واکنش مقام‌های آمریکا به دستگیری خبرنگار وال‌استریت ژورنال در روسیه

«شهروندان آمریکایی که ساکن روسیه‌اند یا به این کشور سفر کرده‌اند،‌ باید بلافاصله از آنجا خارج شوند»

لحظه بازداشت خبرنگار روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال، ایوان گرشکویچ، به ظن جاسوسی- REUTERS/Evgenia Novozhenina

کارين ژان پير، دبیر مطبوعاتی کاخ سفید، روز پنجشنبه ۳۰ مارس (دهم فروردین)‌، در توييتی نوشت: «ما به‌شدت نگران گزارش‌هایی هستيم که نشان می‌دهد ایوان گرشکویچ، شهروند آمريکايی، در روسيه بازداشت شده است.»

او افزود: «دیشب کاخ سفید و مقام‌های وزارت امور خارجه با وال‌استریت ژورنال، کارفرمای گرشکوویچ، صحبت کردند.»

کارين ژان پير در این رشته توییت ادامه داد: «هدف قرار دادن شهروندان آمریکایی از سوی دولت روسیه غیرقابل‌قبول است.» او بازداشت گرشکوویچ  و سرکوب روزنامه‌نگاران و آزادی مطبوعات از سوی دولت روسیه را محکوم کرد. کارين ژان پير در پایان توییت خود نوشت: «من می‌خواهم تکرار کنم که شهروندان آمریکایی‌ باید به هشدار دولت آمریکا مبنی بر سفر نکردن به روسیه توجه کنند.»

او افزود: «همان‌طور که وزارت امور خارجه آمریکا تاکید کرده است، شهروندان آمریکایی که ساکن روسیه‌اند یا به این کشور سفر کرده‌اند،‌ باید بلافاصله از آنجا خارج شوند.»

جان کربی، سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید، نیز گفت: «جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، اطلاعات مربوط به بازداشت خبرنگار آمریکایی در روسیه را در دست دارد. او بازداشت ایوان گرشکویچ را محکوم کرد.»

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، روز پنجشنبه به این خبر واکنش نشان داد و گفت: «ما ادامه تلاش‌های کرملین برای سرکوب و مجازات روزنامه‌نگاران به‌عنوان صدای جامعه مدنی را محکوم می‌کنیم.»

 به گزارش وال‌استریت ژورنال، این اولین بازداشت از این نوع از زمان جنگ سرد است که یک روزنامه‌نگار آمریکایی به‌اتهام جاسوسی بازداشت می‌شود.

کاخ سفيد روز پنجشنبه گفت وزارت امور خارجه آمريکا در‌مورد بازداشت خبرنگار وال‌استریت ژورنال در روسیه، با دولت این کشور در ارتباط مستقيم است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سرویس امنیت فدرال روسیه (اف. ‌اس. ‌بی)، مهم‌ترین سازمان امنیت داخلی و ضدجاسوسی روسیه است که پس از فروپاشی حکومت شوروی به‌عنوان جانشین (کا‌. گ. ‌ب) عمل می‌کند. این سازمان روز پنجشنبه ادعا کرد ایوان گرشکویچ را در حالی که تلاش می‌کرد تا به اطلاعات محرمانه دست یابد، در شهر یکاترینبورگ روسیه بازداشت کرده است.

 گرشکویچ در صورت محکومیت در دادگاه با اتهام جاسوسی، ممکن است با مجازات ۲۰ سال زندان روبرو شود.

گرشکویچ متولد ۱۹۹۱، خبرنگار دفتر وال‌استریت ژورنال در مسکو است که اخبار روسیه و اوکراین را پوشش می‌داد. سرویس امنیتی روسیه تایید کرده که این خبرنگار از وزارت خارجه روسیه برای فعالیت در این کشور مجوز داشته است.

آخرین گزارش ایوان گرشکویچ از مسکو که اواسط هفته گذشته منتشر شد، درباره کاهش رشد اقتصادی روسیه در‌پی تحریم‌های اعمال‌شده غرب، پس از ورود نیروهای روسی به اوکراین در سال ۲۰۲۲ بود.

بیشتر از جهان