کاهش آمار بیکاری عربستان سعودی با ورود زنان به بازار کار

میزان بیکاری زنان در عربستان سعودی از ۲۰.۵ درصد در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۲ به ۱۵.۴ درصد در سه‌ماهه چهارم کاهش یافت

عبور زنان عربستان سعودی از خیابان تحلیه در ریاض، پنجم دسامبر ۲۰۱۹ ـ AFP

اداره کل آمار عربستان سعودی روز پنجشنبه گزارش داد که میزان بیکاری این کشور در سه‌ماهه چهارم سال ۲۰۲۲، به میزان ۴ درصد کاهش یافته که یکی از دلایل مهم آن ورود گسترده زنان به بازار کار است.

به گزارش العربیه، آمارهای منتشرشده نشان می‌دهد که نرخ کل بیکاری در میان شهروندان سعودی در سه‌ماهه چهارم سال ۲۰۲۲‌، به ۸ درصد کاهش یافته که نسبت به ۹.۹ درصد در سه‌ماهه پیش از آن، از کاهش برخوردار بوده است.

بر اساس داده‌های اداره کل آمار عربستان سعودی، نرخ بیکاری زنان این کشور از ۲۰.۵ درصد در سه‌ماهه سوم سال ۲۰۲۲‌، به ۱۵.۴ درصد در سه‌ماهه چهارم کاهش یافته است. این ارقام نسبت به سه‌ماهه پیش از آن‌، ۵.۱ درصد و نسبت به سال قبل ۷.۱ درصد کاهش نشان می‌دهد.

عربستان سعودی قصد دارد از طریق اصلاحات اقتصادی مدنظر در چشم‌انداز ۲۰۳۰، نرخ بیکاری زنان را تا آن زمان به ۷ درصد کاهش دهد. این ماموریت قرار است از طریق ایجاد یک ‌میلیون شغل برای زنان در سال‌های آینده انجام شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

چشم‌انداز ۲۰۳۰ عربستان سعودی با هدف تنوع بخشیدن به اقتصاد این کشور و پیشبرد برنامه‌های توسعه‌محور اجتماعی گسترده ازجمله توانمندسازی زنان و ایجاد فرصت‌های برابر تنظیم‌ شده است و ریاض امیدوار است که نرخ مشارکت زنان در نیروی کار تا سال ۲۰۳۰، به بیش از ۳۰ درصد برسد.

گزارش‌های متعدد حاکی از آن است که در سال‌های اخیر حضور زنان در ادارات دولتی، مراکز تصمیم‌گیری و در عرصه‌های سیاسی و علمی عربستان افزایش زیادی یافته است و تلاش‌ها برای ارتقای نقش زنان در جامعه همچنان ادامه دارد. زنان در بخش‌های حقوقی، مسائل ازدواج و خانوادگی نیز به کسب امتیازات بسیاری موفق شده‌اند که محدودیت‌های گذشته را از مسیر پیشرفت و ترقی آن‌ها برمی‌دارد.

از سوی دیگر اصلاحات اعمال‌شده در بخش‌های مختلف قضایی، زمینه را برای فعالیت زنان به‌عنوان وکیل مدافع، بازپرس در دادسرا، قاضی و سایر بخش‌های دادگستری فراهم کرده و تلاشی است برای این‌که تبعیض و نابرابری جنسیتی از میان برداشته شود.

در همین حال، بررسی‌ها نشان می‌دهد که نرخ بیکاری مردان سعودی از ۴.۳ درصد در سه‌ماهه قبل، به ۴.۲ درصد کاهش یافته است.

بر اساس داده‌های منتشرشده، نرخ مشارکت شهروندان سعودی در بازار کار به‌طور کلی روی رقم ۵۲.۵ درصد ثابت مانده، در حالی که نسبت اشتغال به جمعیت شهروندان سعودی به ۴۸.۳ درصد افزایش یافته است.

بر اساس این ارقام، ۹۴.۱ درصد از بیکاران در عربستان سعودی استخدام در بخش خصوصی را ترجیح می‌دهند. در گذشته شهروندان این کشور به‌شدت مشاغل بخش دولتی را ترجیح می‌دادند، اما تحولات اخیر در مشاغل غیرنفتی مجموعه‌ای از فرصت‌های شغلی جدید را فراهم کرده است.

بیشتر از اقتصاد