درخواست برای برخورد قاطع با ورزش روسیه

سازمان جهانی مبارزه با دوپینگ می‌گوید روسیه نباید در المپیک شرکت کند

 ممکن است ورزشکاران روس المپیک ۲۰۲۰ توکیو را از دست بدهند-AFP PHOTO / DAMIEN MEYER

کارگروه سازمان جهانی مبارزه با دوپینگ (وادا) خواستار صدور چهار سال محرومیت روسیه از حضور در المپیک شد که سبب خواهد شد این کشور نتواند در المپیک 2020 توکیو شرکت کند.

سازمان مبارزه با دوپینگ بریتانیا (یوکاد)، روز جمعه اعلام کرد سازمان جهانی مبارزه با دوپینگ (وادا) باید به خاطر دوپینگی که با حمایت دولت روسیه صورت گرفته است، «شدیدترین حکم محرومیت ممکن» را برای این کشور صادر کند، زیرا به ورزشکاران سراسر جهان لطمه زده‌اند.

کارگروه رعایت وادا نیز هفته پیش توصیه کرده بود روسیه را چهار سال از حضور در المپیک محروم کنند، که در این صورت از حضور در بازی‌های توکیو در سال آینده باز خواهد ماند. این محرومیت بخشی از مجموعه محرومیت‌ها برای مجازات مسکو به خاطر ارائه داده‌های آزمایشگاهی ناقص و دستکاری شده به وادا است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در بیانیه این کارگروه آمده است: «انجمن ورزشکار ضد دوپینگ، از اعضای کارگروه اجرایی وادا (اکس‌کو) تقاضا دارد برای محافظت از ورزش، شدیدترین محرومیت‌های ممکن را در نشست هفته آینده خود اعلام کنند.

«ما صمیمانه به تضمین رفاه ورزشکاران علاقه داریم و می‌خواهیم ورزش جوانمردانه بدون ارتباط به ملیت ورزشکاران، در کانون جنبش ورزش قرار داشته باشد.

«رسوایی دوپینگ سازمان‌یافته و نهادینه در روسیه، سبب شده است تا ورزشکاران بسیاری از ملیت‌های دیگر نتوانند مدال بگیرند و روی سکو بروند و سلامت‌شان به خطر افتاده. بسیاری از ورزشکاران روسیه نیز قربانی نظام ظالمانه‌ دوپینگ شده‌اند.»

پس از آن که وادا در سال ۲۰۱۵ گزارش داد که به شواهد دوپینگ گسترده همراه با حمایت دولت در ورزش روسیه دست یافته و ورزشکاران رشته‌های بسیاری در آن درگیر بوده‌اند، در ابتدا سازمان مبارزه با دوپینگ روسیه (روسادا) را معلق کردند.

یوکاد همچنین از کمیته‌های بین‌المللی المپیک و پارالمپیک در خواست کرد روسیه را محروم کنند.

یوکاد گفت: «معتقدیم وادا باید تا زمانی که جامعه بین‌المللی اطمینان یابد فریبکاری در چنین مقیاسی از بین رفته است و درستکاری رفته‌رفته به ورزش برمی‌گردد، کل ورزشکاران روسیه را از تمام رقابت‌ها محروم کند.»

© Reuters

بیشتر از ورزش