تلاش برای تطهیر طالبان؛ صداوسیمای ایران در کابل شب شعر زنان برگزار می‌کند

جمهوری اسلامی ایران با تامین تمام هزینه‌ها، شاعران زن اهل افغانستان و ایران را به کابل می‌آورد تا در وصف اسلام و حجاب شعر بخوانند

تجمع زنان در حمایت از طالبان در دانشگاه کابل در ماه‌های آغازین به قدرت رسیدن طالبان-AAMIR QURESHI / AFP

در ادامه کار و پیکار حکومت ایران برای تطهیر و سفیدنمایی طالبان در افغانستان، این بار در آستانه عید فطر، صدا‌و‌سیمای جمهوری اسلامی ایران شب شعر زنان را در کابل برگزار می‌کند. منابع مطلع به ایندیپندنت فارسی گفتند که صدا‌و‌سیما از شماری از شاعران زن اهل افغانستان ساکن ایران و نیز برخی از شاعران زن ایرانی، برای سفر به کابل و شرکت در شب شعر زنان، دعوت کرده است. به گفته این منبع، موضوع این شب شعر، تمجید اسلام و محدودیت‌های تحمیل‌شده بر زنان است و «در این برنامه قرار است شاعران زن، شعرهایی در وصف اسلام، حجاب و محسنات زنان محجبه بخوانند».

این برنامه قرار است با حمایت کامل صدا‌و‌سیمای ایران در کابل برگزار شود و هزینه‌های رفت‌وآمد و محل اقامت مهمانان در کابل را نیز جمهوری اسلامی ایران بر دوش گرفته است. منبع خبری مزبور به ایندیپندنت فارسی گفت که دعوت‌کنندگان، به شاعران افغان و ایرانی اطمینان داده‌اند که «موضوع امنیت آنان از مسیر دیپلماتیک با طالبان حل شده است و هیچ نگرانی در مورد تامین امنیتشان در کابل وجود ندارد.»

گفته می‌شود که‌ هدف صدا‌وسیما از برگزاری این برنامه، «فرهنگ‌سازی» (ترویج حجاب و مقررات تندروانه اسلامی برای زنان) است. حکومت ایران پیش از این نیز اقداماتی برای تطهیر طالبان انجام داده بود. این بار، در حالیکه طالبان حتی به زنان اجازه رفتن به مدرسه و دانشگاه نمی‌دهند، به نظر می‌رسد که جمهوری اسلامی ایران در هماهنگی با این گروه، با برگزاری «شب شعر زنان» در کابل، می‌خواهد طالبان را فرهنگ‌پذیر و حامی فعالیت‌های فرهنگی و هنری زنان وانمود کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طالبان در نخسین ماه‌های به قدرت رسیدن نیز هرازگاهی با برگزاری برنامه‌هایی در حمایت از رژیم خود و حجاب اجباری، با حضور زنانی که اغلب به اجبار وادار به مشارکت در آن برنامه‌ها می‌شدند، می‌کوشیدند اندیشه‌های ضدزن خودرا تطهیر و ترویج کنند. 

البته نقش عوامل جمهوری اسلامی ایران نیز در تلاش‌های طالبان برای سفیدنمایی و موافق نشان دادن زنان افغانستان با رفتارهای طالبان، انکارناپذیر بود و هنوز نیز چنین است. حکومت ایران در ماه‌های آغازین به قدرت رسیدن طالبان، گروهی از افراد متخصص در زمینه فناوری تبلیغات را به کابل فرستاد تا از طریق تهیه بیلبوردهای تبلیغی، برنامه‌های تلویزیونی و رادیویی و امثال آن، برای تبلیغ و ترویج افکار و دستورهای طالبان، به این گروه کمک کنند.

هرچند باور مذهبی طالبان با جمهوری اسلامی ایران متفاوت‌ است، وجه تندروی در تفکر و روش‌های هر دو طرف، سبب شده است که اشتراکات فکری زیادی با هم داشته باشند. در حالیکه جمهوری اسلامی ایران نسخه تندروانه اسلام شیعی را به نمایش می‌گذارد، طالبان افغانستان نسخه‌ای به‌شدت تندروانه‌تر را از اسلام حنفی ترویج می‌کنند.

به همین دلیل، از آغاز بازگشت طالبان به قدرت، سیاستمداران جمهوری اسلامی ایران با خرسندی از «پایان اشغال آمریکا» و آمدن طالبان به افغانستان ابراز رضایت می‌کردند و بارها این گروه را «جنبش اصیل منطقه» نامیده‌اند.

روابط نزدیک طالبان با سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران، سبب شده است که در یک سال و هشت ماه گذشته، روابط سیاسی این گروه و دولت ایران ثابت و مستحکم بماند. هرچند ایران تاکنون دولت طالبان را در افغانستان به منزله حکومتی مشروع به رسمیت نشناخته است، نحوه روابطش با این گروه، حاکی از پذیرش و تایید غیررسمی آنان است. در یکی از تازه‌ترین موارد، وزارت خارجه ایران به صراحت به دیپلمات‌های دولت پیشین افغانستان دستور داد که سفارت افغانستان در تهران را ترک کنند و آن را به نمایندگان طالبان بسپارند. این دستور وزارت خارجه ایران با تنش‌ها و نارضایتی‌های دیپلمات‌های دولت پیشین افغانستان همراه شد، اما در نهایت کلید سفارت افغانستان در تهران، رسما به نمایندگان طالبان سپرده شد.

اینک نیز، در حالیکه آخرین امیدها به تامین حق زنان افغانستان حضور در اجتماع و مشارکت آنان در عرصه‌های مدنی، فرهنگی و سیاسی کشور از بین رفته است و طالبان هر روز حلقه محاصره را بر زنان تنگ‌تر می‌کنند، جمهوری اسلامی ایران می‌کوشد با برگزاری شب شعری زنانه در آستانه عید فطر در کابل، تصویری رنگین از وضعیت زنان در افغانستان به نمایش بگذارد.

به گفته منابع مطلع، طالبان نیز مشتاقانه از این طرح حمایت کرده‌اند. این در حالی است که با حضور طالبان در افغانستان، دامن انجمن‌ها، مجالس و مجامع فرهنگی که زنان شاعر و نویسنده در آن‌ها حضور داشتند، از کشور برچیده شد و طالبان حتی به صراحت دستور دادند که عموم شاعران باید از سرودن اشعار عاشقانه و آنچه بتواند به تصنیف و ترانه تبدیل شود، خودداری کنند و فقط به سرودن شعرهای دینی و در وصف حکومت طالبان روی آورند.