شمخانی پس از قطع اینترنت و سرکوب، قربانیان را تفکیک می‌کند

شروع ماموریت جدید دبیر شورای عالی امنیت ملی با مجوز آیت‌الله خامنه ای از غرب تهران

شمخانی در راهپیمایی ۲۹ آبان معترضان را اراذل و اوباش خوانده بود /ASIF HASSAN / AFP

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی و نماینده رهبر جمهوری اسلامی صبح روز پنجشنبه با گروهی رسانه‌ای به غرب تهران رفت.

آنگونه که در رسانه‌های داخلی ایران اعلام شده، هدف از این اقدام ملاقات با گروهی از خانواده‌های جانباختگان اعتراض‌های آبان‌ماه‌ بوده است. هرچند که در متن خبر اعلام نشده این دیدارها با چه خانواده‌هایی انجام شده است.

اغلب خبرگزاری‌های داخلی از جمله باشگاه خبرنگاران جوان، ایلنا و ایرنا متن یک خبر مشترک را که بیشتر به نظر می‌رسد بیانیه‌ای از قبل تنظیم شده‌ است، روی خروجی خود قرار داده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این گزارش آمده که شمخانی صبح پنجشنبه با سفر به شهرستان‌های غرب استان تهران با خانواده جان‌باختگان حوادث آبان‌ماه دیدار کرده و از عزم مسئولان نظام برای ترمیم خسارت‌ها و کاهش آلام خانواده شهدا و جانباختگان سخن گفته است.

همزمان فارس گزارش داد، عبدالرحیم موسوی، فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران به اتفاق جمعی از معاونان خود با حضور در ستاد فرماندهی نیروی انتظامی با سردار "حسین اشتری" دیدار و گفت و گو کرد. به گزارش این خبرگزاری نزدیک به سپاه، فرمانده کل ارتش  ضمن قدردانی از فرمانده و مجموعه نیروی انتظامی در مدیریت مقتدرانه و هوشمندانه در کنترل ناآرامی های اخیر،گفت: «بنده به عنوان یک شهروند و همکار به شما و مجموعه نیروی انتظامی، خدا قوت می گویم».

شمخانی در حالی به غرب تهران رفت که قبلا در گزارشی که برای رهبر جمهوری اسلامی ارسال کرده بود، پیشنهاد کرده بود، آن دسته از افرادی که به گفته او اغتشاش‌گر نبوده‌اند و در اعتراض‌ها یا درگیری با نیروهای امنیتی شرکت نداشته و جان خود را از دست داده‌اند، شهید محسوب شوند و برای آنها دیه در نظر گرفته شود. 

ایرنا در این زمینه نوشت: «شمخانی طی نامه‌ای به رهبرجمهوری اسلامی درخواست مدیریت وضعیت جان‌باختگان و مصدومین حوادث بعد از اصلاح قیمت بنزین را مطرح کرد؛ درخواستی که به گفته ایرنا آیت‌الله خامنه‌ای آن را بی‌پاسخ نگذاشت و گفت: «هرچه سریع‌تر انجام شود و نسبت به افراد مشکوک در هر گروه با جهتی که به رأفت اسلامی نزدیک‌تر است، عمل شود.» در ادامه این گزارش در توصیف «شهید» آمده است: «بر اساس آخرین آیین‌نامه تعیین و احراز مصادیق شهید و ایثارگر که در سال ۹۳ به تصویب هیئت‌وزیران رسیده است، «شهید» به فردی گفته می‌شود که «ازنظر مأموریت، وظایف و اهداف تعیین‌شده همانند شهید است، ولی ازلحاظ شرایط وقوع یا محل شهادت متفاوت می‌باشد.»  و «کشته‌شده» نیز به افرادی گفته می‌شود که «مرگ ناشی از عوامل و افراد دیگر و حوادث و سوانح یا عمل مقتول» داشته‌اند. البته در ماده دو این آیین‌نامه نیز تأکید شده است: «افرادی که آیت‌الله خامنه‌ای آنان را طی فرمان خاص به‌عنوان شهید اعلام نماید»، نیز در این دایره قرار دارند.»

این درحالی است که شمخانی امروز مدعی شده که پیش از ۸۵ درصد از جانباختگان در اعتراض‌های آبان‌ماه در هیچ اعتراضی شرکت نداشته و به صورت مشکوک با سلاح سرد و گرم برای اجرای پروژه کشته‌سازی از سوی معاندین کشته شده‌اند. پروژه‌ای که مقامات جمهوری اسلامی از آغاز سعی در القای آن داشته‌اند، هرچند که تصاویر متعددی از شلیک مستقیم نیروهای امینتی به سر و سینه معترضان از فاصله نزدیک موجود است. 

