یونیسف: امکان ارائه کمک‌های غذایی به تمام کودکان نیازمند افغان را نداریم

کارکنان یونیسف در افغانستان می‌گویند کودکان افغان پیش چشمانشان جان می‌دهند و کاری از آنان برنمی‌آید

به گفته یونیسف به دلل کمبود امکانات هر روز ۱۶۷ کودک در افغانستان بر اثر بیماری‌های قابل پیشگیری، جان می‌دهند - JAVED TANVEER / AFP

صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) اعلام کرد نمی‌تواند خدمات بهداشتی و درمانی، آب، غذا و حمایت‌های اجتماعی برای کودکان و خانواده‌های آسیب‌پذیر در افغانستان فراهم کند.

یونیسف در تازه‌ترین گزارش خود نوشت از مجموع مبلغ درخواستی این سازمان برای کمک‌های بشردوستانه در افغانستان در سال ۲۰۲۳، تنها ۲۲.۴ درصد آن تامین شده که برای ارائه خدمات کافی نیست. بر اساس این گزارش، بسیاری خانواده‌ها در افغانستان به دلیل افزایش فقر، دچار بیماری‌های مختلف شده‌اند.

صندوق کودکان سازمان ملل متحد می‌گوید اکثر بیماری‌هایی که کودکان افغان در اثر آن جان می‌دهند، درمان‌شدنی است، اما به دلیل نبود بودجه‌ کافی، نمی‌توانند کاری برای نجات این کودکان انجام دهند.

به گزارش یونیسف، هر روز ۱۶۷ کودک در افغانستان بر اثر بیماری‌های قابل پیشگیری و بیماری‌هایی که امکان مداوای آنها از طریق دارو وجود دارد، جان خود را از دست می‌دهند، اما این نهاد به دلیل کمبود بودجه نمی‌تواند اقدامی در این زمینه انجام دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اتحادیه اروپا نیز روز یکشنبه، ۷ مه (۱۷ اردیبهشت) اعلام کرد افغانستان دارای رتبه چهارم در میان کشورهایی است که در معرض خطر بروز بحران‌های بشری و بلایای طبیعی‌اند. اتحادیه اروپا پیش‌بینی می‌کند معضلات طبیعی ناشی از تغییرات اقلیمی، آسیب بیشتری بر زندگی مردم افغانستان وارد کند.

نمایندگی اتحادیه اروپا در افغانستان در حساب توییتری خود نوشت به‌منظور کاهش اثر تغییرات اقلیمی و حمایت از مردم در یافتن راهکارهای مقابله با آن، در خط مقدم قرار دارد. 

از زمان تسلط مجدد طالبان بر افغانستان، اکثر کشورهایی که پیش از این به افغانستان کمک می‌کردند، همکاری‌های خود را صرفا به ارائه بخشی از کمک‌های بشردوستانه تقلیل دادند. این در حالی است که شماری از سازمان‌های مدافع حقوق بشر نسبت به احتمال وقوع فاجعه‌ای انسانی را در افغانستان هشدار داده‌اند. از جمله، برنامه جهانی غذای سازمان ملل (WFP)‌، پنجشنبه ۱۴ اردیبهشت (۴ مه)، در گزارش اخیر خود در‌مورد افغانستان نوشت: «پیش‌بینی می‌شود که نزدیک به ۲۰ میلیون نفر بین نوامبر ۲۰۲۲ و مارس ۲۰۲۳، به ‌شدت در معرض ناامنی غذایی قرار داشته باشند.»

 این سازمان همچنین اعلام کرد از این میان، شش میلیون نفر در مرحله  اضطراری طبقه‌بندی می‌شوند و دست‌کم چهار میلیون نفر که بیشترشان کودک‌اند، دچار سوءتغذیه شدید شده‌اند.

برنامه جهانی غذای سازمان ملل متحد شمار جمعیت نیازمند به کمک بشردوستانه را در افغانستان در سال ۲۰۲۳ میلادی را دست‌کم ۲۸.۳ میلیون نفر تخمین زده است. این سازمان اعلام کرد در آوریل سال ۲۰۲۳ به بیش از ۹.۲ میلیون نفر کمک غذایی و امکانات معیشتی رسانده است، و در سه ماه نخست سال جاری میلادی نیز توانسته به بیش از ۱۴ میلیون نفر کمک کند.

بر اساس گزارش‌های سازمان ملل متحد، به ‌دلیل کمبود شدید بودجه درخواستی این نهاد، میزان کمک‌ها کاهش یافته است. پیش از این نیز برنامه جهانی غذا اعلام کرده بود به ‌دلیل کمبود بودجه مجبور است شمار افراد تحت حمایت را کاهش دهد.

در گزارش جدید این سازمان آمده است: «برنامه جهانی غذا کمک‌های اضطراری به چهار میلیون نفر دیگر را در ماه مه قطع خواهد کرد، زیرا با محدودیت‌ شدید بودجه مواجه است.»  این سازمان تاکید کرد از ابتدای ماه آوریل درمجموع هشت میلیون نفر در افغانستان، از دریافت کمک‌های غذایی محروم شده‌اند. افزون بر این، جیره غذایی خانواده‌هایی نیز که در وضعیت شدید گرسنگی قرار دارند، ۵۰‌ درصد کاهش می‌یابد.