اختصاصی ایندیپندنت فارسی؛ نقش یک دادستان ناشناس در آغاز درگیری‌های روستای دانیال

در پی شلیک نیروهای انتظامی، سیامک کلاری و میرزاعلی کلاری دو جوان روستای دانیال کشته شدند

دو جوان کشته‌شده در روستای دانیال متل‌قو - ایندیپندنت فارسی

پیکر سیامک کلاری و میرزاعلی کلاری، دو جوان اهل روستای دانیال از توابع بخش متل‌قو (سلمان‌شهر) در شهرستان عباس‌آباد که روز شنبه با شلیک ماموران نیروی انتظامی متل‌قو در مازندران کشته شدند، یکشنبه ۲۷ فروردین با حضور مردم منطقه تشییع و به خاک سپرده شد.

افراد مطلع محلی به ایندیپندنت فارسی گفتند ماموران پلیس به شکم و پهلوی سیامک کلاری پنج گلوله شلیک کردند که باعث شد او درجا کشته شود. میرزاعلی کلاری نیز در راه انتقال به بیمارستان جان سپرد.

این در حالی است که نیروهای سپاه پاسداران از شامگاه شنبه در تلاش بودند پیکر این جوانان را از سردخانه شهسوار (تنکابن) بربایند و مانع از تشییع عمومی پیکر آن‌ها شوند، اما با مقاومت مردم محلی و اعضای خانواده جان‌باختگان مواجه شدند. اهالی خشمگین روستای دانیال شنبه‌شب، حجت‌الاسلام محمود موسوی آملی، امام‌جمعه عباس‌آباد، و جواد اصلانی، فرماندار این شهرستان را که در بهداری متل‌قو حاضر شده بودند، کتک زدند.

یکی از کارمندان اداره اوقاف شهرستان عباس‌آباد، در گفت‌وگو با ایندیپندنت فارسی، جزئیات حوادث خونین روز شنبه در روستای دانیال متل‌قو را شرح داد و به نقش پررنگ یک دادستان در آغاز درگیری‌ها اشاره کرد.

این کارمند دولتی، که نخواست نامش فاش شود، گفت: «۱۱ سال قبل، فردی با حمایت اداره اوقاف عباس‌آباد ادعای وقفی بودن بخش عمده‌ای از مراتع روستای دانیال و همچنین بخش‌های کلادکوتی، جمشیدآباد، گرجی‌سرا و شهرک صنعتی را مطرح و پرونده‌ای را باز کرد. مردم محلی و ساکنان این زمین‌ها نیز هر بار ادعای اوقاف را رد کردند و حتی دادگاه‌های مازندران دو بار هم به نفع مردم محلی رای دادند؛ چون به نظر می‌رسد آن فرد با همکاری کارمندان اوقاف، سندسازی جعلی انجام داده‌اند. اما ناگهان دیروز[شنبه] یک دادستان از تهران به منطقه ما سفر کرد و همراه با ماموران اداره اوقاف و پلیس، تلاش کردند منزل چند روستایی را تخریب کنند.»

او افزود:‌ «این افراد ابتدا به دفتر شورای روستای دانیال رفتند و از اعضای این شورای خواستند با آن‌ها برای تصاحب ۱۰ هکتار از مراتع و فنس‌کشی همکاری کنند. وقتی با مخالفت اعضای شورا مواجه شدند، دادستانی که نامش را هم نمی‌دانیم، به یکی از اعضای شورای توهین کرد و در ادامه یک اسپری فلفل را روی صورت او خالی کرد. ماجرا به گوش اهالی روستا رسید و آن‌ها به سمت همان زمین رفتند و کانکسی را که اداره اوقاف در آن محل نصب کرده بود، خراب کردند. سپس کار به واژگون کردن یک خودرو پلیس که همراه دادستان بود، کشید و ماموران پلیس در واکنش، به شکم و پاهای چندین نفر از اهالی روستا شلیک کردند که به فوت سیامک کلاری و میرزاعلی کلاری منجر شد. اصلا مشخص نیست چرا یک دادستان از تهران باید به مازندران بیاید و آغازکننده این دعوای خونین شود. احتمال پرداخت رشوه به او را زیاد می‌دانم.»

