اسرائیل امیدوار است روابط این کشور با عربستان سعودی بهبود یابد

یک مقام ارشد امنیتی اسرائیل گفت که اسرائیل امیدوار است سفر جیک سالیوان به عربستان سعودی، به عادی‌سازی روابط بین اسرائیل و عربستان سعودی منجر شود

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید-AFP

یک مقام ارشد امنیتی اسرائیل روز جمعه پنجم می (۱۵ اردیبهشت) گفت که اسرائیل امیدوار است سفر جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، به عربستان سعودی، به عادی‌سازی روابط بین اسرائیل و عربستان سعودی منجر شود.

تزاچی هانگبی، رئیس شورای امنیت ملی اسرائیل، به کانال ۱۳ اسرائیل گفت: «ما امیدواریم که این سفر به دستیابی به موفقیت بزرگی منجر شود.» به گزارش رویترز، تزاچی هانگبی این هفته با همتای آمریکایی خود، جیک سالیوان، صحبت کرد.

اسرائیل در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ در چارچوب «توافق ابراهیم» موفق به برقراری روابط دیپلماتیک با امارات متحده عربی و بحرین شد، اما هنوز موفق به برقراری روابط با عربستان سعودی نشده است. اخیرا مقام‌های اسرائیلی ابراز امیدواری کردند که عربستان سعودی با پرواز مستقیم مسلمانان ساکن اسرائیل که قصد سفر به این کشور برای شرکت در مراسم حج را دارند، موافقت کنند.

جیک سالیوان قرار است روز شنبه به عربستان سعودی سفر کند. مشاور امنیت ملی کاخ سفید احتمالا با شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، دیدار خواهد کرد.

بر اساس گزارش روز پنجشنبه، چهارم می، وب‌سایت العربیه انگلیسی علاوه بر سفر جیک سالیوان، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا، نیز به‌طور جداگانه به عربستان سعودی سفر خواهد کرد. به گزارش العربیه، این دو مقام ارشد دولت جو بایدن، در حال برنامه‌ریزی سفرند و هدفشان چاره‌جویی به‌منظور کاهش تنش‌های دیپلماتیک موجود میان دولت آمریکا و عربستان سعودی است.

جیک سالیوان اخیرا با شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، تماس تلفنی برقرار کرده و در مورد همکاری واشینگتن و ریاض برای پایان دادن به بحران جاری در سودان گفت‌و‌گو کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

العربیه به نقل از منابع مطلع نوشت: «قرار است ابتدا جیک سالیوان به عربستان سعودی سفر کند، سفری که او در جریان آن نه‌تنها با همتای خود در دولت عربستان سعودی دیدار خواهد کرد، بلکه مشاوران امنیت ملی امارات متحده عربی و هند را نیز در خاک عربستان سعودی ملاقات خواهد کرد.»

منابع مطلع به العربیه گفتند آنتونی بلینکن پس از پایان سفر سالیوان به عربستان سعودی، راهی این کشور می‌شود. سفری که به گفته العربیه، وزارت خارجه ایالات متحده آن را برای ماه ژوئن و به‌مناسبت برگزاری «نشست ائتلاف جهانی برای شکست داعش»، که در خاک عربستان سعودی برگزار خواهد شد، برنامه‌ریزی کرده‌ است.

وب‌سایت العربیه در حالی این ادعا را مطرح می‌کند که وزارت امور خارجه آمریکا می‌گوید برنامه‌ سفری برای اطلاع‌رسانی وجود ندارد. شورای امنیت ملی ایالات متحده به پرسش‌های این رسانه عربی پاسخی نداد و دولت عربستان سعودی نیز از اظهارنظر خودداری کرد.

پس از روی کار آمدن جو بایدن به‌عنوان ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا در سال ۲۰۲۰، روابط نزدیک عربستان سعودی با ایالات متحده آمریکا که در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ به‌شکل کم‌سابقه‌ای صمیمانه شده بود، رو به سردی گرایید. با این‌ وجود، پس از آغاز تجاوز نظامی نیروهای نظامی روسیه به اوکراین و تاثیر این جنگ بر بازار جهانی انرژی، دولت جو بایدن تلاش کرد تا سردی روابط میان دو کشور را کاهش دهد بلکه چاره‌ای برای بحران جهانی انرژی پیدا شود.

بیشتر از جهان