استراماچونی، سومین مربی خارجی با فسخ یک‌طرفه

ناتوانی در اجرای تعهدات مالی و تحریم‌های بانکی به بحران فوتبال ایران تبدیل شده است

استراماچونی تیمی زیبا و جذاب برای استقلالی‌ها ساخت و به تعبیر رسانه‌های ایتالیایی، بت هواداران شد- عکس از سایت باشگاه استقلال

فسخ یک‌طرفه قرارداد آندره‌آ استراماچونی با باشگاه استقلال، برای هواداران این تیم ناامیدکننده و عجیب است. استقلال به صدر جدول رفته بود و پس از سال‌ها، بازی‌های زیبایی را با استراماچونی به نمایش می‌گذاشت و جدایی استراماچونی، می‌تواند پایان رویاهای استقلالی‌ها باشد.

اما چرا استراماچونی تصمیم گرفت قراردادش را فسخ کند؟ چرا فسخ یک‌طرفه قرارداد توسط مربیان خارجی، در فوتبال ایران تکرار می‌شود؟

هنوز از فسخ یک‌طرفه توسط مارک ویلموتس، سرمربی سابق تیم ملی ایران، چیزی نگذشته بود که خبر فسخ قرارداد استراماچونی رسید. اگرچه مارک ویلموتس با شکست‌های پی در پی در راه جام جهانی قطر، امید چندانی برای صعود از گروه برای ایران باقی نگذاشته بود، اما پیش از آن که فدراسیون فوتبال تصمیم به اخراج یا توافق برای فسخ قرارداد با او بگیرد، خود او قراردادش را طبق قوانین فیفا فسخ کرد. هر مربی یا بازیکن اگر دو ماه دستمزدش را دریافت نکند، می‌تواند قرارداد را فسخ کند و برای دریافت خسارت مدعی باشد. ویلموتس اجازه هر واکنشی را از فدراسیون فوتبال ایران گرفت و زودتر قراردادش را فسخ کرد و گفت که هیچ توافقی بین او و فدراسیون فوتبال برای جدایی شکل نگرفته است.

داستان استراماچونی و استقلال اما متفاوت است. استراماچونی تیمی زیبا و جذاب برای استقلالی‌ها ساخت و به تعبیر رسانه‌های ایتالیایی، بت هواداران شد. او توانست خیلی زود، استقلال ناامید را به صدر جدول برساند و زیباترین بازی‌ها را با تغییراتی جالب در تیمش به نمایش بگذارد. اما باشگاه استقلال در پرداخت دستمزد او تعلل داشت و دو ماه بود که دستمزد وی پرداخت نمی‌شد. پیش‌تر نیز روش پرداخت استقلال، موجب نگرانی استراماچونی شده بود. باشگاه استقلال به دلیل تحریم‌های بانکی ایران نمی‌تواند مسیر قانونی و شفافی برای پرداخت دستمزد سرمربی و همکاران خارجی او به‌کار گیرد، و همین موضوع به یک دردسر برای استراماچونی تبدیل شده بود.

با توجه به این شرایط بحرانی، استراماچونی چند روز پیش به باشگاه استقلال پیشنهاد داد که قرارداد دوساله‌اش با این باشگاه تغییر کند و به قرارداد یک‌ساله تبدیل شود. این پیشنهاد از سوی باشگاه استقلال پذیرفته نشد، و آخرین راه حل، به عقیده استراماچونی، فسخ قرارداد بود. استقلال البته وعده داده بود که تا روز دوشنبه هفته جاری دستمزد معوقه دو ماه اخیر استراماچونی را بپردازد، اما او تا دوشنبه صبر نکرد و فسخ یک‌طرفه قرارداد را برگزید.

بدین سان، باشگاه استقلال در موقعیتی عجیب گرفتار شد. عاقبت تعهد نداشتن به اجرای بی‌خدشه قرارداد، از دست دادن مربی موفق باشگاه است، و این شیوه و نتیجه برای هواداران استقلال پذیرفتنی نیست. بعید است مدیریت باشگاه بتواند در مقابل موج انتقادات دوام بیاورد و به کارش ادامه بدهد. باشگاه استقلال همچنان امیدوار است که استراماچونی را برای بازگشت به استقلال متقاعد کند و مشخص نیست که نتیجه مذاکرات در روزهای آینده چه خواهد بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در فوتبال ایران، فسخ یک‌طرفه قرارداد از سوی مربیان خارجی مرسوم شده است. در پایان فصل گذشته لیگ برتر نیز برانکو ایوانکوویچ، سرمربی سابق پرسپولیس، به رغم آن که هنوز یک سال دیگر از قراردادش باقی مانده بود، به دلیل پرداخت نشدن مطالباتش تصمیم به فسخ یک‌طرفه خود گرفت و از پرسپولیس جدا شد. مارک ویلموتس، دومین خارجی‌ای بود که قراردادش را یک‌طرفه فسخ کرد، و استراماچونی هم شاید آخرین نفر در این فهرست نباشد. ۳ مربی خارجی در ۶ ماه اخیر با فسخ یک‌طرفه و اعتراض به متعهد نبودن طرف ایرانی قرارداد، از فوتبال ایران جدا شده‌اند. با توجه به تحریم‌های بانکی و بحران‌های اقتصادی، بعید است که فوتبال ایران بتواند همکاری‌های موفقی را با مربیان خارجی تجربه کند. انتقال پول دستمزد برای شاغلان خارجی فوتبال ایران به یک مسئله حل‌نشدنی تبدیل شده است و روش‌های پرداخت توسط باشگاه‌ها یا فدراسیون فوتبال، شفافیت مالی ندارند، و پرداخت‌های بدون منبع مشخص، به ایجاد مشکلات بانکی برای دریافت‌کنندگان می‌انجامد.

بیشتر از ورزش