رئیس سابق پارلمان بریتانیا اظهارات وزیر خارجه را به تمسخر گرفت

جان برکو احتمال مذاکرات تجارتی سریع این کشور با ایالات متحده را رد کرد

جان برکو، رئیس سابق پارلمان بریتانیا در نشست کشورهای عضو گروه هفت، فرانسه 6 سپتامبر 2019 - David Vincent / POOL / AFP

جان برکو، رئیس سابق پارلمان بریتانیا، احتمال مذاکرات تجارتی سریع این کشور با ایالات متحده پس از برگزیت را به تمسخر گرفت.

آقای برکو در جریان مباحثه‌ای با دومینیک راب، وزیر خارجه بریتانیا، در شبکه تلویزیونی اسکای از او خواست بگوید دستیابی به یک توافق بازرگانی با آمریکا چقدر طول می‌کشد.

آقای راب در پاسخ گفت: «آن‌ها (آمریکا) انتخابات ریاست جمهوری خود را در راه دارند، بنابراین فکر می‌کنم پیش از (انتخابات) فرصتی برای آن موجود باشد و ما باید به گونه ای موثر وارد عمل شویم.»

جان برکو  که در آغاز ماه نوامبر از سمت خود کناره گیری کرد، با مزاح و کنایه، مبنی بر این که چنین اتفاقی نخواهد افتاد، در پاسخ گفت: «این خوک‌های پرنده جلوی چشم من چیست؟»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما آقای راب با دفاع از موضع خود جواب داد: «بگذارید این را بگویم؛ مایک پمپئو که وزیر خارجه آمریکاست به من گفت ما قلم به دست آماده‌ایم تا به محض خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، با شما وارد معامله شویم».

«بنابراین یکی از تاثیرات مهمی ‌که خواهد داشت، ردیف کردن کشورهایی است که منتظر بودند ببینند ماجرای برگزیت به کدام سو می‌رود. زیرا این امر بر مذاکرات تجارتی تاثیر خواهد گذاشت».

«اگر چنین امری محقق شود، نه تنها برای انجام برگزیت، بلکه برای موقعیت جهانی بریتانیا که وزارت خارجه به آن توجهی خاص دارد، خبر خوبی خواهد بود.»

آقای راب ( در زمان این مباحثه) برای حفظ کرسی پارلمانی‌اش از ناحیه «ایشِر» و «والتون»، در منطقه «ساری» - که حزب لیبرال دموکرات به آن چشم دارد، در مبارزه بود.

آقای برکو، که پیش از کناره گیری به مدت ده سال ریاست مجلس نمایندگان بریتانیا را برعهده داشت، در دو ماه گذشته نظرات سیاسی‌اش را آزادانه بر زبان آورده است. او طبق قانون، در سمت پیشین خود نمی‌توانست عقاید سیاسی شخصی‌اش را علنی کند.

© The Independent