ترامپ مانع بررسی موارد نقض حقوق بشر کره شمالی در شورای امنیت شد

هشت عضو شورا به برگزاری اجلاس رای داده‌اند، آمریکا رای خود را اعلام نکرد

در پی تهدید کره شمالی دایر بر آن که برگزاری اجلاس شورای امنیت سازمان ملل متحد پیرامون موارد تجاوز این کشور از حقوق بشر، «عواقبی جدی» در بر خواهد داشت، دستگاه رهبری ترامپ این اجلاس را به حال تعلیق نگاهداشته است.  

قرار بود اجلاس شورای امنیت روز سه شنبه، روز جهانی حقوق بشر، برگزار شود، اما هفته گذشته کِلی کرافت، نماینده آمریکا در سازمان ملل، به خبرنگاران گفت که هنوز در مورد این اجلاس تصمیم قطعی گرفته نشده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

برگزاری این اجلاس مستلزم تقاضای دستکم نُه کشور از پانزده کشور عضو شورای امنیت است تا عضو دیگری قادر به لغو آن نباشد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، هشت کشور عضو شورا به برگزاری اجلاس رای داده‌اند، اما ایالات متحده هنوز رای خود را اعلام نکرده است.

کیم سوُنگ، نماینده کره شمالی در سازمان ملل، در نامه‌ای به شورای امنیت هشدار داد که هرگونه مذاکره پیرامون سابقه این کشور در امور مربوط به حقوق بشر «یک اقدام غیرقانونی، غیراخلاقی، و همسو با سیاست خصمانه آمریکا» خواهد بود که «به جای کمک به تنش‌ها در شبه جزیره کره و یافتن راه‌حلی بر مسئله هسته‌ای، آن را تضعیف خواهد کرد.»

خانم کرافت ضمن قرائت نامه آقای سوُنگ، تاکید کرد که کسی نمی‌تواند «گوشه‌ای بایستد و اجازه دهد حقوق بشر پایمال شود»، اما این اجلاس همچنان در حال تعلیق باقی مانده است.

این دومین سال متوالی است که ایالات متحده از حمایت از بررسی موارد تخطی کره شمالی از حقوق بشر، خودداری می‌کند.

بنا به نوشته‌ای در نشریه «فارِین پالِسی»، این اقدام حاکی از ادامه خواست پرزیدنت ترامپ برای متقاعد کردن کره شمالیِ منزوی، برای تعطیل برنامه‌های هسته‌ای و موشکی آن است.

روابط دیپلماتیک میان آمریکا و کره شمالی از هنگامی که پیونگ یانگ آزمایش موشک‌های کوتاه‌برد و میان‌برد خود را از سر گرفت، متشنج شده است.

روز یکشنبه، آقای ترامپ ضمن یادآوری موافقتنامه‌ای که در سال گذشته با کیم یونگ اون، رهبر کره شمالی، در سنگاپور به امضا رساند، به اوهشدار داد که با در پیش گرفتن «رفتار خصمانه، بسیار بیشتر خواهد باخت.» 

«کیم یونگ اون بسیار هوشمند است و اگر رفتاری خصمانه در پیش بگیرد، بسیاری چیزها را خواهد باخت، در واقع همه چیز را. او با من در سنگاپور یک موافقتنامه قاطع منع سلاح اتمی امضاء کرده است. نباید روابط ویژه‌اش را با رئیس جمهوری ایالات متحده باطل کند یا دخالت...»

رسانه‌های کره شمالی در واکنش به هشدارهای آقای ترامپ، او را «پیرمرد بی‌صبر» و «بی‌توجه و دمدمی مزاج» خواندند.

لوئیس شاربونو، مسئول دفتر دیده‌بان حقوق بشر در سازمان ملل، می‌گوید:«دستگاه رهبری ترامپ با تعلیق این اجلاس، این پیام را به کیم می‌فرستد که ایالات متحده دیگر (رسیدگی به) بازداشت‌های خودسرانه، گرسنگی دادن، شکنجه، اعدام‌های سرپایی، خشونت جنسی و دیگر جنایات علیه مردم کره شمالی را یک اولویت تلقی نمی کند.»

«اکنون کره شمالی و بسیاری دیگر از دولت‌های متعدی خیالشان راحت است که جایی که پای حقوق بشر به میان می‌آید، لازم نیست از دستگاه رهبری ترامپ وحشتی داشته باشند.»

کره شمالی برای ایالات متحده ضرب‌العجل تعیین کرده است که اگر قرار باشد مذاکرات هسته‌ای از سر گرفته شود، آمریکا باید تا پایان سال جاری (همین ماه) تحریم‌ها علیه آن کشور را ملغی کند.

به گفته یک کارشناس امور کره شمالی در شبکه خبری «سی ان بی سی»، پیونگ یانگ آماده است تا در صورت عدم تداوم تحریم‌هایی که لغو آن‌ها را خواستار شده است، روز کریسمس یک موشک قاره‌پیمای بالستیک را مورد آزمایش قرار دهد. 

© The Independent