دولت جدید لبنان طبق خواسته های حزب الله تشکیل خواهد شد

روند تشکیل دولت جدید لبنان تا هنوز با چالش های زیادی رو به رو است

گوشه ای از اعتراضات مردمی در بیروت. عکس از: ‏AFP‏ ‏

رایزنی های مجلس لبنان برای انتخاب نخست وزیر جدید این کشور که انتظار می روز دوشنبه، نهم دسامبر سال جاری آغاز شود، پدیده ای بی سابقه ای در تاریخ لبنان به شمار می رود، زیرا انتخاب نخست وزیر با این روش، برای اولین بار در لبنان اتفاق می افتد و دشوار است بتوان نتایج این رایزنی ها را به آسانی پیش بینی کرد. افزون بر آن، برخی معتقد اند که با توجه به تشدید تظاهرات مردمی و افزایش اختلافات سیاسی، ممکن است این رایزنی ها پیش از این که آغاز شود، با موانعی رو به رو شده و لغو شود.

یک کارشناس حقوقی که ترجیح می دهد نامش فاش نشود، گفت: با آن که رایزنی های پیشنهاد شده از سوی رئیس جمهور هیچگاه لغو نشده است و نمایندگان مجلس همواره در جلسات این گونه رایزنی ها حضور داشتند، اما تحولات اخیر، اوضاع کشور را آن چنان آشفته کرده است که رخ دادن هر اتفاقی را نمی توان دور از انتظار دانست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اکنون با توجه به همین ناهنجاری ها، چگونگی جلسات روز دوشنبه آینده تا هنوز در هاله ای از ابهام قرار داشته و دیدگاه های جناح های سیاسی در مورد نخست وزیر جدید فاصله بسیاری دارد و بعید به نظر می رسد که گروه های متخاصم به زودی بتوانند به نتیجه ای قناعت بخشی دست یابند. حزب الله و جنبش امل تا کنون سعی دارند سعد حریری را متقاعد به پذیرش سمت نخست وزیری در دولت جدید کنند اما گفته می شود که باسیل جبران، رهبر جنبش آزاد میهنی و وزیر امور خارجه در دولت موقت تلاش دارد فواد مخزومی را برای تصدی سمت نخست وزیری پیشنهاد کند.

در این میان، سعد حریری به رغم این که در گذشته گفته بود که از سمیر خطیب حمایت خواهد کرد اما تا کنون موضع خود را به صورت آشکار روشن نکرده است و حتی جناح "المستبقل" هیچ آمادگی برای نشست مشورتی روز دوشنبه آینده ندارد. گفته می شود جناح "المستقبل" قصد دارد روز یکشنبه و همزمان با تشدید اعتراضات علیه نامزدی سمیر خطیب، برای اتخاذ موضع گیری، تشکیل جلسه دهد.

از سوی دیگر، منابع آگاه خاطر نشان کردند که قرار است سعد حریری، پیش از تشکیل اجلاس مشورتی روز دوشنبه، سفر کوتاهی به ریاض و یا پاریس داشته باشد.

چالش دیگری که فرا راه اجلاس مشورتی روز دوشنبه، قرار دارد، این است که جناح های سنی مذهب لبنان تا کنون حمایت خود را از نامزدی سمیر خطیب به گونه ای که انتظار می رفت اعلام نکرده اند. در همین راستا، نجیب میقاتی، رهبر جنبش مجد گفته است: سمیر خطیب، شخص محترم و قابل اعتماد است، اما پیشبرد امور کشور در شرایط آشفته کنونی، کار دیگری است. حتی جناح های سیاسی سنی مذهب که بر محور حزب الله می چرخند تا کنون نتوانسته اند در مورد حمایت از نامزدی سمیر خطیب، تصمیم بگیرند. افزون بر آن، برخی از رهبران سیاسی و سران پیشین دولت باور دارند که اجلاس رایزنی و روند سیاسی مطرح شده برای انتخاب نخست وزیر، در مغایرت با توافق نامه طائف و قانون اساسی کشور است و اختیارات نمایندگان را زیر سوال می برد.

در همین حال، فرانسه سعی دارد روز شنبه آینده 14 دسامبر 2019، همایش بین المللی را برای بیرون رفت از چالش های سیاسی و اقتصادی لبنان برگزار کند، در این کنفرانس، قرار است هیئت های شماری از کشورهای منطقه از جمله، ایران، عربستان سعودی و امارات متحده عربی شرکت کنند. هدف از این نشست، همکاری مالی، تلاش برای افزایش سرمایه گذاری و  اتخاذ سایر اقداماتی است که می تواند لبنان را از باتلاق ‏چالش های اقتصادی کنونی نجات دهد و البته بایستی تصمیم های این همایش در تعارض با آن چه در کنفرانس "سدر" به تصویب رسیده است، نباشد.

از سوی دیگر، منابع دیپلماتیک به اندیپندنت عربی اظهار داشتند که همایش پاریس با دشواری های زیادی رو به رو است و ممکن است جز آمریکا، بریتانیا و فرانسه، کشورهای دیگر نتوانند در آن اشتراک کنند، طوری که دیوید شنکر، دستیار وزیر خارجه آمریکا در امور خاور نزدیک در نشست 19 نوامبر در پاریس، مخالفت خود را با حضور هیئت های ایران، عربستان سعودی و امارات متحده عربی ابراز کرده و علاوه داشت که حضور نمایندگان این کشورها، می تواند اختلاف و ناسازگاری ها را بیشتر از پیش افزایش دهد. زیرا دولت های ایران و عربستان سعودی تحولات لبنان را از دیدگاه های متفاوتی می بینند و موضع گیری های آن ها در قبال لبنان در بیشتر موارد نا همسان است.

اما با بازگشت به موضوع اجلاس رایزنی برای تشکیل دولت جدید لبنان، همان گونه که یاد آور شدیم، بعید است که جناح های سیاسی لبنان بتوانند در پرتو رایزنی ها، موفق به عبور از بن بست سیاسی کنونی شوند. به فرض این که اجلاس رایزنی های آینده به موفقیت دست یابد، در لبنان دولتی تشکیل خواهد شد که طبق خواسته ها  و مرام حزب الله و متحدانش باشد و نقش سایر احزاب سیاسی در دولت جدید نهایت کم رنگ خواهد بود. البته همکاری های اقتصادی خارجی نیز بستگی به میزان فراگیری دولت جدید لبنان دارد اگر رهبران سیاسی بتوانند دولتی را تشکیل دهند که مورد پذیرش ملت باشد، آنگاه کمک های خارجی نیز به لبنان سرازیر خواهد شد، در غیر این صورت، چالش های سیاسی و اقتصادی همچنان ادامه خواهد داشت.

https://www.independentarabia.com

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

© IndependentArabia

بیشتر از دیدگاه