همبستگی دانشجویان با مردم، اعتراض بسیجی‌ها به حبس شیخ زکزاکی

هم‌زمان با روز دانشجو، تجمعات اعتراضی در چندین دانشگاه ایران انجام شده است

پیام روشن روی پلاکاردهای دانشجویان مشخصا سیاست‌های بازار آزاد و سرنگونی نئولیبرالیسم را هدف قرار داده است، 16 آذر 98 - عکس از شبکه‌های اجتماعی

عکس‌ها و ویدیوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی و گزارش دست‌کم یک خبرگزاری رسمی در ایران، خبر از برپایی تجمعات اعتراضی در دانشگاه‌های ایران می‌دهد. این اعتراضات هم‌زمان با 16 آذر و به مناسبت روز دانشجو برگزار شده است.

دانشگاه تهران، پلی‌تکنیک، دانشگاه هنر، دانشگاه مازندران، چمران اهواز، نوشیروانی بابل، علامه طباطبایی و تربیت مدرس از جمله دانشگاه‌هایی هستند که دانشجویان در آن دست به تظاهرات زده‌اند.

 

 دانشجویان دانشگاه هنر تهران در اقدامی نمادین، با شبیه‌سازی یک گور‌بی‌نام و نشان یاد کشته‌شدگان بی‌تدفین آبان 98 و دیگر سرکوب‌های 40 ساله جمهوری اسلامی را گرامی داشتند.

 

بخش عمده این تجمعات متاثر از اعتراضات سراسری آبان 98 بود و دانشجویان شعارهایی در دفاع از خواسته‌های سرکوب‌شده مردم ایران سردادند.

انتقاد از سیاست‌های اقتصادی جمهوری اسلامی، اعتراض به امنیتی شدن دانشگاه‌ها و سرکوب خونین مردم در شهرهای گوناگون، از دیگر شعارهای دانشجویان بود.

 


هم‌زمان با برپایی این تجمعات، گزارش‌های مختلف از برقراری جو امنیتی در اطراف دانشگاه‌ها در تهران و دیگر مراکز استان‌ها منتشر شده است.

در آستانه روز دانشجو، مقام‌های امنیتی در ایران با انتشار خبرهایی از احتمال «کشته‌سازی» با هدف به‌هم ریختن «جو آرام دانشگاه‌ها» سخن گفته بودند. انتشار این اخبار هم‌زمان با احضار و بازداشت موقت برخی فعالان دانشجویی، از تلاش حکومت ایران برای ترساندن بخشی از دانشجویان و کنترل اعتراضات حکایت داشت.

در رویدادی دیگر، حسن روحانی، رییس‌جمهوری ایران برخلاف سنت سال‌های گذشته در مراسم روز دانشجو شرکت نخواهد کرد و به جای او ابراهیم رییسی در دانشگاه تهران سخنرانی می‌کند.اعتراض به سخنرانی ابراهیم رییسی در دانشگاه تهران، بخشی از اعتراضات دانشگاه تهران را شکل داده است.


   نکته جالب‌ توجه آن که برخی اعضای بسیج دانشجویی، هم‌زمان با روز دانشجو در مقابل وزارت امور خارجه تجمع کرده‌اند و خواستار اقدام دولت ایران برای آزادی «شیخ زکزاکی» شده‌اند.


شیخ زکزاکی یک روحانی شیعه اهل نیجریه است که در چند سال گذشته در بازداشت دولت این کشور قرار دارد.

 

بیشتر از