وظایف وزارت ورزش جمهوری اسلامی در حوزه حجاب چیست؟

در بند دهم ماموریت‌ ابلاغی به وزارت ورزش و جوانان بر ادامه اجرای ممنوعیت ورود زنان به سالن‌ها و مسابقات ورزشی مردان، حتی در جایگاه «تماشاگر»، تاکید شده است

الناز رکابی از اولین ورزشکارن زن ایرانی بود که پس از آغاز اعتراضات هنگام حضور در رقابت‌های سنگ‌نوردی کره جنوبی، از رعایت حجاب اجباری سر باز زد-AFP

در حالیکه موج برخورد با زنان و پلمب واحدهای صنفی، تجاری و گردشگری با مقاومت گسترده زنان و سر باز زدن از حجاب اجباری مواجه شده است، یک خبرگزاری وابسته به سپاه پاسداران با انتشار بخش‌هایی از ماموریتی که شورای عالی انقلاب فرهنگی برای «وزارت ورزش و جوان»، تعیین کرده است، بر سختگیری بیش از پیش با هدف اعمال کامل حجاب اجباری و تفکیک کامل جنسیتی در سالن‌ها و ورزشگاه‌ها تاکید کرد و خواهان تشدید برخورد با تیم‌ها و زنان ورزشکاری شد که در رویدادهای ورزشی داخل و خارج از کشور، به حجاب اجباری تن نمی‌دهند.

پس از کشته شدن مهسا امینی در جریان بازداشت به دست گشت ارشاد، و در پی آغاز اعتراضات سراسری، بسیاری از زنان ورزشکار ایرانی از رعایت «حجاب اجباری» خودداری، و در چندین مورد نیز در مسابقات داخلی و خارجی، به برداشتن حجاب در جریان مسابقه اقدام کردند. با وجود برخوردهای شدید امنیتی و انضباطی با این زنان ورزشکار، موج اعتراض به حجاب اجباری در میان زنان ورزشکار و سالن‌ها و باشگاه‌های ورزشی نیز مانند دیگر بخش‌های جامعه ایران، در حال گسترش است.

در همین حال، خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران، روز یکشنبه، ۲۴ اردیبهشت (۱۴ مه)، با انتشار بخشی از مصوبه حجاب  شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۱۳۸۴، تاکید کرد وزارت ورزش و جوانان «وظایف هجده‌گانه‌ای در حوزه حجاب» دارد.

«گسترش و بهینه‌سازی فرهنگ عفاف در مراکز‌ آموزشی و سالن‌های ورزشی سازمان تربیت‌ بدنی» و «افزایش ضریب اطمینان نسبت به رعایت حریم عفاف و حجاب در ورزشگاه‌ها و سالن‌های مخصوص بانوان» جزو این وظایف است.

تاکید بر جداسازی اماکن ورزشی زنان تحت عنوان «اختصاص مراکز ورزشی بانوان» و «کنترل سالن‌ها و مجتمع‌های ورزشی بزرگ و کوچک از نظر رعایت پوشش و حجاب» نیز از دیگر وظایفی است که در مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی برای وزارت ورزش و جوانان تعیین شده است.

در این مصوبه همچنین بر بررسی سختگیرانه متقاضیان تاسیس اماکن ورزشی برای اعمال حجاب، تاکید شده و آمده است که به منظور «جلوگیری از ورود افراد ناباب و فاقد صلاحیت اخلاقی»، «صلاحیت متقاضیان» تاسیس اماکن ورزشی باید با «دقت نظر» بیشتری بررسی شود.

یکی دیگر از اقداماتی که وزارت ورزش و جوانان مامور اجرای آن شده است، «شناسایی اماکن ورزشی غیرمجاز و رسیدگی به تخلفات این گونه مراکز اعم از دارای مجوز و فاقد مجوز» در خصوص رعایت حجاب اجباری است.

در بخشی از این ماموریت‌های تعیین‌شده برای وزارت ورزش و جوانان در خصوص حجاب اجباری، نیز بر ممنوعیت «استفاده از مربیان مرد برای خانم‌ها و مربیان زن برای آقایان» تاکید شده، و حتی «استفاده از نوارهای صوتی و تصویری» بدون مجوز نهادهای حکومتی در «اماکن ورزشی» نیز ممنوع شده است.

مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین وزارت ورزش و جوانان را موظف کرده است که «از ورود تلفن‌های همراه مجهز به دوربین عکاسی و فیلمبرداری به مراکز آموزشی مختص بانوان» جلوگیری کند.

در بند دهم این مصوبه، بر ممنوعیت ورود زنان به سالن‌های ورزشی مردان و ورود مردان به سالن‌های ورزشی زنان «تحت هر عنوان» و حتی در جایگاه «تماشاگر»، تاکید شده است.

«تذکر جدی به افرادی که در ورود به اماکن ورزشی حجاب را رعایت نمی‌کنند»، و «تشویق» ورزشکارانی که مروج حجاب باشند، نیز از ماموریت‌های دیگر وزارت ورزش و جوانان برای اعمال حجاب اجباری است.

در این مصوبه همچنین وزارت ورزش و جوانان موظف شده است که ضمن «تبلیغ و الگوسازی مثبت از افراد و تیم‌های اعزامی ورزشی» که در خارج از کشور «مروج» حجاب‌اند، حتی در شیوه‌های تبلیغاتی خود، از «تعالیم دینی» که بر حجاب تاکید دارند، استفاده کند.

در بند شانزدهم این مصوبه نیز تاکید شده است که «چارچوب‌ برگزاری جشنواره‌ها و مراسم افتتاحیه و اختتامیه و شرایط حضور حاضران در آن»، هم در داخل و هم خارج از کشور، باید مبتنی بر «رعایت حجاب و شئونات اسلامی» باشد و به همه تیم‌های ورزشی، ورزشکاران و فدراسیون‌ها «ابلاغ» شود.

«برگزاری کلاس‌های آموزشی جهت آشنایی مربیان و ورزشکاران با احکام و موازین حجاب و عفاف» و تاکید مقام‌ها و بخش‌های مختلف وزارت ورزش بر برخوردهای انضباطی با هدف گسترش حجاب اسلامی، از دیگر بندهای مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در شرح وظایف وزارت ورزش و جوانان برای اعمال حجاب اجباری است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران، همزمان با انتشار آنچه «وظایف و ماموریت‌های وزارت ورزش و جوانان» برای اعمال حجاب خواند، نوشت «موضوع حجاب و پوشش شرعی مدتی است در جامعه وارد شرایط جدیدی شده است» و با اینکه جمهوری اسلامی ایران «پوشش شرعی در مکان‌های عمومی» را به «قانون» نیز تبدیل کرده است، بخشی از زنان حاضر به تن دادن به حجاب نیستند و به ادعای این خبرگزاری، اعمال آن را «دچار هرج‌و‌مرج» کرده‌اند.

این خبرگزاری وابسته به سپاه پاسداران همچنین افزود گسترش مخالفت‌ها با «حجاب» و سر باز زدن زنان از رعایت حجاب اجباری، «به خاطر برخی اقدامات دولت‌ها، به نشانه‌ای برای اعتراض سیاسی» تبدیل شده است.

این خبرگزاری وابسته به سپاه پاسداران همچنین با این ادعا که «اعتراض به تصمیمات مسئولین باید جدای از حجاب باشد»، تاکید کرد مقام‌های جمهوری اسلامی ایران بر آنند که «۲۶ نهاد حکومتی» باید «حجاب» را به «ریل خود، یعنی تقید به احکام اسلام»، بازگردانند.

تاکید بر اعمال شدیدتر حجاب اجباری در ورزشگاه‌ها، سالن‌ها و مسابقات ورزشی، و نیز برخورد با ورزشکارانی که حاضر به پذیرش حجاب اجباری نیستند، در حالی صورت می‌گیرد که در چند هفته گذشته، تعدادی از سالن‌های ورزشی در شهرهای کرج، رشت و چند شهر دیگر به دلیل رعایت نکردن حجاب اجباری یا برگزاری «کلاس ورزشی مختلط» پلمب شده‌اند.

جمهوری اسلامی ایران در چهار دهه گذشته افزون بر اجرای تفکیک جنسیتی در ورزش و اجبار ورزشکاران زن ایرانی به استفاده از پوشش اسلامی، این تفکیک جنسیتی را حتی در مورد تماشاگران مسابقات ورزشی، از جمله فوتبال، نیز اعمال کرده و جز چند مورد تحت فشار و اخطار فدراسیون جهانی فوتبال، حضور زنان تماشاگر را در استادیوم‌های فوتبال و دیگر ورزش‌ها ممنوع کرده است.