مجسمه سازی که مرزهای تبعیض جنسیتی را جابجا کرد

کامیل کلودل، مجسمه ساز فرانسوی، که در راه هنر با قید و بندهای جنسیتی مبارزه کرد


 یکی از معروف‌ترین آثار مجسمه‌ساز فرانسوی به نام «برادر من» یا «رومی جوان» در موزه‌ای در ایتالیا - FRANK PERRY / AFP

«گوگل دودل» ۱۵۵مین سالروز تولد کامیل کلودل، مجسمه ساز فرانسوی، را که در راه هنر با قید و بندهای جنسیتی مبارزه کرد، جشن گرفته است.

کامیل کلودل در روز هشتم دسامبر سال ۱۸۶۴ در «فِر آن تاردِنوا» در شمال فرانسه متولد شد. آثار او در حال حاضر در موزه ملی کامیل کلودل در «نوژان سور سِن» که درسال ۲۰۱۷ افتتاح شد، به نمایش گذاشته شده و همچنین تالار جداگانه‌ای در موزه «رودَن» در پاریس، به او اختصاص یافته است.  

معروف‌ترین آثار کلودل مجسمه ای به نام «والس» است.

 

کلودل در آموزشگاه هنری «آکادمی کولاروسی» در پاریس تحصیل کرد که در آن زمان برخلاف دانشکده هنرهای زیبای پاریس، که زنان را نمی‌پذیرفت، در میان انگشت‌شمار آموزشگاه‌هایی بود که او را برای تحصیل در رشته مجسمه سازی نام نویسی کرد.

در این میان، مجسمه ساز معروف، آلفرد بوشه، کلودل را به مدت سه سال و پیش از آن که به شهر فلورانس مهاجرت کند، زیر حمایت خود گرفت.

به توصیه بوشه، کلودل در سال ۱۸۸۲، همراه با چند مجسمه ساز زن دیگر - از جمله جسی لیبزکُم بریتانیایی، یک کارگاه مجسمه سازی اجاره کرد تا جدا از دانشکده، کارهایش را در محدوده خودش خلق کند.

اما جایگاه هنری کلودل و برجستگی آثار او تنها پس از مرگش شناخته شد. او همچنین به خاطر رابطه پرجوش و خروشش با «اوگوست رودَن» به یاد آورده می‌شود.

کلودل کار با رودن را پس از مهاجرت بوشه به فلورانس آغاز کرد که به سرعت به رابطه‌ای عاشقانه بدل شد.

 

تبعیض جنسیتی که در آن زمان در دنیای هنر راج بود، باعث شد کلودل نتواند برخی از ایده‌های نوآورانه‌اش را به مرحله اجرا در بیاورد. به همین دلیل به همکاری با رودن روی آورد تا از طریق نام او ایده هایش را خلق کند.

این، بدان معنا بود که رودن امتیاز ایده‌های کلودل را به خود اختصاص داد. رابطه آنها زمانی به پایان رسید که رودن مایل به پایان دادن آن نبود و کلودل می‌خواست هنرش به نام خودش شناخته شود.

اما سبک کلودل بسیار شخصی بود و ذائقه محافظهک ارانه زمان آن را نمی‌پسندید و به همین دلیل برایش سفارش چندانی نمیآمد. کلودل به تدریج در فقر و تهیدستی گرفتار بحران روحی شد.

 

در سال ۱۹۱۳ برادرش او را در یک بیمارستان روانی بستری کرد که پس از سی سال در همان جا درسال ۱۹۴۳ درگذشت. در پرونده او نوشته شده که کلودل از «عارضه اضطراب و هذیان روحی» رنج می‌برده است.

شاخص‌ترین کارهای کلودل از جمله «عصر بلوغ» و «پرسیوس و گوردون»، شخصی‌ترین آثار او نیز به شمار می‌آیند، که نمایانگر درگیری‌های روحی او در زمان جدایی از رودن است.

«گوگل دودل» کلودل، توسط هنرمندان «ایچی نوری» مستقر در پاریس خلق شده که می‌گویند:«کامیل کلودل یک هنرمند بی نظیر زمان خودش و عمیقا در کار خلاقیت و گشودن مرزهای جدید بوده است. زندگی او عبارت بوده از شعر، کار سخت، آزادی، جوش و خروش و خلاقیت کامل.»

© The Independent

بیشتر از فرهنگ و هنر