نگاهی به نقش پر اهمیت کشورهای عربی در مبارزه علیه تروریسم

حادثه فلوریدا و لابی گری برای تیره کردن روابط میان آمریکا و جهان عرب

آمبولانس های صلیب سرخ در مقابل ورودی پایگاه نظامی پنساکولا در ایالات فلوریدا. عکس از: ‏AFP‏ ‏ ‏(اندیپندنت عربی) ‏

پس از ماجرای تیر اندازی یک افسر نیروی هوایی عربستان سعودی در پایگاه هوایی پنساکولا در ایالت فلوریدای آمریکا، برخی از رسانه‌های آمریکایی از ارتباط عرب‌ها به ویژه سعودی‌ها با تروریسم سخن گفتند.

ماجرای فلوریدا، واکنش به حمله تروریستی به برج‌های دو قلوی نیویورک و ساختمان پنتاگون در ۱۱ سبتامبر ۲۰۱۱ را به یاد می‌آورد، در آن حادثه که به دستور اسامه بن لادن، رهبر القاعده صورت گرفت، نیز ۱۴ نفر از اتباع عربستان سعودی مشارکت داشتند؛ از این جهت لبه تیز تبلیغات رسانه‌ها به صورت اغلب متوجه عربستان سعودی بود.

البته واکنش‌ها و تیلیغاتی که در آن زمان صورت گرفت بیشتر ناشی از ترس و نگرانی بوده و در آن زمان تا حد زیادی طبیعی به نظر می‌رسید، اما تبلیغات امروز که به گونه مستقیم عربستان سعودی را هدف قرار داده است بخشی از آن را می توان تبلیغات سازمان یافته دانست که توسط لابی‌هایی راه اندازی شده است که مخالف بهبود روابط میان جهان عرب و ایالات متحده، می‌باشند، به ویژه لابی های ایرانی و اخوانی.

اما پس از گذشت ۱۹ سال از ماجرای ۱۱ سپتامبر، امروز برای همه روشن شده است که تروریسم مرز و قوم نمی‌شناسد و گروه‌هایی که در غرب به نام «جهادی‌ها» و در جهان عرب به نام «تکفیری‌ها» خوانده می‌شوند مانند سازمان‌های«القاعده» و «داعش» و امثال آن‌ها، می‌توانند با استفاده از ابزارهای مختلف از جمله اینترنت، در هر کشوری سربازگیری کرده و مراکز نظامی و غیر نظامی را در هرجا که خواسته باشند مورد حمله قرار دهند، برای آن‌ها فرقی ندارد که هدف مورد نظر اسلامی، عربی و سعودی باشد یا غربی و آمریکایی.

رخنه در ارتش‌ها و حمله بر پایگاه ‌های نظامی توسط تروریست‌ها گذشته طولانی دارد؛ تاریخ نشان می‌دهد که چگونه تروریسم از چند دهه به این سو توانسته دست به حملات تخریب‌کارانه در سراسر کشورهای عربی، اروپایی و آمریکایی بزند؛ رخنه در ارتش مصر و ترور رئیس جمهور آن انور سادات در ۱۹۸۱ و کشته شدن ۱۳ نفر از افراد ارتش آمریکا در ۲۰۰۹ توسط نضال مالک حسن، افسر ارتش آمریکا در پایگاه نظامی «فورت هود» تکساس، برخی از این نمونه‌ها است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از این جهت لازم است تا به بهانه رویداد پنساکولا، افکار عمومی آمریکا در رابطه به موضع عرب‌ها در قبال تروریسم، آگاه کرده شود و تحولات ژرفی که در این رابطه در جهان عرب به وجود آمده است، بایستی به مردم آمریکا روشن گردد.

 از جمله در عربستان سعودی، تلاش‌های سخت و مبارزات پیگیر شاهزاده محمد بن سلمان، ولی عهد عربستان سعودی بر ضد افراط‌گرایی ستودنی است؛ وی پس از این‌که سمت ولیعهدی را در عربستان سعودی بر عهده گرفت تا کنون گام های بلندی در این راستا بر داشته است. تأسیس «مرکز جهانی مبارزه با افراط‌گرایی» در مه ۲۰۱۷ در ریاض و تغییر محتوای کتاب‌های درسی مدارس سعودی به هدف ریشه کن کردن اندیشه‌های افراطی و تکفیری و تربیت شهروندان بر اساس اعتدال و میانه روی را می توان برخی از این تلاش ها دانست. افزون بر آن، نیروهای نظامی عربستان سعودی سال‌ها است که در جنگ مسلحانه بر ضد گروه تروریستی داعش در داخل و خارج عربستان، مشارکت فعال داشته و دارد.

هم‌چنان تلاش‌های مصر در مبارزه با افراط‌گرایی به ویژه پس از قیام مردمی سال ۲۰۱۳ بر ضد حاکمیت اخوان المسلمین و جنگ مسلحانه این کشور بر ضد داعش و القاعده در شبه جزیره سینا و جنگ فرهنگی و عقیدتی آن بر ضد اندیشه‌های تروریستی و افراط‌گرایانه از طریق دانشگاه ازهر، قابل یاد آوری می‌باشد.

به همین ترتیب کشور امارات متحده عربی نیز در مبارزه بر ضد افراط‌گرایی و تروریسم تا هنوز از هیچ کوششی دریغ نکرده است. این کشور از سال ۲۰۱۳ به این سو مبارزه سختی را بر ضد سازمان‌های تروریستی و تکفیری راه انداخته و با توسل به شیوه‌های تحقیقی و اکادمیک، لیست بلندی از سازمان‌ها و گروه‌های افراط‌گرای فعال در اروپا و آمریکا را تهیه و افشا کرده است.

 حقایق یاد شده در بالا نشان می‌دهد که اگر یک تروریست در ارتش عربستان سعودی رخنه کرده و خود را به آمریکا می‌رساند و در آنجا دست به جنایتی می زند، معنایش این نیست که عربستان سعودی و یا سایر کشورهای عربی، کاری در جهت مبارزه با تروریسم انجام نداده و نمی‌دهند.

جامعه آمریکا بایستی از حقیقت اوضاع و تلاش های جهان عرب در راستای مبارزه با تروریسم آگاهی پیدا کند و مردم آمریکا باید بدانند که اگر نیروهای آمریکایی در افغانستان، عراق و سوریه و نیروهای مشترک آمریکایی و فرانسوی در آفریقا، به طور مستقیم با تروریسم می‌جنگند، تلاش‌ها و مبارزات کشورهای عربی در مسیر مبارزه علیه افراط‌گرایی و تکفیری‌گری نیز نباید نادیده گرفته شود.

هم‌چنان همه باید بدانند که افراد فریب‌خورده‌ای که توسط سازمان‌های تروریستی شکار می‌شوند و به دستور آن‌ها دست به جنایتی می‌زنند، از هیچ کشور و ملیتی نمایندگی نمی‌کنند، آن‌ها تنها از شبکه‌های تروریستی و تکفیری نمایندگی می‌کنند که هم عرب ها را هدف قرار می‌دهند و هم آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها را و هیچ فرقی میان آن‌ها قایل نیستند.

آری! حقایق باید روشن شود تا لابی‌های فعال در غرب، نتوانند در روابط میان آمریکا و ائتلاف عربی خدشه‌ای وارد کنند.

https://www.independentarabia.com

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

© IndependentArabia

بیشتر از دیدگاه