تبادل زندانی، بین ایران و آمریکا

وزیر خارجه ایران و آمریکا خبر از آزادی دو زندانی خود دادند

وزیر خارجه آمریکا مایک پمپئو در نشست مطبوعاتی درباره اعتراضات در ایران- ۲۶ نوامبر ۲۰۱۹ واشنگتن AFP

درست یکروز پس از خاتمه جلسه پر تنش کمیسیون برجام در شهر وین اتریش، خبر آزادی دو زندانی ایرانی و آمریکایی در تویتر به نشر رسید. در نخستین ساعات بامداد روز یکشنبه به وقت شرق آمریکا ابتدا وزیر خارجه آمریکا مایک پمپئو و به دنبال آن محمد جواد ظریف، هر کدام در تویت های جداگانه ای خبر از آزادی دانشجوی آمریکایی- چینی تبار، ژئو وانگ پس از سه سال زندانی بودن به جرم جاسوسی در ایران را دادند. وی به ده سال حبس محکوم شده بود. ادعایی که آقای پمپئو در تویت خود آن را واهی خواند.

اما محمد جواد ظریف، در تویت خود بصورت تکمیلی اشاره به آزادی مسعود سلیمانی، ایرانی زندانی در کنار آزادی ژائو وانگ از آمریکا را داشت که ذهنیت تبادل زندانی   بین ایران و آمریکا را ایجاد کرده است.

ظریف در صفحه تویتری خود همچنین تصاویری از مسعود سلیمانی را پس از آزادی و  در هواپیما و در بدور ورود به کشور به اشتراک گذاشته است.

وی نوشته است: "من بسیار خوشحالم که استاد مسعود سلیمانی و آقای وانگ به زودی به خانواده های خود می پیوندند. از کسانی که در این امر دخیل بودند به خصوص دولت سوئیس, تشکر میکنم." 

 

وزیر امور خارجه آمریکا پیش از این خواستار آزادی آمریکایی های زندانی در ایران از جمله رابرت لوینسون، سیامک نمازی، ژیو وانگ و دیگران شده بود

مهر ماه گذشته نیز محمدجواد ظریف، خبر داده بود که از طریق سفارت سوئیس در تهران که حافظ منافع آمریکا است ، درباره مبادله زندانی میان ایران و آمریکا مذاکره کرده است. ظریف پس از آن اعلام کرد که این مذاکرات به بن بست خورده است.

مسعود سلیمانی، استاد دانشگاه تربیت مدرس، مهر ماه سال  1397 هنگام ورود به آمریکا بازداشت شد. وی متهم به نقض تحریم های آمریکا علیه ایران بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هر دو وزیر خارجه از تلاش های دولت سوییس برای امکان پذیر شدن این اقدام بشردوستانه تشکر کرده اند.

*این خبر تکمیل خواهد شد.