وزیر امور خارجه روسیه رئيس دوره‌ای شورای امنیت می‌شود

اوکراین رياست روسیه در ماه آوریل را یک «شوخی بد» خواند و آن را محکوم کرد

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، در شورای امنیت سازمان ملل، ۲۲ سپتامبر سال ۲۰۲۲ در نیویورک ـ Evan Schneider / UNITED NATIONS / AFP

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، با وجود جنگ مسکو در اوکراين، در ماه آوريل رئيس دوره‌ای جلسه شورای امنيت سازمان ملل متحد در نيويورک خواهد شد.

به گزارش روزنامه دیلی میل، اوکراين خواستار این شده است که روسيه به‌دلیل حمله به اوکراین در ماه فوريه سال گذشته، از شورای امنيت اخراج شود. اوکراین رياست روسیه در ماه آوریل را یک «شوخی بد» خواند و آن را محکوم کرد.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه، در یک جلسه توجیهی مطبوعاتی گفت: «یکی از رویداد‌های کلیدی ریاست روسیه (در شورای امنیت) یک بحث باز در سطح بالا در مورد چندجانبه گرایی موثر از طریق دفاع از اصول منشور سازمان ملل متحد خواهد بود.» او افزود: «این نشست به ریاست سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، برگزار خواهد شد.»

واسیلی نبنزیا، سفیر روسیه در سازمان ملل متحد، ماه گذشته گفت مسکو قصد دارد جلسه شورای امنیت سازمان ملل متحد را با تمرکز بر آنچه به گفته او «وضعیت واقعی» کودکان اوکراینی تبعیدشده به روسیه است، برگزار کند.

اين مسئله‌ای است که در‌پی صدور حکم بازداشت دادگاه بين‌المللی جنایی برای ولاديمير پوتين، رئیس‌جمهوری روسیه، به جرم جنايات جنگی مربوط به ربودن کودکان آشکار شد. دادگاه گفت که آن‌ها به‌دنبال دستگیری پوتین به‌دلیل مسئولیت او در جنایت جنگی، ربودن و انتقال غیرقانونی (کودکان) از مناطق اشغالی اوکراین به فدراسیون روسیه‌اند.

از زمانی که پوتين بيش از يک سال پيش، اين تهاجم را آغاز کرد، روس‌ها متهم شده‌اند که کودکان اوکراينی را به روسيه يا سرزمين‌های تحت کنترل روسيه فرستاده‌اند تا آن‌ها را به‌عنوان کودکان خود بزرگ کنند. مقام‌های محلی می‌گويند در جريان اشغال هشت‌ماهه روسيه در اين منطقه، دست‌کم هزار کودک از مدارس و پرورشگاه‌های منطقه خرسون ربوده شد‌ه‌اند. محل نگهداری آن‌ها هنوز مشخص نیست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سفیر روسیه در سازمان ملل معتقد است که موضوع کودکان «بیش از حد بزرگ شده» است و مسکو می‌خواهد در نشست شورای امنیت در ۶ آوریل توضیح دهد که کودکان را به روسیه برده‌اند. او افزود: «فقط به این دلیل که ما (روسیه) می‌خواستیم آن‌ها را از خطری که فعالیت‌های نظامی ممکن است ایجاد کند دور کنیم.»

از واسیلی نبنزیا پرسیده شد که آیا روسیه برای بازگشت بچه‌ها برنامه‌ریزی کرده است یا خیر و او در پاسخ گفت: «البته وقتي شرايط امن باشد، چرا که نه؟»

اوکراین پیش از این روسیه را به ربودن ۵۰ دانش‌آموز دبیرستانی در لوهانسک متهم کرده است. گزارش‌ها نشان می‌دهد که از آغاز جنگ اوکراین در ۲۴ فوريه ۲۰۲۲ تاکنون، هزاران کودک اوکراينی مفقود شده‌اند. شواهد نشان می‌دهد که برخی از این کودکان به زور به روسیه برده شده‌اند.

به گفته سرگی کیسلیتسیا، نماینده دائمی اوکراین در سازمان ملل، تا اوایل ژوئن ۲۰۲۲ بیش از ۲۳۴ هزار کودک اوکراینی به روسیه منتقل شده‌اند. آدم‌ربایی افراد زیر سن قانونی، نقض کنوانسیون حقوق کودکان سازمان ملل است. نماینده روسیه پیش از این، به کی‌یف حمله کرده و اوکراین را متهم کرده بود که بیمارستان‌ها و مدارس کودکان را در دونباس هدف قرار داده‌ است. اوکراين هدف قرار دادن زيرساخت‌های غيرنظامی را رد  می‌کند.

بیشتر از جهان