تفاوت دستمزد زنان و مردان در تیم‌های اتوموبیل‌رانی فرمول یک در بریتانیا، به استثنای یک تیم، از حد معمول بیشتر است.

خبر اختصاصی: بزرگ‌ترین تفاوت دستمزد در تیم ویلیامز آکسفورد شایر بوده که متوسط دستمزد زن‌ها نسبت به همکاران مردشان بیست و پنج درصد کمتر بوده است.

 سوء شهرت فرمول یک به عنوان ورزشی که در آن مردها دست بالا را دارند، با انتشار گزارش‌های اخیر مبنی بر این که تمام تیم‌های فرمول یک به کارمندان مردشان بیشتر مزد می‌دهند، تائید شد.

این در حالی است که تلاش برای جلب زن‌ها به مسابقات اتوموبیل‌رانی افزایش یافته است. ماه آینده، کمپین موسوم به «جرئت کنید متفاوت باشید» که از سال ۲۰۱۶ برای ترغیب زن‌ها به شرکت در مسابقات اتوموبیل‌رانی بنیاد گذاشته شد، یک رشته مسابقه در سری دبلیو برگزار می‌کند که برای نخستین بار تمام رانندگان آن زن هستند. در مقایسه، در فرمول یک حتی یک راننده زن وجود ندارد.

شش تیم از ده تیم فرمول یک در بریتانیا مستقر است که در مجموع ۴۰۲۳ کارمند دارد. شکاف میان دستمزد کارمندان مرد نسبت به کارمندان زن در سال گذشته – به جز در یک تیم – از حد متوسط در سطح کشور بیشتر بوده است. بهترین تیم، تیم فورس ایندیا مستقر در نورث همتون شایر بوده که در ماه ژوئیه سال گذشته ورشکسته و سپس توسط میلیاردر کانادائی، لارنس استرول، سهامدار پیشین مارک مُد تامی هیلفیگر، نجات داده شد.

تیم فورس ایندیا یکی از کوچک‌ترین تیم‌های فرمول یک است که ۳۸۲ کارمند دارد. سال گذشته، دستمزدی که فورس ایندیا به کارمندان زنش پرداخت کرد، ۱۲.۶ درصد از درآمد کارمندان مرد کمتر بود. این کمی بهتر از معدل شکاف دستمزد میان مرد و زن در بیشتر تیم‌های فرمول یک در سطح کشور است که متوسط آن ۱۸ درصد برآورد شده است.

گزارش پرداخت‌های فرمول یک بر اساس قانونی تحت عنوان لایحه تساوی منتشر شده که از سال گذشته نهادهایی را که بیش از دویست و پنجاه کارمند دارند موظف به افشای عدم تساوی دستمزد میان کارمند زن و کارمند مرد می‌کند.  

یکی از بیشترین موارد استثنا در تیم ویلیامز آکسفورد شایر دیده شده که متوسط دستمزد زنان در ساعت ۲۵ درصد کمتر از همکاران مردشان بوده است. جالب اینجاست که ویلیامز دارای ارشدترین مدیران زن در فرمول یک است. معاون تیم ویلیامز، کلر ویلیامز، دختر سهامدار اصلی تیم، سر فرانک ویلیامز، است اما خود در اقلیت قرار دارد. 

درصد کارمندان زن در این تیم نسبت به کارمندان مرد در سال گذشته، تنها ۱۷.۵درصد بوده که نسبت به سال قبل از آن که متوسط آن ۱۳.۳ درصد بوده، قدری پیشرفت داشته است. کلر ویلیامز می‌گوید:«این طور که پیش می‌رود، سال‌ها طول خواهد کشید که ما به عنوان یک شرکت، یک نهاد تجاری و یک واحد اجتماعی به تساوی برسیم. با توجه به همه این‌ها، ویلیامز به بالا بردن رتبه زنان و ترغیب پیشرفت آن‌ها در محل کار ادامه می‌دهد چون این گام‌ها برای حفظ و موفقیت هر نهادی کلیدی است.»

یکی از بزرگترین بخش‌های تیم فرمول یک بخش مهندسی آن است، اما بنا به گزارش ویلیامز، در سال گذشته، تنها ۱۰.۵درصد ازمهندسان این بخش زن بوده‌اند. تغییر این وضع آسان نیست.

گزارش شرکت مادر فرمول یک که صاحب آن کمپانی لیبرتی میدیاست، می‌گوید:«دنیای مسابقات اتوموبیل‌رانی عمدتاً به خاطر این که زن‌ها رشته‌های دیگری را در علوم، تکنولوژی و مهندسی انتخاب می‌کنند، همچنان در دست مردهاست.» شاهد این مدعا گزارش سال گذشته کمپین موسوم به وایز است که نشان می‌دهد تنها ۱۵ درصد فارغ التحصیلان رشته‌های فنی و مهندسی در بریتانیا زن بوده‌اند.

برای تغییر این وضع، سال گذشته، برنامه آموزشی فرمول یک موسوم به فرمول یک در مدارس، کمپین خود را متوجه دخترها در آموزشگاه‌ها کرد که در نتیجه آن، ۴۰ درصد شرکت‌کنندگان در امتحان‌های فرمول یک زن بودند.

از سال ۲۰۱۷ که لیبرتی فرمول یک را خرید، تعداد کارمندهای خود را افزایش داده که در نتیجه آن تعداد زنانی که در مقام مدیریت قرار دارند به نحو چشمگیری بالا رفته است. گزارش فرمول یک می‌گوید:«۷۴ درصد تیم حقوقی ما زن هستند و اداره مالی ما زنان بیشتری را استخدام کرده تا تعداد آن‌ها را با کارمندهای مرد برابر کند. ۴۰ درصد این زنان در سطح مدیریت قرار دارند.»  

در سال گذشته، اما، دستمزد زنان در فرمول یک حدود ۲۰ درصد از همکاران مردشان کمتر بوده است. هرچند این تفاوت به متوسط شکاف در پرداخت‌ها در سطح کشور نزدیک است، اما فرمول یک می‌گوید:«از میان بردن این شکاف یکی از اولویت‌های اصلی مدیریت ماست. حل این مسئله زمان می برد اما اطمینان داریم گام‌هایی که برای بهبود شرایط زنان برمی‌داریم، در بلند مدت تاثیری مثبت خواهد داشت.»

© The Independent

بیشتر از ورزش