مرد موشکی، پیر‌خرفت‌؛ درگیری لفظی ترامپ و کیم جونگ اون

ترامپ ، کیم جونگ اون را «مرد موشکی» نامید و کره شمالی نیز تهدید به مقابله به مثل کرد

کیم جونگ اون رهبر کره شمالی و دونالد ترامپ-۳۰ ژوئن ۲۰۱۹-مرز دو کره-BRENDAN SMIALOWSKI / AFP

کره شمالی به دونالد ترامپ هشدار داده که اگر بخواهد هم‌چنان کیم جونگ اون را «مرد موشکی» بنامد چاره‌ای ندارد جز اینکه رئیس جمهور آمریکا را «پیر خرفت بخواند» و حمله کلامی علیه او را از سر بگیرد.

آقای ترامپ در اجلاس سران ناتو که هفته گذشته در لندن برگزار شد اینطور به رهبر کره شمالی توهین کرد، و از تمایلش به اقدام نظامی علیه این کشور در صورت لزوم خبر داد. پس از آن یکی از مشاوران ارشد آقای کیم از رئیس جمهور آمریکا خواست در آینده عاقلانه‌تر حرف بزند.

خانم چو سون-هوی معاون اول وزیر امور خارجه در رسانه دولتی این کشور گفت: «اگر بار دیگر در چنین موقعیت حساسی به عمد از کلمات و عباراتی استفاده شود که به فضای تقابل دامن بزند، باید آن را به حساب کهولت سن یک پیر خرفت گذاشت.»

او افزود وزارت خارجه کره شمالی «نمی‌تواند جلوی خشم خود را از سخنان نابجای رئیس جمهور ترامپ در این موقعیت حساس بگیرد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تنش‌های کلامی اخیر یادآور جدال لفظی مشهور میان آقایان ترامپ و کیم در سال ۲۰۱۷ است و درست وقتی رقم می‌خورد که دو کشور آمریکا و کره شمالی در مذاکرات اتمی به بن‌بست رسیده‌اند.

رهبران دو کشور ابتدا در ماه ژوئن ۲۰۱۸ در سنگاپور با یکدیگر دیدار کردند تا با هدف خلع سلاح اتمی کره شمالی رو در رو مذاکره کنند.

اما به نظر می‌رسد در پی نشست ماه فوریه امسال، این مذاکرات متوقف شده و پیونگ یانگ تقصیر در جا زدن در مذاکرات را به گردن امثال وزیر امور خارجه آمریکا، مایک پمپئو، و مشاور سابق امنیت ملی، جان بولتون، می‌اندازد. 

در ماه‌های اخیر، کره شمالی گفته اگر دولت ترامپ نتواند تا پیش از پایان سال جاری امتیازات تجاری قابل توجهی به این کشور بدهد، مهلت قانونی برای توقف آزمایش‌ هسته‌ای و موشک‌های دوربرد خود را نادیده خواهد گرفت.

آقای ترامپ در جریان سفر سه‌شنبه‌ گذشته‌اش به لندن، از کره شمالی خواست به تعهدات خود مبنی بر خلع سلاح اتمی عمل کند و آقای کیم را «مرد موشکی» خواند.

BRENDAN SMIALOWSKI / AFP

رئیس جمهور آمریکا گفت «ما قوی‌ترین ارتش تاریخ آمریکا را داریم و تا به امروز قوی‌ترین کشور جهان بوده‌ایم و امیدواریم مجبور نشویم از این قدرتمان استفاده کنیم. اما اگر مجبور شویم این کار را می‌کنیم.»

او افزود همتای کره‌ای‌اش «خوش دارد موشک هوا کند. مگر نه؟ خب من هم او را مرد موشکی صدا می‌کنم» و بعد تأکید کرد که «رابطه خوبی» با رهبر کره شمالی دارد.

خانم سون-هویی تأکید کرد که بیانات آقای ترامپ «در مردم کره شمالی موجی از تنفر نسبت به آمریکا ایجاد کرده» چون در این بیانات «به مقام معظم رهبری بی احترامی شده است.»

پاک جونگ چون، رئیس ارتش کره شمالی، نیز از «نارضایتی» آقای کیم از این به قول خودش «بیانات نامطلوب» خبر داد.

او هشدار داد «چنین ذوق‌زدگی و قپی آمدن‌هایی ممکن است حتی با کوچکترین لغزشی به شدت اعصاب طرف مذاکره را به هم بریزد. استفاده از نیروهای مسلح علیه جمهوری دموکراتیک خلق کره برای آمریکا بسیار وحشتناک خواهد بود.»

در سال ۲۰۱۷ هم که کره شمالی چند بار سلاح‌های سنگینش را با هدف افزایش امکان حملات بین قاره‌ای آزمایش کرد، رهبران دو کشور به یکدیگر توهین کردند.  

آقای ترامپ گفت «آتش خشمش» را بر سر کره شمالی خواهد ریخت و آقای کیم را «کوتوله موشکی» خواند و مسخره کرد. در واکنش به این سخنان رهبر کره شمالی عقل و هوش رئیس جمهور آمریکا را زیر سؤال برد و گفت «با اسلحه حواس این پیر خرفت و دیوانه آمریکایی را سر جایش» خواهد آورد.

پس از آن تنش‌ها و بعد از اجلاس سنگاپور که در سال ۲۰۱۸ برگزار شد، به نظر می‌رسید رابطه آمریکا و کره شمالی دوستانه‌تر شده باشد. حتی آقای ترامپ پارسال در اولین دیدارش با آقای کیم گفت آن دو «عاشق یکدیگر» شده‌اند.

به رغم چرخش اخیر در روابط دو کشور، دولت ترامپ هم‌چنان امیدوار است بتواند در زمینه هسته‌ای با کره شمالی به توافق برسد.

مشاور امنیت ملی آمریکا، رابرت اوبراین، روز چهارشنبه گفت «کیم جونگ اون قول داده شبه جزیره کره را از سلاح اتمی پاک کند. امیدواریم سر قول خود بماند و ما نیز تا هنگامی که گمان کنیم هنوز امیدی هست به مذاکرات و گفتگوی مسالمت‌آمیز ادامه خواهیم داد. و گمان می‌کنیم امیدی هست.»

«نمی‌خواهم بگویم خوش‌بین‌ایم. ولی امیدواریم کره‌ای‌ها به سر میز مذاکره بیایند... و بتوانیم به توافق برسیم.»

© The Independent