کاهش ۳۰ درصدی مراجعه ایرانیان به پزشک به دلیل گرانی

۴۶ درصد مردم خوددرمانی می‌کنند

سرانه مراجعه ایرانیان به پزشک بسیار پایین‌تر از میانگین سرانه جهانی است - STRINGER / AFP

کاهش ۳۰ درصدی مراجعه به مراکز درمانی در نگاه نخست می‌تواند خبر خوبی باشد که احتمالا نشان از بهبود وضعیت سلامت در جامعه دارد. اما باید گفت این خبر که معاون بیمه سلامت اعلام کرده، در نوع خود یکی از نگران کننده‌ترین اخبار روزهای اخیر به شمار می‌رود. کوروش فرزین به ایلنا گفته که مردم در مقایسه با سال گذشته کمتر به مراکز درمانی مراجعه کرده‌اند و دلیل این امر گرانی خدمات در مقایسه با درآمد بیماران است، نه عدم وجود پوشش بیمه‌ای.

فرزین در گفتگو با خبرگزاری کار ایران این نکته را خاطرنشان کرده که اگر کسی با ۷۰۰ هزار تومان امور زندگی خود را می گذراند، باید آن را صرف نیازهای اولیه یعنی خورد و خوراک کند و حتی توان تامین پوشاک را نیز نخواهد داشت. به همین دلیل این قشر از بیماران تا زمانی که بیماری حاد نشود به پزشک مراجعه نمی‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فرزین در بخش دیگری از اظهارات خود به فشار سازمان‌های متولی برای حدف سرانه بیمه رایگان برای افرادی که به بخش خصوصی مراجعه می‌کنند اشاره کرده و می‌گوید، عدم رجوع مردم به بخش خصوصی ربطی به این تصمیم ندارد. مردم با افزایش گرانی کمتر به پزشک مراجعه می‌کنند،‌ مگر اینکه مشکل آنها حادتر شود.

به گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، در سال ۱۳۹۶، بیش از ۱۶ درصد از مردم زیر خط فقر مطلق بوده‌اند. به این معنی که این قشر حتی از تامین اولیه‌ترین نیازهای خود یعنی غذا و سرپناه نیز ناتوان هستند. با توجه به پیش‌بینی این مرکز از افزایش جمعیت زیر خط فقر (۴۰ درصد جمعیت ایران)، سلامت این قشر در نتیجه عدم مراجعه به پزشک در معرض خطر جدی قرار دارد. 

علیرضا زالی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز هفته گذشته گفته بود، میزان سرانه مراجعه ایرانیان به پزشک و آزمایشگاه‌ها از میانگین سرانه جهانی بسیار پایین‌
‌تر است. به گفته او ۴۶ درصد ایرانیان اقدام به خوددرمانی می‌کنند.

این در حالی است که کاهش مراجعه به مراکز درمانی در نتیجه گرانی و ناتوانی مالی، افزایش موارد خوددرمانی و پیامدهای ناشی از آن را به دنبال خواهد داشت.

ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت پیش از این اعلام کرده بود که حدود ۳۰ درصد مراجعه‌ها به داروخانه‌ها، بدون نسخه است. به این معنی که بیماران تلاش می‌کنند بدون مراجعه به پزشک و پرداخت ویزیت، به طور مستقیم به داروخانه مراجعه کرده و با دریافت دارو، بیماری خود را درمان کنند.

بیشتر از