کاهش بی سابقه محبوبیت حزب الله در اردن

سلول های خفته حزب الله در اردن، تهدیدی برای امنیت این کشور است

شماری از نیروهای انتظامی اردن.  عکس از: ‏AFP‏ ‏ (اندیپندنت عربی)

پس از این که هبه اللبدی، شهروند اردنی در ماه نوامبر گذشته از زندان های اسرائیل آزاد شد، مردم اردن این دختر 24 ساله را به عنوان الگوی شجاعت و مقاومت معرفی می کردند و در شبکه های اجتماعی، همدردی خود را با این شهروند اردنی رها شده از اسارت اسرائیل ابراز می کردند. اما هنگامی که هبه اللبدی ‏به ستایش سازمان حزب الله و رهبر آن، حسن نصر الله پرداخت، رفتار ملت اردن با وی به شدت تغییر کرده و کاربران شبکه های اجتماعی سخنانش را مورد انتقاد قرار دادند، زیرا بسیاری از مردم اردن، رهبر حزب الله و شبه نظامیان وابسته به این حزب را به عنوان یک گروه استفاده جو و تفرقه انداز می شناسند. البته در سال 2006، محبوبیت حزب الله در شماری از کشورهای منطقه از جمله اردن، افزایش قابل ملاحظه ای یافته بود اما تحولات اخیر و حادثه آزادی هبه اللبدی نشان داد که محبوبیت حزب الله در اردن به شدت کاهش یافته است. در گذشته، ملت اردن، رهبر سازمان حزب الله را به عنوان محرک مقاومت علیه اسرائیل می دانست و از وی تقدیر می کرد و آوارگان فلسطینی نیز با توجه به همین اندیشه، عکس های حسن نصر الله را  در اردوگاه های خود بلند می کردند. اما در پی افشا شدن اهداف سازمان حزب الله، حسن نصر الله محبوبیت خود را در اردن به سرعت از دست داد و پرچم سازمان حزب الله در موارد بسیاری به آتش کشیده شد، افزون بر آن، مردم اردن که در گذشته، رهبر حزب الله را به عنوان الگوی مقاومت یاد می کردند، اکنون در برخی از شبکه های اجتماعی او را به عنوان یک شیاد حیله گر معرفی می کنند.

منابع نزدیک به ملک عبد الله دوم، پادشاه اردن، به اندیپندنت عربی اظهار داشتند که پادشاه اردن، در موارد بسیاری در برابر مواضع حزب الله ابراز نارضایتی می کند و اقدامات این سازمان را به عنوان ماجراجویی توصیف می کند، به ویژه پس از این که نقش منفی حزب الله در تحولات سوریه برای همگان آشکار شد. در سال 2016، هنگامی که وزرای کشور در کشورهای عربی، حزب الله را به عنوان یک سازمان تروریستی معرفی کردند، اردن نیز این تصمیم را مورد حمایت قرار داد، اما بنا به برخی ملاحظات، موضع گیری خود را در قبال حزب الله به صورت رسمی اعلام نکرد. اما در پرتو همین تصمیم گیری، مقامات امنیتی اردن، افراد وابسته به حزب الله را در اردن تحت نظارت قرار داده و تمام تحرکات آن ها را زیر نظر داشتند.

در همین راستا، ماهر ابوطیر، یکی از نویسندگان اردنی معتقد است که اغلب شهروندان اردنی، حزب الله را یک گروه فرقه گرا دانسته و هیچ اعتمادی به شعارهای آن ندارند، اما شمار اندکی از مردم تا هنوز حسن نصر الله را به عنوان رمز مقاومت می دانند و حاضر به پذیرش هیچ انتقادی در مورد رهبر حزب الله نمی باشند. ماهر ابوطیر، علاوه می کند با آن که اردن نقش مستقیمی در بسیاری از تحولات منطقه ندارد، اما در اغلب موارد ناگزیر است متحمل خسارت های ناشی از تحولات خاورمیانه شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ناظران عقیده دارند که قلمرو اردن تا هنوز از سلول های خفته حزب الله پاکسازی نشده است و در پرتو افزایش تنش میان اردن و حزب الله، این سلول های خفته می توانند امنیت اردن را تهدید کنند. آن چه منجر به تشدید نگرانی می شود این است که چند سال پیش یکی از شبکه های تلویزیونی اسرائیل، پرده از وجود یک واحد وابسته به حزب الله به نام "واحد 1800"، برداشت که در تلاش برای ترویج تشیع در کشورهای اردن، فلسطین و مصر بود. به گفته شبکه تلویزیونی یاد شده، فرمانده "واحد 1800" حزب الله، مسئولیت رهبری گروه دیگری را نیز به دوش داشت که مأموریت افراد آن، آسیب رساندن به منافع اسرائیل در اردن، مصر و کرانه باختری بود.

در سال 2011 و پس از این که احتمال پیوستن اردن به جنبش بهار عربی مطرح شد، نگرانی ها در مورد دخالت حزب الله در امور داخلی اردن به ویژه از طریق برخی از گروه های چپ گرا و سازمان اخوان المسلمین، افزایش یافت. با آن که گروه های چپ گرا موضع خود را در قبال حزب الله حفظ کردند، اما سازمان اخوان المسلمین با در نظر داشت اقدامات حزب الله در سوریه و سیاست های فرقه گرایی این سازمان، همسویی خود را با حزب الله کاهش داد.

چندی پیش مرکز مطالعات استراتژیک اردن، نظر سنجی را در مورد دیدگاه های مردم اردن نسبت به سازمان حزب الله انجام داد، نتایج به دست آمده از این نظر سنجی بیانگر کاهش شدید تعداد افرادی بود که در گذشته حزب الله را به عنوان جنبش مقاومت تلقی می کردند.

البته اردن پیوسته نگران اقدامات تهدید آمیز حزب الله است، طوری که در سال 2015، هفت تن از شهروندان اردنی که قصد انجام فعالیت های را به سود حزب الله داشتند، از سوی مقامات امنیتی بازداشت شدند. افزون بر آن، از سال 2006 تا کنون افراد وابسته به حزب الله پیوسته سعی دارند نیروهای آمریکایی مستقر در اردن را هدف حمله قرار دهند. در سال 2008 و پس از تجاوز اسرائیل به نوار غزه، افراد وابسته به حزب الله تلاش کردند یکی از شعبه های کافی شاپ "استار باکس" و سفارت اسرائیل در پایتخت اردن را مورد حمله قرار دهند.

به گفته سرویس های امنیتی اردن، در سال 2011 حزب الله برخی از اتباع اردن را به منظور انجام عملیات نظامی علیه اسرائیل جذب کرد و با آن ها از طریق اینترنت در تماس و همکاری بود.

علاوه بر آن، در سال 2007، مقامات اردن به یک هواپیمای ایرانی که از تهران به مقصد بیروت در حرکت بود، اجازه عبور از فضای اردن را نداده و هواپیما را وادار به نشست در یکی از فرودگاه های اردن کردند، هواپیمای یاد شده حامل سلاح و مهمات نظامی برای حزب الله بود، این مسئله نگرانی اردن را در پیوند به حزب الله بیشتر از پیش افزایش داد. دولت اردن در آن زمان، با ارسال پیامی به دمشق تأکید کرد که حمایت سوریه از فراهم کردن زمینه برای انتقال کمک های ایران به حزب الله بایستی متوقف شود و البته به هیچ صورتی از طریق حریم هوایی اردن صورت نگیرد. 

https://www.independentarabia.com

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

© IndependentArabia

بیشتر از دیدگاه