ترامپ فرمان اجرایی را امضا کرد که یهودیت را ملیت می‌خواند

کاخ سفید این امر را مبارزه با یهودی‌ستیزی در محیط‌های دانشگاهی آمریکا توصیف کرده

«جرد کوشنر» داماد ترامپ رئیس جمهور را تشویق کرد تا این فرمان را امضا کند- REUTERS/Tom Brenner

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، یک فرمان اجرایی را امضا خواهد کرد که به موجب آن، یهودیت به عنوان یک ملیت، و نه فقط یک مذهب، شناخته خواهد شد. کاخ سفید این امر را مبارزه با یهودی‌ستیزی در محیط‌های دانشگاهی آمریکا توصیف کرده است.

این اقدام پیشاپیش از سوی حامیان آزادی بیان مورد انتقاد قرار گرفته است. آنها نگرانند که تعریف گسترده‌تر از یهودی‌ستیزی، به ابزاری برای محدود کردن انتقاد از دولت اسرائیل بدل شود.  

چند مقام آمریکایی به خبرگزاری «آسوشیتدپرس» گفتند که این فرمان، تعریف دولت فدرال از یهودی‌ستیزی را گسترده‌تر کرده است و در اجرای قوانین ضد تبعیض در محیط‌های دانشگاهی، مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

رئیس جمهوری آمریکا خود پیش‌تر چندین بار استعاره‌های ضد یهود، از جمله با اظهارنظر درباره رابطه یهودیان و پول، به‌کار برده است. اما از دیگر سو، او خود را بسیار با اسرائیل هماهنگ كرده است. برای مثال، به اقداماتی مانند انتقال سفارت آمریكا از تل‌آویو به اورشلیم و عقب‌نشینی از سیاست چهل ساله دولت آمریکا در مورد ساخت شهرک‌های اسرائیلی در کرانه باختری اشغالی، دست زده است. ترامپ در توجیه این چرخش در سیاست آمریکا گفته بود که دیگر این شهرک سازی‌ها را مغایر با قوانین بین‌المللی نمی‌داند.

 

انتظار می‌رود که ترامپ به وزارت آموزش و پرورش آمریکا دستور دهد که تعریف «ائتلاف بین‌المللی یابود هولوکاست» از یهودی‌‌ستیزی را بازبینی کند. این تعریف، بر پایه فصل ششم قانون حقوق مدنی آمریکا، می‌تواند انتقاد از اسرائیل را نیز شامل شود. این تعریف می‌گوید که یهودی‌ستیزی ممکن است شامل «هدف قرار دادن دولت اسرائیل» باشد. اما یکی از مقامات رسمی آمریکا به «آسوشیتدپرس» گفت که دستور ترامپ، قصد ندارد آزادی بیان یا سرکوب «جنبش بایکوت، تحریم و عدم سرمایه‌گذاری و تحریم اسرائیل» را محدود کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دولت اسرائیل از متحدان خود خواسته است كه «جنبش تحریم اسرائیل» را متوقف سازند. این جنبش، همزمان با طرح گسترده آن در محیط‌های دانشگاهی آمریکا، باعث بروز تنش‌هایی نیز شده است. حامیان جنبش تحریم، یهودی‌ستیز بودن آن را رد می‌کنند و می‌گویند که انتقاد آنها معطوف به سیاست‌های دولت اسرائیل در قبال فلسطینی‌هاست، نه یهودیان.

یک مقام دیگر آمریکایی به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت که فرمان ترامپ، در واقع واکنشی است به افزایش هشدار دهنده تعداد حوادث یهودی‌ستیزانه در محیط‌های دانشگاهی آمریکا. این فرمان، به دانشجویان یهودی که به دلایل مذهبی مورد تبعیض واقع شده‌اند، همان حقوقی را اعطا می‌کند که دانشجویان سیاه‌پوست قربانی نژادپرستی از آن بهره‌مند هستند.

بر پایه اعلام «اتحادیه مبارزه با افتراپراکنی و افراطی‌گری»، تبليغات کنونی سفیدپوستان نژادپرست در دانشگاه‌های آمريكا، نسبت به سال تحصيلی كه در ماه می به پايان رسيد، ۷ درصد افزايش داشته است.

به گزارش نیویورک تایمز، ترامپ در واقع از سوی دامادش، «جرد کوشنر»، که از مشاوران ارشد کاخ سفید نیز است، تشویق شد تا این فرمان را امضا کند.

ائتلاف یهودیان جمهوری‌خواه، از این اقدام ابراز شادمانی کرد. رئیس این مرکز، سناتور پیشین «نورم کولمن»، آن را «لحظه‌ای واقعاً تاریخی و مهم برای یهودیان آمریکایی» توصیف کرد و ترامپ را «یهود دوست‌ترین رئیس جمهوری» در تاریخ ایالات متحده آمریکا دانست.

© The Independent