پیامدهای تحریم های واشنگتن علیه رهبران بسیج مردمی در عراق

تطبیق تحریم ها، پیش از تعیین نخست وزیر جدید عراق صورت نخواهد گرفت

معترضان عراقی از اعمال تحریم های ایالات متحده استقبال می کنند.  عکس از: ‏AFP‏ ‏ (اندیپندنت عربی)

پس از سرکوبی وحشتناک اعتراضات مردمی در عراق که منجر به کشته شدن حدود 400 تن و زخمی شدن بیش از 20 هزار نفر از تظاهر کنندگان شد، دفتر نظارت بر دارایی های خارجی وزارت خزانه داری ایالات متحده، روز سه شنبه گذشته شماری از رهبران گروه های مسلح عراقی وابسته به ایران  که در قتل معترضان دخالت داشتند را در فهرست تحریم ها قرار داد. طبق دستور العمل اجرایی شماره 13818، قیس خزعلی، دبیرکل گروه "عصائب اهل حق" و برادرش لیث خزعلی و حسین فالح عبد العزیز اللامی، مسئول بخش امنیت در سازمان بسیج مردمی به دلیل نقض حقوق بشر در لیست تحریم های واشنگتن قرار گرفتند. افزون بر سه فرد یاد شده، یکی از بازرگانان عراقی به نام خمیس فرحان خنجر العیساوی، به اتهام فساد و رشوه دهی به مسئولان دولتی، در فهرست افراد تحریم شده از سوی ایالات متحده درج شد.

در همین راستا، استیون منوشن، وزیر خزانه ‌داری آمریکا اظهار داشت: ایران دست به سرکوب معترضان عراقی می زند که هدف آن ها، ایجاد اصلاحات در کشور است و این امر، نهایت وحشتناک و غیر قابل پذیرش است، زیرا آزادی بیان و تظاهرات مسالمت آمیز، عناصر اساسی نظام دموکراسی را شکل می دهد. وی افزود: "ایالات متحده در کنار مردم عراق و اعتراضات مسالمت آمیز آن ها قرار دارد و البته ما ناقضان حقوق بشر و مسئولان آلوده به فساد را به زودی محاسبه خواهیم کرد."

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما مایک پمپئو، وزیر امور خارجه ایالات متحده اظهار داشته است که مردم عراق در تلاش برای نجات کشور خود از باتلاق فساد و گروه گرایی بوده و خواهان محاسبه مسئولان جنایت کار دولتی هستند و می خواهند در عراق دولتی تشکیل شود که تمام تلاش های آن در راستای تحقق اهداف ملی باشد. بنابر این، ایالات متحده، چهار فرد عراقی یاد شده را در لیست تحریم ها درج کرده و کلیه ای املاک، منافع و دارایی های آن ها، چه به گونه ای مستقیم و چه غیر مستقیم، در داخل و خارج از قلمرو ایالات متحده را در ممنوعیت قرار داده است.

اکنون پرسشی مطرح می شود که آیا اعمال تحریم ها می تواند تأثیری بر افراد یاد شده داشته باشد، به ویژه این که منافع این مسئولان عراقی بیشتر مرتبط با رژیم ایران است؟

در واکنش به خبر اعمال تحریم ها، خمیس خنجر، با نشر پیامی در تویتر نوشته است: " من همواره مخالف دخالت خارجی در امور داخلی کشور بودم و از مطالبات بر حق ملت عراق حمایت می کنیم و هیچ دسیسه ای نمی تواند مانع تلاش های من در راستای رسیدن به اهداف والای ملی شود."

تردیدی نیست که پیام خمیس خنجر، عاری از حقیقت بوده و در کمال مغایرت با عملکرد او می باشد، زیرا این تاجر عراقی در تار و پود دولت عراق رخنه کرده و با رشوه دهی و سوء استفاده از ناهنجاری ها، در گسترش فساد و فرقه گرایی نقش بسیاری دارد.

دیوید شنکر، دستیار وزیر خارجه آمریکا در امور خاور نزدیک در پیوند به این موضوع، روز پنجشنبه گذشته در یک نشست خبری گفت" خمیس خنجر در گذشته نیز با مقامات دولتی وفادار به ایران در ارتباط بوده و در موارد بسیاری به آن ها رشوه داده است. بنابر این اتهامات وارده علیه خمیس خنجر، مبتنی بر دلایل و شواهد معتبر صورت گرفته است و آن چه وی در تویتر نوشته است؛ تلاشی در راستای طفره روی از جنایت های است که خمیس خنجر مرتکب آن ها شده است.

اما قیس خزعلی نه این که اهمیتی به تصمیم ایالات متحده قائل نشده بلکه در همان روزی که ایالات متحده تحریم ها را اعلام نمود، گروه عصائب اهل حق در همکاری با گردان حزب الله و گروه نجباء دست به حمله علیه معترضان در بغداد زده و در نتیجه، 24 تن از تظاهر کنندگان را کشته و 150 تن دیگر را مجروح کرد. موضع قیس خزعلی در برابر تحریم ها، شباهت زیادی با موضع رژیم ایران در قبال تحریم های ایالات متحده دارد که پیوسته در تلاش است تا تحریم ها را بی اهمیت جلوه دهد.

شکی نیست که ملت عراق از اعمال این تحریم ها، استقبال کرده و این اقدام را هشداری برای دولت عراق و حتی رژیم ایران می داند و امیدوار است افراد یاد شده در ازای جنایت های بی شماری که انجام داده اند، به محاکمه کشانده شوند.

از سوی دیگر، کلی نایت کرافت، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد بر لزوم محاسبه عادل عبد المهدی، نخست وزیر مستعفی عراق تأکید کرده و افزوده است که مقامات دولتی عراق حق سرکوبی معترضان را ندارند و سازمان ملل متحد به زودی نشستی برای بررسی نقض حقوق بشر در تظاهرات عراق را برگزار خواهد کرد.

در همین حال، مارشال بیلینگزلی، دستیار وزیر خزانه داری ایالات متحده تأکید کرده است که دولت عراق موظف است تا تحریم های اعلام شده توسط ایالات متحده را علیه چهار مسئول عراقی مزبور تطبیق کند.

البته بعید به نظر می رسد که دولت عراق بتواند پیش از تعیین نخست وزیر جدید، تحریم های اعلام شده را اجرا کند. ممکن است تحریم های ایالات متحده، خمیس خنجر را که سرمایه گذاری های زیادی در داخل و خارج از کشور دارد، با دشواری رو به رو کند، اما 3 فرد دیگر که با رژیم ایران در ارتباط هستند، اهمیت قابل ملاحظه ای به تحریم های آمریکا نشان نخواهند داد.

https://www.independentarabia.com

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

© IndependentArabia

بیشتر از دیدگاه