استفاده بوریس جانسون از گوشی هواووی موجی از نگرانی را برانگیخت

سخنگوی حزب محافظه‌کار گفت که گوشی به نخست وزیر تعلق نداشته است

هواوی برای ورود به بازار بریتانیا، همچنان زیر ذره‌بین دولت این کشور است- itv/ this morning

سلفی‌ای که بوریس جانسون با تلفن همراه هوشمند هواوی گرفت، موجی از نگرانی برای امنیت ملی بر پا کرد.

با توجه به رابطه نزدیکی که شرکت چینی هواوی با دولت چین دارد، ایمن بودن سخت‌افزارهایی که عرضه می‌کند، موضوع بحث‌های داغی بوده است. به خاطر همین دغدغه‌ها نیز در مورد دخالت دادن این شرکت در زیرساخت اینترنت بریتانیا تردیدهایی پیش آمده است و خود آقای جانسون نیز خواهان بها دادن به این نگرانی‌ها بوده است.

اکنون نخست وزیر با استفاده از یکی از تلفن‌های همراه هوشمند این شرکت، در کنار فیلیپ اسکافیلد و هالی ویلوبی، مجریان برنامه «این بامداد» شبکه آی‌تی‌وی سلفی گرفته است. آقای جانسون بعد از مصاحبه با این دو نفر با تلفن همراهی که به نظر می‌رسد هواوی پی‌20 باشد، با آن‌ها عکس گرفت.

اما سخنگوی حزب محافظه‌کار گفته است که آن گوشی، به نخست وزیر تعلق نداشته است.

در آن برنامه گفت‌وگوی تلویزیونی، ویلوبی گفته بود که آقای جانسون بعد از مصاحبه دوباره آمد و «گوشی‌ای را درآورد و سلفی گرفت.» اسکافیلد هم خاطرنشان کرد: «البته بلد هم نبود کدام دگمه را بزند.»

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Boris Johnson (@borisjohnsonuk) on

آن عکس سپس در اینستاگرام شخصی آقای جانسون انتشار یافته است.

ماجرای استفاده نخست وزیر از چنین گوشی‌ای، در گرماگرم بحث راجع به هواوی و پیوندهای نزدیکی که ادعا می‌شود با دولت چین دارد، رخ داده است. مخالفان می‌گویند از تجهیزات مخابراتی این شرکت می‌توان برای جاسوسی از مردم در غرب استفاده کرد. البته هواوی همواره این اتهام را رد کرده است.

هواوی تأکید دارد که در هر جایی فعالیت داشت باشد، از قوانین آن کشور پیروی می‌کند.

ایالات متحده که این شرکت چینی را تحریم تجاری کرده است، پیش از این گفته بود، اگر هواوی در زیرساخت ارتباطات نسل ۵ بریتانیا نقشی ایفا کند، همکاری آینده‌اش با سایر اعضای پیمان همکاری مشارکت اطلاعاتی، موسوم به پنج چشم (امریکا، بریتانیا، کانادا، استرالیا و نیوزیلند) را به خطر می‌اندازد.

روز چهارشنبه هم آقای جانسون گفته بود که حاضر نیست امنیت ملی بریتانیا را با دادن نقشی به این شرکت مخابراتی در ساخت شبکه نسل ۵ بریتانیا به خطر اندازد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او که در پایان نشست رهبران در هفتادمین سالگرد پیمان ناتو در واتفورد صحبت می‌کرد، گفت: «در مورد هواوی و ارتباطات نسل ۵، باید بگویم که خصومت غیرضروری با سرمایه‌گذاری خارجی در این کشور را نمی‌پسندم.»

«اما از طرف دیگر نه می‌خواهیم به منافع ملی حیاتی‌مان خللی وارد شود، و نه به همکاری با سایر شرکای امنیتی‌مان در پیمان «پنج چشم.» معیار اصلی ما برای تصمیم‌گیری راجع به هواوی نیز همین است.»

در عین حال، حزب محافظه‌کار حاضر نشد در این باره اظهار نظر کند.

هواوی برای آن که اجازه یابد تا در ساخت بخش‌های غیراساسی زیرساخت نسل ۵ بریتانیا شرکت کند، همچنان زیر ذره‌بین دولت بریتانیاست.

انتظار می‌رود تصمیم‌گیری در این باره بعد از انتخابات عمومی بریتانیا صورت گیرد.

بوریس جانسون:

از فیلیپ و هالی در برنامه «این بامداد» شبکه آی‌تی‌وی متشکرم. فرصت خوبی بود تا درباره چشم‌انداز جالب‌مان برای کشور صحبت کنیم.

© The Independent