اسرائیل مانع سفر مسیحیان غزه به اماکن مقدسه در بیت لحم می شود

جوانان مسیحی زیر 35 سال، حق سفر به کرانه باختری را ندارند

اغلب مسیحیان ساکن نوار غزه از حضور یابی در مراسم مذهبی در بیت لحم، محروم هستند . عکس از: ‏اندیپندنت عربی

با آغاز ماه دسامبر، مسیحیان ساکن نوار غزه همه ساله آماده ای برگزاری مراسم مذهبی و جنش میلاد حضرت مسیح می شوند و بسیاری از آن ها دوست دارند در این مناسبت به منظور بازدید از زادگاه حضرت مسیح در بیت لحم، عازم کرانه باختری شوند. اما این شهروندان مسیحی برای رفتن به کرانه باختری با موانع زیادی رو به رو هستند، زیرا کلیه ای گذرگاه های مرزی تحت تصرف اسرائیل است و هیچ فردی بدون داشتن مجوز نمی تواند از این گذرگاه ها عبور کند. چالش دیگر این است که دریافت مجوز، مستلزم شروط و پیش بایسته های زیادی است و بیشتر افراد قادر به فراهم کردن شروط تعیین شده نمی باشند.

از هنگام تصمیم گیری برای رفتن به اماکن مقدسه در شهر بیت لحم و بیت المقدس، مشکلات مسیحیان غزه آغاز می شود، زیرا برای دستیابی به مجوز عبور از گذرگاه های مرزی، لازم است اسناد و مدارک زیادی را فراهم کنند. البته در نوار غزه حدود 1500 نفر مسیحی زندگی می کنند که اکثریت آن ها متعلق به جامعه ارتدکس یونان هستند، حدود 20 نفر از این مسیحیان مربوط به فرقه "معمدانی" و بقیه به کلیسای لاتین تعلق دارند. با آن که جمعیت مسیحیان در نوار غزه اندک است اما اسرائیل هیچ روحیه ای همکاری با آن ها نداشته و برای عبور آن ها از گذرگاه های مرزی، موانع بسیاری ایجاد می کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین راستا، ایهاب عیاد، یکی از شهروندان مسیحی ساکن نوار غزه می گوید با وجود این که مسیحیان با هیچ یک از جناح های سیاسی نظامی نوار غزه ارتباط مشخصی ندارند اما اسرائیل سعی می کنند این شهروندان را تحت فشار قرار دهد تا وادار به ترک زندگی در نوار غزه شوند.

بر اساس اطلاعاتی که به اندیپندنت عربی رسیده است، امسال حدود یک هزار نفر از مسیحیان ساکن نوار غزه که قصد سفر به اماکن مقدسه در بیت لحم و بیت المقدس را داشتند، به منظور دریافت مجوز سفر، به ادارات مربوطه مراجعه کردند اما اسرائیل، درخواست هیچ یک از آن ها را نپذیرفته است.

در پیوند به این موضوع، سخنگوی دفتر ارتباط نظامی ارتش اسرائیل با فلسطینی ها اظهار داشته است که بنا به برخی مسائل امنیتی، مسیحیان ساکن نوار غزه امسال حق سفر به بیت لحم و بیت المقدس را نخواهند داشت.

البته این نخستین باری نیست که اسرائیل مانع سفر مسیحیان به اماکن مقدسه می شود، در سال گذشته نیز مقامات اسرائیلی، به مسیحیان اجازه ندادند تا در مراسم عید پاک به بیت لحم سفر کنند. اسرائیل ادعا می کند مسیحیانی که در گذشته از نوار غزه به کرانه باختری رفته بودند، دیگر باز نگشتند و به همین دلیل اسرائیل نمی تواند از این پس به مسیحیان نوار غزه اجازه سفر به کرانه باختری بدهد. منابعی در نوار غزه خاطر نشان کردند که اسرائیل تأکید کرده است که زمانی برای مسیحیان نوار غزه اجازه سفر خواهد داد که شهروندان مسیحی ساکن نوار غزه که در گذشته به کرانه باختری رفته و از آن جا بر نگشته اند، دوباره به نوار غزه باز گردند.

اما اطلاعات دیگری که به اندیپندنت عربی رسیده است، حاکی از آن است که اسرائیل به مسئولان فلسطینی در نوار غزه اطلاع داده است که برای سفر 500 نفر از مسیحیان ساکن نوار غزه به اماکن مقدسه در شهرهای بیت لحم و بیت المقدس، موافقت کرده است. اما صحت اطلاعات یاد شده نمی تواند به معنای پایان یافتن مشکلات مسیحیان نوار غزه باشد، زیرا اسرائیل در موارد بسیاری هنگام صدور مجوز، از افزودن نام برخی از کودکان یک خانواده به صورت عمدی خودداری می کند و این نقیصه مانع سفر کل خانواده می شود.

ایهاب عیاد علاوه می کند که مشکلات مسیحیان نوار غزه حتی پس از دریافت مجوز نیز تمام نمی شود، زیرا در موارد بسیاری هنگام ورود مسیحیان به گذرگاه های مرزی، مرزبانان اسرائیلی به بهانه های مختلف، مسیحیان را از حمل وسایل  شخصی و توشه سفر منع می کنند و همین امر باعث لغو سفر این شهروندان می شود. وی می گوید: مرزبانان اسرائیلی با مسیحیان در گذرگاه های مرزی با خشونت رفتار می کند و هدف از این مسئله وادار کردن مسیحیان به مهاجرت از نوار غزه است. در برخی از موارد، نیروهای اسرائیلی از مسیحیان می خواهند تا به نفع اسرائیل جاسوسی کنند و برای فردی که این پیشنهاد را نپذیرد هرگز مجوز عبور از مرز داده نمی شود.

در پیوند به کار شکنی اسرائیل، سهیل سابا، عضو شورای کلیسای ارتدکس یونان گفت: شرایط دریافت مجوز سفر به کرانه باختری امسال با چالش های بیشتری رو به رو شده است و اسرائیل برای افراد مسیحی زیر 35 سال، مجوز سفر به اماکن مقدسه در بیت لحم و بیت المقدس را نمی دهد. البته از هنگام آغاز محاصره غزه در سال 2006 تا کنون مسیحیان ساکن نوار غزه به آسانی نمی توانند به کرانه باختری سفر کنند و در اجرای مراسم مذهبی در اماکن مقدسه در بیت لحم و بیت المقدس شرکت کنند.

https://www.independentarabia.com

© IndependentArabia