قانون‌گذاران آمریکایی بار دیگر زیر فشار محدودیت آزادی اسلحه قرار گرفتند

بررسی‌ها نشان می‌دهد با اجرای قانون جدید اسلحه در ایالات متحده تنها ۱۱۹ فرد زیر ۲۱ سال از خرید اسلحه منع شده‌اند

تجمع طرفداران محدود کردن حق اسلحه در تگزاس- Patrick T. FALLON / AFP

یک هفته پس از تیراندازی مرگبار در یک مدرسه ابتدایی در شهر نشویل، در ایالت تنسی آمریکا، بار دیگر گفت‌وگو‌ها و اختلاف‌های دامنه‌دار بر سر محدودیت‌ها و مقررات مربوط به آزادی خرید و نگهداری سلاح گرم در میان سیاست‌مداران دموکرات و جمهوری‌خواه، کارشناسان اجتماعی و رسانه‌های آمریکا بالا گرفته است. خبرگزاری آسوشیتدپرس روز شنبه در گزارشی نوشت قانون‌گذاران در کنگره آمریکا بار دیگر زیر فشار قرار گرفته‌اند تا مجموعه قوانین محدود‌کننده جدیدی وضع کنند.

آسوشیتدپرس روز شنبه اول آوریل (۱۲ فروردین‌ماه)، در گزارشی ضمن اشاره به اقدام‌های بی‌نتیجه دولت بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، برای پایین آوردن شمار قربانیان حمله‌های مسلحانه نوشت: «۹ ماه پس از این که رئيس‌جمهوری آمریکا قانون فراحزبی اسلحه را تصویب کرد، شمار قربانیان حمله‌های مرگبار در ایالات متحده نه‌ تنها کم نشده، بلکه بیشتر هم شده است.»

به‌موجب قانون جدیدی که از تابستان گذشته اجرایی شده است، برخی از افراد «بالقوه خطرناک» از خرید و نگهداری سلاح گرم منع شده‌اند.

با این حال، از زمان امضای این قانون، شمار قربانیان حمله‌های مسلحانه همچنان در ایالت‌ها و مناطق مختلف آمریکا افزایش یافته است.

طی ماه‌های گذشته، حوادث مرگبار پرشماری در ایالت‌های مختلف آمریکا گزارش شده است که پلیس و مقام‌های قضایی برخی از آن‌ها را در ردیف حمله‌های مسلحانه دسته‌جمعی طبقه‌بندی می‌‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

برای مثال، در ماه نوامبر گذشته، پنج تن در یک کلوب شبانه اقلیت‌های جنسی در ایالت کلرادو کشته شدند. ۱۱ تن در ژانویه امسال در یک سالن رقص در کالیفرنیا به قتل رسیدند. هفته پیش هم، سه کودک ۹ ساله و سه بزرگسال در یک مدرسه ابتدایی در ایالت تنسی هدف گلوله قرار گرفتند و کشته شدند.

رئیس‌جمهوری آمریکا در تابستان گذشته در زمان امضای قانون جدید اسلحه در آمریکا گفت: «با اجرای این قانون زندگی‌هایی نجات خواهد یافت.» با این حال، لحن بایدن در واکنش به خبر تیراندازی هفته پیش در تنسی نسبت به تابستان گذشته امیدواری کمتری داشت.

بررسی‌ها نشان می‌دهد با اجرای قانون جدید اسلحه در ایالات متحده تنها ۱۱۹ فرد زیر ۲۱ سال از خرید اسلحه منع شده‌اند.

قانون جدید اسلحه در آمریکا، مجازات فروشندگان غیرمجاز اسلحه را افزایش داده و میلیون‌ها دلار برای ارائه خدمات بهداشت و روان در اختیار مدارس و مراکز مراقبتی قرار داده است.

بایدن در سخنرانی هفته گذشته خواهان ممنوعیت فروش و نگهداری سلاح‌های به‌اصطلاح «تهاجمی» شد. سلاح‌های تهاجمی به آن دسته از اسلحه‌های گرم نیمه‌خودکار گفته می‌شود که خشاب‌ آن‌ها جدا می‌شود و در زمان کوتاهی می‌توانند شمار زیادی از افراد را هدف قرار دهند.

بیشتر از جهان