این منبع مطلع افزود که ماموران پلیس در برخوردی غیرقانونی، با اسلحه کلت و بدون هشدار قبلی یا شلیک هوایی، نقاط حیاتی بدن این دو فرد معترض را هدف قرار دادند و وضعیت مهدی کلاری، پسرعموی سیامک کلاری، نیز به دلیل اصابت گلوله به بدنش، وخیم است. پنج نفر دیگر از اهالی این روستا نیز اینک در مراکز درمانی بستری‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در ادامه این ماجرا، مردم که از کشته و زخمی شدن اقوام خود خشمگین‌تر شده بودند، به سمت مرکز شهر متل‌قو رفتند و دفتر نمایندگی اداره اوقاف عباس‌آباد در متل‌قو، منزل شخصی رئیس این اداره و مادر او و همچنین دفتر امام جمعه متل‌قو را به آتش کشیدند و تمامی پرونده‌های اداره اوقاف را نابود کردند.

این کارمند اداره اوقاف شهرستان عباس‌آباد می‌گوید: «یکی از مقام‌های شهرستان پس از حضور در محل، توانست آن دادستان را فراری دهد و به همین دلیل، مردم خشم خود را سر دیگر مسئولان محلی خالی کردند. چند مامور سپاه پاسداران هم که شب گذشته قصد داشتند پیکر دو جوان کشته‌شده را از سردخانه شهسوار بربایند، به همراه امام جمعه و فرماندار عباس‌آباد که قصد آرام کردن مردم را داشتند، همگی از اقوام کشته‌شدگان و زخمی‌ها کتک خوردند و پا به فرار گذاشتند.»

پس از شدت گرفتن درگیری‌ها، نیروهای یگان ویژه پلیس استان مازندران از شهرهای نوشهر و ساری به روستای دانیال و شهر متل‌قو اعزام شدند و جوی شبیه به حکومت نظامی بر این مناطق حاکم شد.

مقام‌های استان مازندران تا لحظه تنظیم این خبر مانند موارد مشابه، «افرادی مشکوک، نقاب‌دار و مست» را مقصر شروع درگیری‌ها معرفی کردند اما شمس‌الدین حسینی، یکی از نمایندگان عباس‌آباد، تنکابن و رامسر در مجلس شورای اسلامی، روز یکشنبه در صحن علنی، با انتقاد از عملکرد اداره اوقاف، دادستانی مازندران و نیروی انتظامی، خطاب به رئیس مجلس گفت: «همه این نهادها و مقام‌ها باید در قبال کشته شدن دو روستایی بی‌گناه پاسخگو باشند. بار دیگر ضمن تسلیت به اهالی دانیال و خانواده‌های متوفی، از مردم شریف به دلیل سوءتدبیر جانکاه عذرخواهی می‌کنم و امیدوارم زبان مسئولیت‌پذیر و عذرخواه مسئولان نیز باز شود.»

او افزود: «در این واقعه تلخ و تاسف‌بار در روستای دانیال، در پی سماجت فرد یا افرادی برای تصاحب اراضی مردم به بهانه وقف، مبتنی بر وقف‌نامه‌ای مجهول، دو نفر کشته و تعدادی از اهالی روستا زخمی شدند. ریشه مشکل در نابسامانی امور وقف در کشور و سردرگمی محاکم در صدور آرای ضدونقیض است و نتیجه آن هم کشته شدن مردم می‌شود.»

صحبت‌های نماینده عباس‌آباد در مجلس تاییدکننده صحبت‌های کارمند اداراه اوقاف این شهر با ایندیپندنت فارسی است که روی «غیرقانونی بودن تصاحب زمین‌ها» و «مجهول بودن» وقف‌نامه مورد ادعا تاکید کرده است.

اعمال نفوذ برای تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی، جنگل‌ها و مراتع در کنار برخورداری از رانت‌های اطلاعاتی به دلیل پرداخت رشوه به کارمندان شهرداری‌ها یا ادارات اوقاف از جمله راه‌های زمین‌خواری و کوه و دریا و دشت‌خواری در سال‌های اخیر بوده‌اند. اطلاعات زمین‌های مرغوب یا برنامه‌های توسعه‌ای این زمین‌ها یا عرصه‌ها تنها در اختیار افراد خاصی قرار می‌گیرد و عموم مردم از آن‌ها اطلاعی ندارند. آنان نیز با استفاده از همین رانت‌ها و سهیم کردن کارمندان دولتی، برای تصرف زودهنگام عرصه‌ها اقدام می‌کنند.