امانوئل مکرون: ادامه حبس اتباع فرانسوی در ایران غیر قابل قبول است

وکیل فریبا عادلخواه و رولاند مارشال: بر سر آزادی موکلان‌ام اختلاف نظر وجود دارد

امانوئل مکرون در حال سخنرانی در کاخ الیزه، ۱۰ دسامبر ۲۰۱۹/LUDOVIC MARIN / AFP

درحالی که امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه ادامه حبس دو تبعه این کشور در ایران را غیر قابل قبول خوانده و خواستار آزادی فوری آنها شده است، گزارش‌ها حاکی از آن است که در قوه قضاییه ایران بر سر آزادی فریبا عادلخواه، استاد دانشگاه و رولاند مارشال دوست او، اختلاف نظر وجود دارد.

مکرون همزمان با روز جهانی حقوق بشر در حساب توییتر خود نوشت که من در این روز به فریبا عادلخواه و رولاند مارشال، هموطنانم و خانواده‌های آنها فکر می‌کنم که در ایران زندانی هستند. مکرون نوشت که قبلا هم این موضوع را با حسن روحانی،‌رئیس‌جمهور ایران مطرح کرد و باز هم در توییتر آن را تکرار می‌کند.

فریبا عادلخواه پژوهشگر  ایرانی-فرانسوی در بنیاد مطالعات عالی علوم اجتماعی پاریس در ۱۷ خردادماه سال جاری هنگامی که به ایران سفر کرده بود در خانه خود بازداشت شد. او در مطالعات خود بیشتر بر روی مسائل جامعه‌شناختی و زنان متمرکز بوده است.

در فاصله کوتاهی پس از انتشار این خبر، اعلام شد که رولاند مارشال دوست و همکار عادلخواه نیز در تهران بازداشت شده است. هرچند اخبار مربوط به مارشال در رسانه‌ها منتشر می‌شد، اما مقامات فرانسوی تا قبل از بازداشت روح‌الله زم،‌مدیر آمد نیوز در ۲۲ مهرماه سال جاری، به طور رسمی در زندان بودن مارشال را تایید نکرده بودند. پس از آنکه پاریس به خبرهای مربوط به بازداشت زم که مقیم فرانسه بود، واکنش نشان داد، اعلام کرد که خواستار آزادی دو تبعه‌اش یعنی فریبا عادلخواه و رولاند مارشال است.

روز سه‌شنبه، سعید دهقان، وکیل مدافع عادلخواه و مارشال به ایسنا گفت که بازپرس پرونده با آزادی آنها به قید وثیقه موافقت کرده اما معاون دادستان این تصمیم را نپذیرفته است. به گفته دهقان به دلیل این مخالفت، اکنون دادگاه انقلاب باید در مورد پرونده تصمیم‌گیری کند.

سعید دهقان افزود: «از آنجا که شش ماه از بازداشت موقت موکلینم گذشته و مدت قانونی بازداشت هم پیش از این تمام شده بود، صدور قرار وثیقه، با توجه به شرایط پرونده کاملاً درست بوده است.  در حالی که این تصمیم ولو با تاخیر، قانونی بود ولی اتفاقی که رخ داده این است که معاون دادستان با نظر قاضی پرونده مخالفت کرده است».

دهقان تصریح کرد: «از آنجا که پرونده در دادسرای امنیت اوین (شهید مقدس) بود، با این اختلافی که بین بازپرس و معاون دادستان پیش آمده است؛ پرونده باید جهت رفع اختلاف و تصمیم‌گیری به دادگاه صالح ارسال شود که در اینجا مرجع مورد نظر، دادگاه انقلاب است».

دهقان تصریح کرد: «ما منتظر تصمیم درست و قانونی دادگاه انقلاب در رابطه با اختلاف نظر بین قاضی پرونده و معاون دادستان هستیم».

این وکیل دادگستری گفت: «در ملاقاتی که به اتفاق همکارم آقای بهزادی با موکلین داشتیم، آنها از این بلاتکلیفی طولانی که به ماه هفتم هم رسیده بسیار عذاب می کشند و ناراحت هستند و به طور خاص خانم عادل خواه بسیار ضعیف و نحیف شده است».

هرچند هنوز اتهام قطعی این عادلخواه و مارشال اعلام نشده، برخی اینگونه گمانه‌زنی می‌کنند که احتمالا اتهام عادلخواه همکاری با دولت خارجی و نفوذ است و مارشال هم در ارتباط با روابط دوستانه‌ای که با او داشته بازداشت شده است. موضوعی که دهقان نیز در اوایل مهرماه به آن اشاره کرده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این نخستین باری نیست که مقامات فرانسوی درخواست آزادی اتباع خود از ایران را مطرح می‌کنند. اما مقامات تهران تا کنون به این درخواست پاسخ مثبت نداده‌اند. از سوی دیگر تابعیت دوگانه در جمهوری اسلامی پذیرفته شده نیست و مقامات تهران می‌گویند که به پرونده عادلخواه با توجه به تابعیت ایرانی او رسیدگی می‌کنند و اصولا دخالت پاریس در این زمینه را بی‌اساس می‌دانند.

توییت مکرون که خواستار آزادی دو تبعه فرانسوی شده در حالی منتشر شده که در روز شنبه این هفته ایران ژیائو وانگ، شهروند آمریکایی متهم به جاسوسی را در مقابل مسعود سلیمانی، پژهشگر ایرانی متهم به نقض تحریم‌ها در آمریکا آزاد کرد.

محمد‌جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران پس از این مبادله زندانیان گفت که تهران آماده توافقی جامع برای آزادی همه زندانیان است و اکنون توپ در زمین آمریکا قرار دارد.

البته او اشاره‌ای نکرد که تنها در مورد چهار زندانی آمریکایی باقی مانده در ایران (و رابرت لوینسون، مامور سابق اف‌بی‌آی که از ۱۲ سال قبل در ایران ناپدید شد) سخن می‌گوید یا مبادله زندانیان شامل دیگر اتباع خارجی از جمله زندانیان فرانسوی و بریتانیایی نیز می‌شود.