تمرینات تقویت‌کننده عضلات دست‌کم دو بار در هفته دربرابر مرگ ناشی از آنفلوآنزا یا ذات‌الریه، از بدن محافظت می‌کند.

اما چنانچه تمرین‌های تقویت‌کننده عضلات هفته‌ای هفت‌ بار یا بیشتر انجام شود، با مخاطراتی همراه است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یک گروه دانشگاهی به سرپرستی کارشناسان مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری در ایالات متحده آمریکا، ارتباط میان «فعالیت بدنی اوقات فراغت» و مرگ ناشی از آنفلوآنزا و ذات‌الریه را بررسی کردند.

آن‌ها به سوابق بیش از نیم میلیون بزرگسال در ایالات متحده آمریکا که اطلاعات مربوط به میزان فعالیت بدنی خود را بین سال‌های ۱۹۹۸ تا ۲۰۱۸ ارسال کرده بودند، نگاهی انداختند.

در طول دوره پیگیری که به‌طور متوسط ۹سال بود، حدود هزار و ۵۱۶ نفر در اثر آنفلوآنزا یا ذات‌الریه جان خود را از دست داده بودند.

آن‌ها که توصیه انجام ورزش منظم را جدی گرفتند –‌۱۵۰ دقیقه در هفته ورزش هوازی و دو بار در هفته تقویت عضلانی انجام دادند – در مقایسه با آن‌هایی که به اندازه کافی ورزش نمی‌کردند، ۴۸ درصد کمتر در معرض خطر مرگ ناشی از آنفلوآنزا یا ذات‌الریه قرار گرفتند.

اما حتی افرادی که بین ۱۰ تا ۱۴۹ دقیقه در هفته ورزش کاردیو انجام می‌دادند، درمقایسه با کسانی که اصلا ورزش نمی‌کردند، ۲۱ درصد کمتر در معرض خطر بودند.

پژوهشگران دریافتند خطر مرگ ناشی از آنفلوآنزا و ذات‌الریه در افرادی که هفته‌ای دو بار تمرین‌های تقویت‌کننده عضلات، مانند وزنه‌برداری و کار با نوارهای کششی، انجام می‌دهند در مقایسه با افرادی که کمتر از دوبار در هفته تمرین تقویت عضلانی انجام می‌دهند، ۴۷ درصد کمتر است.

آن‌ها این نکته را نیز دریافتند که خطر برای افرادی که هفته‌ای هفت بار یا بیشتر تمرین تقویت عضلانی انجام می‌دهند، درواقع ۴۱ درصد بیشتر است.

نویسندگان این مطالعه اشاره کردند که فعالیت بدنی هوازی، حتی در مقادیر کمتر از حد توصیه‌شده، در کاهش مرگ‌و‌میر ناشی از آنفلوآنزا یا ذات‌الریه موثر است.

دو جلسه ورزش تقویت عضله در هفته در کاهش خطر مرگ در اثر آنفلوآنزا و ذات‌الریه موثر بود، در حالی‌ که هفت جلسه یا بیشتر در هفته این خطر را افزایش می‌داد.   

بیشتر از بهداشت و درمان