شهرهای غرب تهران که شمخانی به آنها سفر کرده، شاهد یکی از خشن‌ترین سرکوب‌ها در جریان اعتراض‌های مردمی‌ آبان‌ماه بودند. سایت کلمه تعداد کشته‌ها در شهریار را ۱۰۸ نفر برآورد کرده است. 

شمخانی در بخش دیگری از اظهارات‌اش از استانداران سراسر کشور خواسته که با توجه به اختیارات ویژه‌ای که از رئیس‌جمهور دارند، نسبت به ترمیم خسارت‌های وارده اقدام کنند.

گفتنی است لیلا واثقی، فرماندار قلعه حسن‌خان، احتمالا با همین اختیاراتی که شمخانی به آن اشاره کرده در برابر دوربین روزنامه ایران گفت که به ماموران دستور داده به روی معترضان تیراندازی کنند. گزارش‌های غیر رسمی حاکی از آن است که در جریان تیرانداز‌های در قلعه‌ حسن خان، ۸ نفر از معترضان جان خود را از دست داده‌اند.

اظهارات امروز دبیر شورای عالی امنیت ملی در حالی مطرح می‌شود که به گفته مقامات دولت، این شورا تا کنون مانع انتشار آمار مربوط به کشته‌شدگان در اعتراض‌های آبان‌ماه است و این درحالی است که منابع متعددی در دولت و مجلس به طور تلویحی اعلام کرده‌اند که آمار دقیق کشته‌ها موجود است اما مجوز اعلام آن صادر نشده است. 

از سوی دیگر محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات جمهوری اسلامی نیز در زمان قطعی اینترنت در جریان اعتراض‌ها بارها تاکید کرد که تصمیم قطع اینترنت در شورای عالی امنیت ملی اتخاذ شده و وصل دوباره آن نیز در اختیار این نهاد است.

اعتراض‌های مردمی از ۲۴ آبان‌ماه و پس از افزایش سه‌برابری قیمت بنزین در بیش از ۱۰۰ شهر ایران آغاز شد و به سرعت به تظاهرات علیه حکومت و وضعیت وخیم اقتصادی تبدیل شد.

از همان روز نخست اعتراض‌های مردمی با چراغ سبز آیت‌الله خامنه‌ای و شورای عالی امنیت ملی، نیروهای امنیتی به روی جمعیت معترض تیراندازی کردند و از روز دوم اعتراض‌ها نیز اینترنت تقریبا به طور کامل قطع شد.

در فضای سرکوب خشن و ایزوله ایران از جهان خارج که برای بیش از یک هفته ادامه داشت، به گزارش عفو بین‌الملل ۲۰۸ نفر و به گزارش نیویورک‌تایمز تا از ۴۵۰ نفر و احتمالا صدها نفر بیشتر جان خود را از دست دادند. تعداد بازداشتی‌ها نیز بیش از ۷ هزار نفر اعلام شده است.

با گذشت سه هفته از این اعتراض‌ها، شورای عالی امنیت ملی همچنان مجوز اعلام آمار کشته‌ها، بازداشتی‌ها و زخمی‌های این اعتراض‌ها را صادر نکرده است.

علی شمخانی در جریان گردهمایی طرفداران جمهوری اسلامی در ۲۹ آبان‌ماه که برای مقابله با اعتراض‌های مردمی سازماندهی شد، معترضان را «اراذل و اوباش»، «منافق» و «سلطنت‌طلب» خواند و گفت همه آنها شناسایی خواهند شد و به سزای اعمال خود می‌رسند.

رهبر جمهوری اسلامی به فاصله کوتاهی پس از شروع اعتراض‌های مردمی در ایران در سخنرانی خود آنها را اشرار خواند که با جهت‌گیری از سلطنت‌طلبان و گروهک مجاهدین دست به آشوب و اغتشاش زده‌اند.

پس از آن همه مقامات سه قوه در توصیف اعتراض‌های مردمی از واژه‌های رهبر جمهوری اسلامی استفاده کردند و رئیس‌جمهور ایران نیز مردم را تهدید کرد که دوربین‌های مداربسته سطح شهر آنها را شناسایی می‌کند.

بیشتر از