نامه رضا پهلوی به آنتونی گوترش درباره سرکوب شدید مردم ایران

ولیعهد پیشین ایران از دبیرکل سازمان ملل خواست جلوی کشتار مردم ایران را بگیرند

 ولیعهد پیشین ایران می‌گوید سرکوب مردم ایران مصداق نسل‌کشی‌ست-PIERRE VERDY / AFP

شاهزاده رضا پهلوی با نوشتن نامه‌ای سرگشاده به آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، با اشاره به حوادث اخیر در ایران و سرکوب خونین مردم توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی، از سازمان ملل خواست تا با استفاده از «تمام امکانات و ابزارهای در دسترس» این سازمان برای «جلوگیری از کشتار مردم ایران» توسط جمهوری اسلامی اقدام کند. 

در نامه رضا پهلوی آمده است: «سازمان ملل متحد که پاسداری از حقوق بشر را به عنوان یک وظیفه اصلی خود پذیرفته، دیگر نمی‌تواند در سکوت به تماشا بنشیند؛ بلکه باید به اقداماتی فوری و ضروری دست بزند تا کشتار مردم ایران از سوی جمهوری اسلامی متوقف شود».

در این نامه هم‌چنین با اشاره به کشتار خونین مردم شهرهای مختلف ایران توسط نیروهای نظامی و امنیتی جمهوری اسلامی تاکید شده و آمده است «سرکوب وحشیانه و قتل عام ایرانیان در پی نابودی ملت و تاریخ ایران است». 

 

به نوشته ولیعهد پیشین ایران، سرکوب وحشیانه مردم توسط نیروهای امنیتی مصداق «نسل‌کشی» است و بازداشت‌های سیستماتیک، شکنجه و کشتن بسیاری از ایرانیان به خاطر هویت فرهنگی و آرمان‌های ملی‌شان مصداق «جنایت علیه بشریت» است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این نامه آمده است که «اگرچه شروع اعتراضات مردمی در ایران به دلیل بالارفتن ناگهانی قیمت بنزین بوده است اما ریشه نارضایتی مردم ایران از رژیم جمهوری اسلامی‌ست». 

شاهزاده رضا پهلوی هم‌چنین به قطعی کامل اینترنت در دوران اعتراضات گسترده مردمی نیز اشاره کرد و هدف از این اقدام را «جلوگیری از نظاره قتل‌عام بی‌پروایانه‌ی معترضان ایرانی توسط جهانیان» نامید. 

پس از شروع اعتراضات گسترده مردمی در شهرهای مختلف کشور، رهبر جمهوری اسلامی در اولین واکنش این اعتراضات را به جریان‌های مخالف نظام و «خاندان پهلوی»  نسبت داد. سخنانی که البته با واکنش صریح و قاطع شهبانو پهلوی و شاهزاده رضا پهلوی مواجه شد.

بیشتر از