ترفندهای احزاب سیاسی حاکم برای ناکامی قیام مردمی در عراق

افراد استخدام شده در تظاهرات متقابل، در هر روز حدود 20 دلار مزد می گیرند

روز پنجشنبه گذشته،‏ 17 تن از معترضان در میدان آزادی بغداد مجروح شدند. عکس از: ‏آسوشیتد پرس‏ ‏(اندیپندنت عربی)

پس از این که گروهی از طرفداران احزاب سیاسی حاکم در عراق، روز پنجشنبه گذشته در یک حرکت نمادین تحت نام تظاهرات برای حمایت اعتراضات مسالمت آمیز، وارد میدان آزادی بغداد شده و به توده های مردمی حاضر در جنبش اعتراضی یورش برده و شماری از آن ها را زخمی کردند، معترضان ابراز نگرانی می کنند که احزاب سیاسی از این پس سعی دارند با استفاده از این حیله گیری، اعتراضات را دچار اخلال و بی نظمی کنند. البته احزاب سیاسی در عراق زمانی دست به این اقدام زدند که معترضان بدون این که اهمیتی به گفت و گو های سیاسی مرتبط به مسئله ای انتخاب جانشین عادل عبد المهدی، نخست وزیر مستعفی عراق، قائل شوند به تظاهرات ضد دولتی ادامه دادند.

فعالان عراقی اظهار داشتند که رهبران احزاب سیاسی با برخی از پیمان کاران، قراردادهای امضا کرده اند تا بتوانند تعداد بیشتری از تظاهر کنندگان اجیر شده را استخدام کنند و آن ها را به عنوان اعتراض کننده به خیابان ها بفرستند تا تظاهرات واقعی ملت را به چالش بکشند.

البته روز پنجشنبه گذشته، هزاران نفر به سوی میدان های بزرگ در بغداد و سایر استان های کشور در حرکت شدند و شعارهای از جمله: "مرگ به حزب بعث، مرگ به داعش و مرگ به آمریکا و اسرائیل"، سر می دادند که برای وضعیت کنونی، غیر معمول بود، سپس این افراد به معترضان واقعی که از حدود 2 ماه بدین سو در میدان آزادی حضور داشتند، حمله ور شده و شماری را مجروح کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در حالی که هنگام ورود این افراد به میدان آزادی بغداد، هیچ کس قصد نداشت مانع ورود آن ها شود، اما حضور افراد نقاب دار مسلح در همرایی آن ها باعث شد تا معترضان متوجه این خطر شده و دست به  اقدامات لازم بزنند.

البته پس از حمله مرگبار به معترضان در ماه گذشته که دولت عراق متهم به انجام آن شد، شماری از جوانان عراقی تمام افرادی که قصد ورود به میدان آزادی را داشته باشند، بازرسی می کنند، اما معترضان روز پنجشنبه مانع این اقدام شدند. در نتیجه مسئولان توده های مردمی مسیرهای رسیدن به میدان آزادی را به روی این افراد مسدود کردند، اما معترضان اجیر شده سعی کردند به هر شیوه ای که می شود، خود را به میدان آزادی برسانند. اصرار این گروه تازه وارد به عبور از مسیرهای مسدود شده، منجر به درگیری میان دو جانب شد و در این میان، شماری از معترضان آسیب دیدند.

جالب این جا است که شبکه های تلویزیونی وابسته به ایران که از آغاز تظاهرات مردمی تا کنون از پوشش خبری اعتراضات سرتاسری عراق خودداری کرده بودند، روز پنجشنبه گذشته، تمام برنامه های خود را به خاطر پخش زنده حرکت اعتراضی افراد اجیر شده، متوقف کرده بودند و تمام تلاش آن ها برای بزرگ نمایی این حرکت ضد مردمی بود.

به گفته ای فعالان عراقی: افرادی که به حمایت از دولت، دست به تظاهرات زده بودند، پس از رسیدن به میدان آزادی، به معترضان حمله کرده و 17 تن را با ضربات چاقو و خنجر زخمی کردند، البته هدف از این حرکت، تهدید مردم به ترک تظاهرات بود. در همین راستا، فعالان عراقی هشدار دادند که لازم است اقدامات امنیتی از این پس تشدید گردد تا هیچ فردی نتواند پیش از بازرسی خود را به میان مردم رساند.

تظاهرات طراحی شده از سوی احزاب سیاسی، روز پنجشنبه گذشته پیش از غروب پایان یافت و افراد وابسته به این حرکت ضد مردمی پراکنده شدند، اما منابع آگاه خاطر نشان کردند که هر یک از افرادی که در این تظاهرات استخدام شده بود، 25 هزار دینار عراقی برابر با حدود 20 دلار در ازای حضور در این تظاهرات دریافت کرده است.

در همین حال فعالان عراقی عقیده دارند که گروه های سیاسی که از تداوم اعتراضات مردمی هراس دارند، در آینده نیز دست به چنین اقداماتی خواهند زد و تظاهرات ضد مردمی را به هدف اخلال جنبش اعتراضات مردمی به راه خواهند انداخت. البته رهبران احزاب سیاسی حاکم تا هنوز سعی دارند در همکاری با ایران تمام امکانات و سرمایه های ملی عراق را میان گروه های سیاسی و نظامی پر نفوذ توزیع کنند و ملت همچنان در فقر و بی نوایی به سر برد. حتی افرادی که برای جانشینی عادل عبد المهدی، پیشنهاد می شوند وابسته به گروه ها و احزاب سیاسی هستند و نام هیچ فردی از میان توده های اعتراضی به چشم نمی خورد. افزون بر آن، کلیه ای رهبران سیاسی از میان شیعیان، سنی ها و کردها که سر گرم رایزنی برای تشکیل دولت جدید و بازنگری قانون انتخابات هستند، سعی می کنند تمام اختیارات و قدرت را بار دیگر در میان خود دست به دست کنند و ملت عراق را در محرومیت رها کنند، در حالی که هدف اصلی قیام مردمی، تغییر بنیادی نظام سیاسی در عراق است.

https://www.independentarabia.com

© IndependentArabia