برایان هوک: در اعتراض‌های اخیر تصویر خامنه‌ای آتش گرفت، نه ترامپ

«توان مقاومت رژیم جمهوری اسلامی در مقابل تحریم‌ها کمتر و کمتر شده است»

برایان هوک گفت در صورت توافق، آمریکا آماده لغو تحریم‌ها و برقراری روابط دپیلماتیک است- TASOS KATOPODIS / AFP

برایان هوک،‌ نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در سخنرانی در شورای روابط خارجی آمریکا گفت در نتیجه استراتژی فشار حداکثری این کشور علیه ایران، رهبران جمهوری اسلامی با دشوارترین شرایط پس از دهه ۸۰ میلادی مواجه شده‌اند و اکنون باید بین مذاکره برای دستیابی به توافق یا فروپاشی اقتصادی انتخاب کنند.

به گفته هوک در نتیجه تحریم‌های هدفمند آمریکا، منابع حکومت ایران برای دست زدن به اقدامات بی‌ثبات کننده در منطقه کاهش یافته است.

هوک با اشاره به اینکه رهبران جمهوری اسلامی چهار دهه فرصت داشته‌اند اقتصادی بر مبنای شفافیت پایه‌گذاری کنند، اما اقتصاد خود را به بانکی برای تامین مالی گروه‌های تندرو تبدیل کردند. از سوی دیگر رژیم جمهوری اسلامی از پیوستن به قوانین ضدپولشویی و تامین مالی تروریسم که به ایجاد شفافیت در بخش بانکداری کمک می‌کند، خودداری می‌کنند.

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران گفت: «زمانی که دولت دونالد ترامپ افزایش فشارها بر ایران را آغاز کرد، گفته می‌شد که آمریکا نمی‌تواند به تنهایی منافع رهبران جمهوری اسلامی را تضعیف کند و فشارها مردم ایران را در کنار رژیم و علیه آمریکا متحد خواهد کرد، اما اینگونه نشد». او افزود: « تحریم‌های نفتی آمریکا که از اردیبهشت‌ماه برقرار شد، صادرات نفتی ایران را دو میلیون بشکه کاهش داد و درآمد نفتی دولت از فروش نفت تا ۸۰ درصد کمتر شد».

هوک در ادامه به تورم، رکود، کاهش ارزش ریال و منابع ارزی و دیگر مشکلات اقتصادی ایران اشاره کرد و گفت توانایی رژیم برای مقامت در برابر تحریم‌ها کمتر و کمتر می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هوک همچنین به اعتراض‌های مردمی آبان‌ماه در ایران اشاره کرد و گفت در جریان این اعتراض‌ها بسیاری کشته، زخمی و بازداشت شدند و رهبر جمهوری اسلامی معترضان را اشرار خواند. او گفت این توصیفی است که رژیم برای مردم خودش به کار می‌برد.

هوک گفت که مردم ایران بهتر از هر کسی می‌دانند که سیاست‌های جمهوری اسلامی ریشه مشکلات اقتصادی این کشور است. اما زمانی که مردم اعتراض می‌کنند، سرکوب می‌شوند و این در حالی است که رژیم اعتبار خود را از دست داده است. رژیمی که به جای مجازات مفسدان اقتصادی به آنها پاداش می‌دهد.

هوک ابراز امیدواری کرد که در نتیجه کمپین فشار حداکثری، رژیم ایران روند تصمیم‌گیری برای انتخاب‌های بهتر را آغاز کند. هوک گفت در صورتی که ایران برای یک توافق جامع و دست برداشتن از اقدامات مخرب خود اقدام کند، آمریکا نیز نه تنها تحریم‌ها را لغو می‌کند،‌بلکه روابط دیپلماتیک خود را برقرار خواهد کرد و از ایران در جامعه بین‌المللی استقبال می‌کند.

هوک سپس در پاسخ به مایکل گوردون، روزنامه‌نگار وال استریت‌ ژورنال گفت: اعتراض‌های اخیر در ایران مرگبارترین ناآرامی در تاریخ سیاسی جمهوری اسلامی بود.

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران همچنین به این نکته اشاره کرد که در جریان اعتراض‌های مردمی آبان‌ماه در ایران، این تصویر آیت‌الله خامنه‌ای بود که به آتش کشیده می‌شد، نه تصویر دونالد ترامپ.

هوک همچنین در مورد نقش رهبر جمهوری اسلامی در تصمیم‌گیری‌ها با اشاره به مبادله دو زندانی که اخیرا بین ایران و آمریکا انجام شد، گفت: محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در فرودگاه حضور داشت، اما دیپلمات‌های ایرانی اجازه صحبت کردن نداشتند و معمولا در این امور نماینده ای از بیت رهبری مذاکره می‌کند.

ژیو وانگ، دانشجوی دانشگاه پرینستون آمریکا و متهم به جاسوسی روز شنبه در مقابل مسعود سلیمانی، پژوهشگر ایرانی متهم به نقض تحریم‌های آمریکا در فرودگاه زوریخ در سوئیس مبادله شد. مقامات تهران و واشینگتن ابراز امیدوار کرده اند که تعداد بیشتری از زندانیان آزاد شوند. 

بیشتر از