«سکوت سازمان ملل درقبال دستورات طالبان به اعتبار این سازمان صدمه می‌زند»

مجلس نمایندگان آمریکا از سازمان ملل خواست که برای حمایت از زنان افغانستان، روند توزیع کمک‌های بشردوستانه تنها با حضور مردان را متوقف کند

اعضای مجلس نمایندگان آمریکا خواستار واکنش سازمان ملل متحد به دستورات طالبان شدند- GETTY IMAGES VIA AFP

مجلس نمایندگان آمریکا از سازمان ملل متحد خواست ارسال کمک‌های بشردوستانه را که تنها با حضور مردان توزیع می‌شود، رد کند. اعضای مجلس نمایندگان آمریکا تاکید دارند که واکنش سازمان ملل متحد به چنین دستورهایی که خلاف منشور این سازمان است، تاثیر پایداری بر افغانستان و اعتبار این سازمان خواهد داشت.

مایکل مک‌کال، رئیس کمیته‌ روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، و گریگوری دبلیو مکس، از اعضای بلندپایه این مجلس، روز جمعه (۵ مه) در نامه‌ای به آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، نگرانی شدیدشان را از دستورات طالبان مبنی‌بر ممنوعیت کار زنان افغان در سازمان‌های غیردولتی (NGO) و دفاتر سازمان ملل متحد در افغانستان اعلام کردند. آن‌ها از سازمان ملل متحد خواستند که برای حمایت از زنان افغانستان، اجرای روند توزیع کمک‌های بشردوستانه تنها با حضور مردان را متوقف کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این اعضای مجلس نمایندگان آمریکا به دبیرکل سازمان ملل متحد نوشتند: «به‌دنبال فرمان طالبان در دسامبر ۲۰۲۲، این گروه در آوریل ۲۰۲۳ فرمانی صادر کرد که زنان افغان را از کار برای سازمان ملل متحد در افغانستان منع کرد و آنان را به‌طور کامل از هرگونه همکاری با روند توزیع کمک‌های بشردوستانه در این کشور محروم کرد. هیچ رژیمی زنان را از کار در سازمان ملل متحد منع نکرده است.»

به باور اعضای مجلس نمایندگان آمریکا، این دستور طالبان حقوق اساسی زنان افغان را نقض می‌کند و تلاش‌های بشردوستانه «به‌شدت مورد نیاز» در سراسر افغانستان را به خطر می‌اندازد.

در نامه‌ این دو عضو مجلس نمایندگان آمریکا تاکید شده است: « پاسخ سازمان ملل متحد به این دستورات [طالبان] در تضاد با منشور ملل متحد است و تاثیر مخربی بر افغانستان و اعتبار سازمان ملل خواهد داشت.»

آقایان مک‌کال و مکس در این نامه به سازمان ملل متحد گوشزد کرده‌اند که توزیع کمک‌های بشردوستانه فقط به‌دست مردان، به ظلم طالبان بر زنان و دختران افغان کمک می‌کند و آن‌ها را از زندگی عمومی حذف و منزوی‌تر می‌کند. به باور نویسندگان این نامه، بدون مجریان زن در کمک‌های بشردوستانه، ممکن است  زنان افغان نتوانند این کمک‌های نجات‌دهنده را دریافت کنند و کودکان نیز بیشتر در معرض آسیب قرار می‌گیرند.

آنان تاکید کرده‌اند: «ما قاطعانه از سازمان ملل متحد می‌خواهیم که با توزیع کمک‌های بشردوستانه تنها به‌دست مردان مخالفت کند. در نظر گرفتن زنان برای هر نوع کمک بشردوستانه اصولی، ضروری است و هر تلاش مهم بشردوستانه در افغانستان باید شامل مشارکت کامل و ایمن زنان و مردان باشد.»

این هشدار اعضای مجلس نمایندگان آمریکا درحالی است که سازمان ملل متحد به‌تازگی اعلام کرده با وجود منع کار زنان افغان در دفاتر این سازمان، به کار خود در افغانستان ادامه می‌دهد. 

بیشتر از جهان